Gå til innhold

Spill som burde portes til PSP


Anbefalte innlegg

Spillutvalget til PSP består fremdeles av litt for lite spill, allikevel er det flere halvgamle spill fra konsoll og PC som hadde egnet seg bra på PSP.

 

En PSP har (når begge prosessorene kjører på fullt) 666 MHZ, dette gjør at den kan spille spill med skikkelig 3D, og at den lett kan holde følge med en halvgammel PC.

 

Spill jeg mener at burde portes til PSP (og som det sikkert hadde vært lønnsomt å porte til PSP):

 

Gothic 1 (2001)

Oddworld: Abe's Oddysey/Exodus (1997/98)

NFS: Porsche (2000)

Alone in the Dark 4 (2001)

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge spesifikasjonene så er CPUen til PSP er klokkehastighet på 233MHz nå og kan med en softwaretweak overklokkes til 333MHz. Hvor du har 666MHz og to prosessorer fra aner jeg ikke.

 

Men jeg syns PSP burde få litt flere nye spill en bare porter av eldre spill. Tror det er noe av grunnen til at det selges litt få spill til den nå sammenlignet med f.eks. DS.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
I følge spesifikasjonene så er CPUen til PSP er klokkehastighet på 233MHz nå og kan med en softwaretweak overklokkes til 333MHz. Hvor du har 666MHz og to prosessorer fra aner jeg ikke.

 

Men jeg syns PSP burde få litt flere nye spill en bare porter av eldre spill. Tror det er noe av grunnen til at det selges litt få spill til den nå sammenlignet med f.eks. DS.

5094089[/snapback]

Føler at utvalget til PSP er like bra som til DS....men det er en annen diskusjon

 

Mener at prosessoren kan kjøre 333MHz.......over det så begynner det å bli litt risky.....

 

Men over til spill jeg kunne tenke meg på PSPen...og som jeg tror kunne kjørt greit

Trackmania

Crash bandicoot i gammel stil

Slenger meg på spyro....konge spill

Tony Hawk Proskater 4 (beste i serien)

 

alt jeg kunne komme på i farten

Lenke til kommentar
I følge spesifikasjonene så er CPUen til PSP er klokkehastighet på 233MHz nå og kan med en softwaretweak overklokkes til 333MHz. Hvor du har 666MHz og to prosessorer fra aner jeg ikke.

 

Men jeg syns PSP burde få litt flere nye spill en bare porter av eldre spill. Tror det er noe av grunnen til at det selges litt få spill til den nå sammenlignet med f.eks. DS.

5094089[/snapback]

 

333 MHZ er hva hver av prosessorene yter. PSP har 2 prosessorer. PS2 har også flere prosessorer, hver prosessor yter 297 MHZ.

 

Den europeiske versjonen av PSP yter 233 MHZ i hver prosessor. Sony valgte å gjøre det slik for at PSP-en skulle bli mer "stabil" (av mangel på bedre ord).

 

Såvidt jeg vet er det bare hovedprosessoren det blir tatt utgangspunkt i når det gjelder oppramsing av ytelser, PS1 har f.eks mye mer enn 37 MHZ med alle underprosssorene inkludert.

 

EDIT: Den japanske og den amerikanske PSP-en har 90% av kraften til PS2.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Har du kilder til et sted det står den har to prosessorer?

Og uansett om den hadde hatt det, betyr ikke det dobbel hastighet. En pc med dual cpu oppsett er ikke dobbelt så rask som om den bare hadde 1, i mange programmer yter den bare noen få prosent bedre.

 

Gothic er et spill som ikke kunne portes til PSP, slike spill krever utrolig mye mellomlagring og krever derfor en harddisk. Det er grunnen til at man kun får spill som Morrowind på xbox og ikke ps2/ngc.

Lenke til kommentar
Har du kilder til et sted det står den har to prosessorer?

Og uansett om den hadde hatt det, betyr ikke det dobbel hastighet. En pc med dual cpu oppsett er ikke dobbelt så rask som om den bare hadde 1, i mange programmer yter den bare noen få prosent bedre.

 

Gothic er et spill som ikke kunne portes til PSP, slike spill krever utrolig mye mellomlagring og krever derfor en harddisk. Det er grunnen til at man kun får spill som Morrowind på xbox og ikke ps2/ngc.

5094316[/snapback]

Med tanke på at man kan få minnebrikker på 1gb til en ikke så alt for skremmende sum, så burde ikke mellomlagringen være et stooort problem....spillet kunne eventuelt kommet med et eget minnekort (128mb)

Lenke til kommentar
333 MHZ er hva hver av prosessorene yter. PSP har 2 prosessorer. PS2 har også flere prosessorer, hver prosessor yter 297 MHZ.

