Gå til innhold

Omtale av Quake 4 (PC)


Anbefalte innlegg

Folk som forventer noe nytt av fps-sjangeren kan like godt gi opp med en gang. Det har ikke skjedd noe nytt siden første DooMspillet kom. Samme med stratgi, har det skjedd noe siden samle, bygge, krige?

5088250[/snapback]

 

Det er da vel vitterlig ikke snakk om å revolusjonere noe, men å kunne komme opp med noe litt nytt og forfriskende. Quake 4 er et helt greit actionspill og har man slike forventninger så blir man nok også fornøyd. Men hvis en krever litt ekstra, litt nytekning og litt kreativitet så finnes det nok av andre gode FPS'er som er flere hakk bedre enn Quake 4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, hjernedøde skytespill er passé

5084622[/snapback]

Nesjda, Doom2 er fortsatt blant de beste spillene på markedet.

 

AtW

 

Hvordan definerer man hjernedøde vs. ikke hjernedøde skytespill?

5084678[/snapback]

Hjernedøde skytespill er type point and shoot og thats it. Ingen story, ingen spenning etc. Spill som f.eks. FEAR har litt av hvert som gruser q4 på alle punkter bortsett fra multiplayer.

 

Jeg vet ikke helt jeg, nå vil jeg ikke akkurat si storyen er helt konge i fear akkurat, den er snarere irriterende dust. Dvs selve hovedhistorien er jo grei nok, men at du skal være en del av et elite-team? Er jaggu meg det mest uduglig elite-teamet jeg har sett....

 

AtW

Lenke til kommentar
Folk som forventer noe nytt av fps-sjangeren kan like godt gi opp med en gang. Det har ikke skjedd noe nytt siden første DooMspillet kom. Samme med stratgi, har det skjedd noe siden samle, bygge, krige?

5088250[/snapback]

 

Chronicles Of Riddick

F.E.A.R

 

er unntakene og den beste er uten tvil Chronicles of Riddick.

Bare sånne småting og logiske ting som å faktisk kunne SE føttene sine og kroppen gjør at animasjonene ikke kan være så crappy som i Quake 4. I Quake 4 har du en ganske bra grafikk på modellene men tvert du hopper i Multiplayer så ser det ut som det er pene modeller limt på en dårlig animert pinne.

Dette går det an å gjøre noe med og dette er bare en slapp og enkel metode Raven har gjort for å bli fort ferdig.

 

FPS spill som Riddick kan ha ett fungerende Melee system og gjøre mye av mulighetene man har i Splinter Cell spillene.

Er det noen som blir like irritert som meg over dagens spillutviklere så ta dere utdanning innen dette og gjør noe med det . Utrolig nok med lille norge så har vi kanskje de mest nyskapende utviklerne i verden, spesiellt i MMORPG sjangeren.

Lenke til kommentar

Lettere på den tida da FPS spill var konge og spille men nå er folk mye mer kresne, og når man ser på mottagelsen Doom 3 og Quake 4 har fått så sier det seg selv at ingen gidder en mod. Disse er kanskje 2 av de største og mest kjente FPS titlene i spillhistorien EVER og det er helt utrolig at utviklerne kan fucke opp så mye .

 

De eneste som har klart å oppbevare gode gamle FPS følelsen er vel EPIC med Unreal serien sin .

Lenke til kommentar

Tror jeg holder meg til UT2004 jeg, siden jeg ønsker spill som varer noe singleplayer spill sliter med.

 

Og jeg leser i artikkelen at Q4 har MP baner som fokuserer på gameplay og flow, jeg tror faktisk dette heller ikke er særlig nytt. Men nå spiller jeg stort sett bare UT da, og der finnes et utall av baner og de fleste følger med spillet.

 

Men nå er jo UT et MP spill så det holder og, singleplayeren der er der bare for å tilfredstille anmeldere.

 

EDIT: Rettelse, de fleste banene er på nettet, vil tro det er over millionen av dem, og flere tusen modder i form av total convertions og såkalte mutatorer.

Endret av Mr.Hamburger
Lenke til kommentar

Jeg forventet meg quake -

Jeg kjøpte quake -

Jeg fikk quake -

Jeg er fornøyd.

 

Enkelt og greit. Den som kjøper q4 og forventer seg operation flashpoint eller seymour goes to hollywood er ikke en særlig opplyst gamer. Jeg er kanskje litt partisk, siden jeg har elsket quake-serien siden quake 1 kom ut, men når jeg fyrer opp quake 4 så får jeg tilbake den gode gamle følelsen der alle vil ta meg, og ingenting annet enn ferdigheter kan holde meg i live. Multiplayer er av den gode gamle deathmatch-skolen, og har en følelse av tilstedeværelse i spillet som bf2 eller ut2k4 kan se LANGT etter. Lydbildet er solid, en om ikke på nivå med doom3.

 

Til dere som snakke om at motoren er svak, og nevner ting som lave teksturoppløsninger osv bør skaffe seg litt mer info før dere begynner å whine. Teksturer med lav oppløsning er ikke på grunn av begrensninger i motoren. Du kan godt bruke 3000x3000 pixler eller mer på en tekstur om du vil, både på normal, specular eller diffuse mappet. (ja, jeg har prøvd.) Lav teksturoppløsning er et designvalg gjordt for at hardwaren din skal kunne kjøre spillet med en akseptabel framerate. Den såkalte plastikk-looken er også på grunn av det DESIGNVALG. En har ikke NØDT å lage assets til doom3/q4 som ser blanke og polerte ut. Jeg er med i et mod team til doom3, og mulighetene i doom3 er mye større i forhold til begrensningene, sammenlignet med hvilkensomhelst annen motor på markedet i dag. Doom3motoren lar oss leke med morgendagens teknologi i dag. (sorry for off-topic.)

Lenke til kommentar
ett kansje dumt spørsmål, men hvor modbart er q4, eller for den del doom3?

hmm, er kansje en ting jeg savner fra q1/2 dagene, de geniale modene som ble laget av en eller to personer. nå i dag er jo mod teama like store som ett profesjonellt spillfirma.

5089069[/snapback]

 

 

Veldig.

 

Det du nevner med store modteam er en naturlig utvikling av både antallet objekter i spillet og den visuelle kvaliteten på disse. (samt mer avansert kode for ai, nettverk osv osv...) Jeg kan lage en 3dmodell med tekstur på nivå med quake2 på et par timer. (3-500 polies - 128x128 pixler tekstur..) Men en modell til doom3motoren med tilhørende normal-, specular- og diffusemap, samt rigging, gjerne kan ta en måned. (Jeg må jo tross alt lage en highpoly modell på ikke skjeldent over en million polies...)

 

Men det skal være sagt at det er langt fra umulig å lage fete mods til d3/q4 på egenhånd, eller på lag med 2-3 stykker, men dette vil kreve mye mye mer tid og arbeid.

Lenke til kommentar
Den såkalte plastikk-looken er også på grunn av det DESIGNVALG. En har ikke NØDT å lage assets til doom3/q4 som ser blanke og polerte ut. Jeg er med i et mod team til doom3, og mulighetene i doom3 er mye større i forhold til begrensningene, sammenlignet med hvilkensomhelst annen motor på markedet i dag. Doom3motoren lar oss leke med morgendagens teknologi i dag. (sorry for off-topic.)

5091149[/snapback]

 

At det er aktivt valgt av designerene hjelper jo ikke oss som spiller det. Det er like støgt/pent okkesom.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk veldig fornøyd med spillopplevelsen jeg fikk med Quake 4. Jeg er en nisse for Doom III-motoren og jeg syntes at leveldesignen, fiendene og våpnene var flotte i Quake 4. Skikkelig ihuga spenning fra ende til annen.

 

Vel, jeg må også legge til at jeg virkelig håper at det blir laget etvellykket Action Quake 4, da jeg forsatt spiller Aq2 for mitt harde liv og ble uendeligt skuffet over Aq3 (som fullstendig bommet på "Actionquake følelsen"). :)

Lenke til kommentar

ATWinsor og polarpål:

 

Dere går glatt glipp av poenget mitt. Lineært leveldesign, plastikklook osv er ikke på grunn av begrensninger i 3dmotoren, men designvalg.

 

Jeg ville bare unngå at folk tror at motoren ikke er i stand til å gjøre noe annet enn lineære brett og plastikk-look.

Lenke til kommentar

Forskjell på teknisk imponerende og inspirert, kunstnerisk grafikk. Quake 4 er teknisk fremragende, men kjedelig designet. Dermed får det ikke full pott, ganske enkelt, og jeg forstår godt at folk er drittlei av å se de samme mørke gangene og metalliske fiendene enda en gang.

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om deg, jeg snakket om folk her i tråden.

 

Men siden du svarer,

Virker egentlig som om du er forbannet på Quake 4 i dine uttalelser, derfor reagerer jeg også på hele anmeldesen om den kan taes seriøst i det heletatt. Det går som en rød tråd igjennom hele anmeldelsen. Virker også som kun din mening er rett, da du legger frem påstander bastante som "Quake 4 er teknisk fremragende, men kjedelig designet.". Men, dette er min mening.

 

 

Edit:

Og jo klart ikke alle liker gotisk makaber kunst, men det er ikke dermed sagt at grafikken er dårlig fordi du ikke liker den. Jeg missliker Rap & Hip-Hop og selv om jeg syntes den er "dårlig" er den ikke dårlig i den forstand at det er helt elendige saker ingen kan bruke eller høre på, mange som liker Hip-Hop og det er sikkert veldig bra for de som hører på det.

 

Å si at grafikken i Quake 4 er dårlig blir det samme som å si at Hip-Hop er dårlig fordi det ikke innholder ørten gitarsoloer med tromme duoer og trippel vokal.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Jeg snakket ikke om deg, jeg snakket om folk her i tråden.

 

Men siden du svarer,

Virker egentlig som om du er forbannet på Quake 4 i dine uttalelser, derfor reagerer jeg også på hele anmeldesen om den kan taes seriøst i det heletatt. Det går som en rød tråd igjennom hele anmeldelsen. Virker også som kun din mening er rett, da du legger frem påstander bastante som "Quake 4 er teknisk fremragende, men kjedelig designet.". Men, dette er min mening.

 

 

Edit:

Og jo klart ikke alle liker gotisk makaber kunst, men det er ikke dermed sagt at grafikken er dårlig fordi du ikke liker den. Jeg missliker  Rap & Hip-Hop og selv om jeg syntes den er "dårlig" er den ikke dårlig i den forstand at det er helt elendige saker ingen kan bruke eller høre på, mange som liker Hip-Hop og det er sikkert veldig bra for de som hører på det.

 

Å si at grafikken i Quake 4 er dårlig blir det samme som å si at Hip-Hop er dårlig fordi det ikke innholder ørten gitarsoloer med tromme duoer og trippel vokal.

5097454[/snapback]

 

Jeg er ikke enig, jeg synes q4 sin grafikk er uinspirert og kjedlig, det blir som et fotografi, selv om det er teknisk bra (tatt med et bra kamera osv), så betyr ikke det at fotografiet er bra. Og slike ting er og blir subjektivt.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...