 

Den europeiske versjonen av PSP yter 233 MHZ i hver prosessor. Sony valgte å gjøre det slik for at PSP-en skulle bli mer "stabil" (av mangel på bedre ord).

 

Såvidt jeg vet er det bare hovedprosessoren det blir tatt utgangspunkt i når det gjelder oppramsing av ytelser, PS1 har f.eks mye mer enn 37 MHZ med alle underprosssorene inkludert.

 

EDIT: Den japanske og den amerikanske PSP-en har 90% av kraften til PS2.

5094275[/snapback]

Jeg vet ikke hvor i alle dager du får i fra at den har to prosessorer. Slutt å spre din uvitenhet til resten av forumet. PSP har en prosessor. punktum.

 

PSP CPU Core

 

MIPS R4000 32-bit core

128-bit bus

1~333MHz

8MB eDRAM main memory

2.6Gbps bus transfer rate

FPU, VFPU (2.6 billion flops)

3D graphics extended instructions

1.2V

Og med det skal jeg ikke poste mer off-topic her.

Lenke til kommentar
333 MHZ er hva hver av prosessorene yter. PSP har 2 prosessorer. PS2 har også flere prosessorer, hver prosessor yter 297 MHZ.

 

Den europeiske versjonen av PSP yter 233 MHZ i hver prosessor. Sony valgte å gjøre det slik for at PSP-en skulle bli mer "stabil" (av mangel på bedre ord).

 

Såvidt jeg vet er det bare hovedprosessoren det blir tatt utgangspunkt i når det gjelder oppramsing av ytelser, PS1 har f.eks mye mer enn 37 MHZ med alle underprosssorene inkludert.

 

EDIT: Den japanske og den amerikanske PSP-en har 90% av kraften til PS2.

5094275[/snapback]

Jeg vet ikke hvor i alle dager du får i fra at den har to prosessorer. Slutt å spre din uvitenhet til resten av forumet. PSP har en prosessor. punktum.

 

PSP CPU Core

 

MIPS R4000 32-bit core

128-bit bus

1~333MHz

8MB eDRAM main memory

2.6Gbps bus transfer rate

FPU, VFPU (2.6 billion flops)

3D graphics extended instructions

1.2V

Og med det skal jeg ikke poste mer off-topic her.

5095794[/snapback]

 

Litt mer off-topic sånn at denne diskusjonen blir over:

 

CPU Core:
# MIPS R4000 32-bit core
# 128-bit bus
# 333MHz, 1.2V
# 8 MB eDRAM main memory
# 2.6GB/sec bus bandwidth
# I-Cache, D-Cache
# 2.6GFlops, FPU, VFPU (Vector Unit)
# 3D-CG extended instructions

Media Engine:
# MIPS R4000 32-bit core
# 333MHz, 1.2V
# 128-bit bus
# 2 MB eDRAM sub memory
# 90 nm CMOS manufacturing process

Graphics Core 1:
# 2 MB VRAM
# 5.3Gbps bus bandwidth
# 3D Curved Surface + 3D Polygon Compressed Texture
# Hardware Clipping, Morphing, Bone
# Hardware Tessellator
# Bezier, B-Spline (NURBS)

Graphics Core 2:
# Rendering Engine + Surface Engine
# 166MHz, 1.2V
# 256-bit bus
# 2 MB VRAM
# 5.3Gbps bus bandwidth
# 664M pixels/sec fill rate
# Max. 33M polygons/sec
# 24-bit full color

Sound Core:
# VME (Virtual Mobile Engine)
# 166MHz, 1.2V
# 128-bit bus
# 5 billion operations/second
# 3D sound, 7.1 channel
# Support for ATRAC3 Plus, AAC, MP3
# Reconfigurable DSP engine

Media:
# UMD--Universal Media Disc, 60 mm diameter
# 660 nm laser diode
# 1.8 GB dual layer
# 11Mbps transfer rate
# Shock-proof
# Secure ROM by AES
# Unique disc ID

Display:
# 4.5" TFT LCD with 16:9 widescreen display
# 480x272 pixels, 24-bit full color

Communication:
# Wireless LAN (802.11) [Hotspots, Home Server]
# IrDA infrared wireless communication [PSP, Mobile Phone]
# USB 2.0 [PSP, PS2, PC]
# Memory Stick

Controller:
# Directional pad, analogue stick
# Circle, Cross, Triangle, Square, L1, R1, Start, Select buttons

Misc:
# MPEG4 AVC Decoder
# Rechargeable lithium-ion battery
# AV input/output
# Headphone output

Programming:
# Similar to the original PlayStation
# PSP libraries
# middleware
# sample code
# simple programmable field
# Media Engine and VME/AVE are not user programmable

Så den har 2 prosessorer, men de har forskjellig arbeidsoppgaver.

 

ON:

Jeg tror det hadde vært rått å spille AO på PSP jeg :p

Lenke til kommentar
Har du kilder til et sted det står den har to prosessorer?

Og uansett om den hadde hatt det, betyr ikke det dobbel hastighet. En pc med dual cpu oppsett er ikke dobbelt så rask som om den bare hadde 1, i mange programmer yter den bare noen få prosent bedre.

 

Gothic er et spill som ikke kunne portes til PSP, slike spill krever utrolig mye mellomlagring og krever derfor en harddisk. Det er grunnen til at man kun får spill som Morrowind på xbox og ikke ps2/ngc.

5094316[/snapback]

 

Det finnes 4 GB Harddisk til PSP...

Lenke til kommentar

PSP har en hovedprosessor, men andre ekstra som gjør spesifikke oppgaver. Grunnen til at hovedprosessoren er klokket ned er fordi den da bruker mindre strøm, mao lengre batteritid.

 

Men back on topic:

FFVII

MGS

og noe skikkelig strategi(gjerne noe i samme duren som Advanced Wars, leste noe om det et sted...)

:thumbup:

Lenke til kommentar
GT4 kommer på PSP. C&C-spillene er kun bra med mus, og passer bedre på DS.

5103239[/snapback]

 

 

Jeg har logget mang en time med C&C og C&C RA på Playstation 1, og jeg syns det fungerer utmerket med en god håndkontroll. Klart det må litt tilvenning til... :yes:

Det jeg derimot ikke får til med håndkontroll er FPS spill, der må jeg ha en god mus... :)

Lenke til kommentar
Så den har 2 prosessorer, men de har forskjellig arbeidsoppgaver.

Eh, jo da, men det var ikke det som ble sagt først her:

En PSP har (når begge prosessorene kjører på fullt) 666 MHZ, dette gjør at den kan spille spill med skikkelig 3D, og at den lett kan holde følge med en halvgammel PC.

Her tror jeg det bør ryddes litt i begrepene.

 

Med "prosessor" når vi snakker om konsoller menes det vanligvis hovedprosesseringsenheten. I følge både det hanscats siterte, og lenkene jeg har gitt under, har PSP-en EN slik hovedprosesseringsenhet.

 

At den har andre chip-er på kortet enn den, innebærer IKKE at disse chip-ene er av sammenliknbar kompleksitet som den MIPS-arkitekturen som benyttes på hovedprosessoren.

 

Det er vanlig å supplere en konsolls arkitektur med ekstra spesialchiper og spesialminnelagre der man føler det vil bidra i vesentlig grad. Dette er ikke noe nytt.

 

Mer:

http://www.us.playstation.com/pressreleases.aspx?id=207

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1639233,00.asp

http://www.futuregamez.net/hardware/psphar...tem/system.html

 

For øvrig: selv om PSP-en hadde hatt to generelle prosesseringsenheter som kjørte i tandem, ville det være helt feil å la 333MHz + 333MHz bli 666MHz. Flerprosessering er langt mer komplekst enn som så, og selv med en strålende, flertråds spillmotor skal du være fullstendig naiv for å forvente noe i nærheten av dobbel ytelse i faktiske spillapplikasjoner.

 

Dessuten skal man generelt være meget forsiktig med å bedømme ytelsen på en konsoll ut fra klokkefrekvensen på CPU-en, eller å sammenlikne en RISC-CPU, slik det her er snakk om, med en CISC-CPU slik som Athlon eller Pentium. Det er så mye annet som spiller inn, at det ofte kan bli direkte misvisende.

 

For all del; PSP-en er utrolig imponerende teknisk sett, men det er ingen grunn til å legge på sine ønskeegenskaper for maskinen av den grunn. :)

 

Edit: Når det gjelder emnets spørsmål, så skjønner jeg ikke helt poenget, for min egen del. Jeg har ikke kjøpt meg PSP for å spille spill som uansett er tilgjengelige til PC. Jeg har kjøpt meg PSP for å spille spill som Lumines, Mercury, Loco Roco -- sånne som gjør maskinen interessant. Porter gjør det motsatte for min del; de fordrer lite annet enn skuldertrekk og skjulte gjesp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...