Gå til innhold

Anbefaler dere Win 2003? Nettverksprob. som i XP?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har hørt en del bra om Windows 2003 fremfor Windows XP. Jeg har forstått det slik at den har nyere kernel(samme som XP 64-bit??).

 

Grunnen til at jeg kanskje vil bytte fra Windows XP, er problemet med nettverk. Dette problemer har jeg hatt på alle pcer med XP her i huset. Hvis jeg trykker på "lokale tilkoblinger", så låser ofte utforskeren seg. Dette problemet er en bug i Windows XP, og jeg leste nylig at den skal fjernes i Vista. Men jeg har ikke tenkt til å bruke Vista, så derfor lurer jeg på om Windows 2003 er bedre.

 

Windows 2003 kan vel benytte FAT32 på samme måte som Windows XP?

 

Så vidt jeg har forstått det, så har ikke Windows XP 64-bit kommet på norsk ennå. Men har det kommet 64-bits-versjon på norsk av Windows 2003?

 

Jeg takker for alle svar.

 

Edit: Emnetittel endret på oppfordring fra moderator.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke maskinen din til? Jeg tviler sterkt på at du har behov for Windows 2003 Server og tviler også på at du ha en ekte lisens. :p Og hvorfor i all verden har du lyst å bruke FAT32? Eneste grunnen er vel dual-boot med Linux, men da er det bedre å opprette en partisjon som du kan ha delt mellom dem. Nettverk med XP er helvetes enkelt og greit, har aldri hatt problemer med det, hva er problemet ditt?

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke maskinen din til? Jeg tviler sterkt på at du har behov for Windows 2003 Server og tviler også på at du ha en ekte lisens. :p Og hvorfor i all verden har du lyst å bruke FAT32? Eneste grunnen er vel dual-boot med Linux, men da er det bedre å opprette en partisjon som du kan ha delt mellom dem. Nettverk med XP er helvetes enkelt og greit, har aldri hatt problemer med det, hva er problemet ditt?

5062834[/snapback]

I dag har jeg ingen lisens til Windows 2003. Du har ingen grunn til å annklage meg for piratkopiéring, og denne diskusjonen handler ikke om det. Jeg bruker FAT32 fordi jeg ser ingen grunn til å bruke NTFS. Og ja, jeg skal også bruke Linux. Nettverket i XP er ikke enkelt og greitt. Jeg har ikke møtt på én pc med XP uten nettverksproblemer. Men jeg foreslår at du holder deg til temaet i diskusjonen.
Lenke til kommentar

Vel, unnskyld hvis at jeg anklaget deg, forhåndsdømte pga erfaring. ;) NTFS er greiere enn FAT32 ved tanke på rettigheter, sikkerhet og feilhåndtering (f.eks strømbrudd og tap av data) osv, men det er få som ikke vet om det og bruker det ikke. Alt er enkelt når man kan det, der er vi enig? Så og si alle problemer er vanskelig når man ikke har kunnskap til å feilsøke det.

 

Men si hvorfor du ønsker å bruke Windows 2003 Server så skal jeg gjerne svare deg.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg kanskje vil bytte fra Windows XP, er problemet med nettverk.

 

Hvis jeg trykker på "lokale tilkoblinger", så låser ofte utforskeren seg. Dette problemet er en bug i Windows XP, og jeg leste nylig at den skal fjernes i Vista. Men jeg har ikke tenkt til å bruke Vista, så derfor lurer jeg på om Windows 2003 er bedre.

5062426[/snapback]

 

Han har jo oppgitt grunnen, har han ikke?

Endret av abze
Lenke til kommentar

Har også hørt om denne buggen i XP (har selv opplevd at nettverksutforskning er utrolig tregt på XP). Man skulle vel tro (håpe?) at nettverkskoden i Server 2003 er bedre enn den i XP i allfall, og siden XP x64 edition er basert på server 2003 SP1 så vil så klart dette også gjelde for x64 ed. Har ikke selv brukt x64 på nettverk så kan ikke si at det blir bedre, men har hørt andre som sier det er det.

Lenke til kommentar

Jeg kjører win 2003 enterprise edition, synes det er fint at flere kan koble til remote desktop samtidig og brukeren som er logget inn på vanlig måte ikke blir logget ut. Det finnes foresten noen guider på nettet slik at w2k3 kan brukse som arbeidsstasjon, og ja jeg har gyldig lisens.

 

Edit: trykkleif

Endret av Toddy
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at problemet med nettverket (som nevnt) ikke er noe problem i Windows 2003. Og jeg (og familien min) er utrolig lei av å ha et nettverk om ikke fungérer. Alt gikk bra da vi brukte Windows98. Etter at vi gikk over til XP har det bare vært problemer. Men hvis nettverksproblemet ikke er i Windows 2003, så er det vel heller ikke i Windows XP 64-bit. Finnes noen av disse to for 64-bit på norsk?

Lenke til kommentar

Hvilket problem er det du egentlig har? Er det at Windows Utforsker henger seg når du skal søke etter andre maskiner? Jeg er kanskje trøtt, men jeg ser dessverre ikke problemet, hvis du orker så hadde jeg likt om du hadde beskrevet problemet ditt og hvilke følger det får for det og hva du prøver å oppnå. Forstår deg hvis du begynner å bli irritert over meg. :whistle:

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Hvilket problem er det du egentlig har? Er det at Windows Utforsker henger seg når du skal søke etter andre maskiner? Jeg er kanskje trøtt, men jeg ser dessverre ikke problemet, hvis du orker så hadde jeg likt om du hadde beskrevet problemet ditt og hvilke følger det får for det og hva du prøver å oppnå. Forstår deg hvis du begynner å bli irritert over meg. :whistle:

5064673[/snapback]

PCen jeg bruker (AMD64 3500+, 1GB ram, 2xGeforce6600GT ...) og pcen til broren min (AMD Barton 3000+, 1GB ram, Radeon 9600) og flere har låst seg på denne måten. Det skjer når jeg trykker på "microsoft windows-nettverk", på "<arbeidsgruppe>" og på "<datamaskin>". Noen ganger går det bra, og jeg må bare vente i et halvt minutt. Men de fleste ganger står bare utforskeren hvit i det uendelige. Det lokale nettverket er på 100MbPS. Internett er ok på alle pcene. Problemet oppstår også hvis jeg skriver inn banen til maskinen i adresselinjen. Dette er en bug i Windows XP, og jeg forstår ikke hvorfor den ikke er fikset.
Lenke til kommentar

Har du installert en "brannmur" på maskinen din, f.eks Zone Alarm? Jeg har tidligere opplevd noe liknende, og det viste seg å være Zone Alarm som måtte konfigureres. Har også lest at XP's innebygde "brannmur" han forårsake slike problemer.

 

Vel, det var bare en tanke :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg forstår ikke helt hvorfor du kaller dette for bug. I huset mitt har vi 4 XP maskiner. 1 XP Pro+Sp1, 2x XP Pro+Sp2 og 1 XP Home+Sp2. Mine maskiner har Windows 2000 Pro Eng+Sp4. Jeg har aldri opplevd det problemet du såkalt har. Har nettopp prøvd det samme på en Windows XP maskin og alt funka fint der. Med Microsoft nettverk greiene du snakka om. Kan ikke huske at dette feilen eksisterte i Windows 2003 nei.

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig bare slenge meg på med samme kommentar, har fem XP-bokser (PRO SP2) som står i samme netverkt, fordelt over to 100-mbit switcher og opplever ingen av de problemene du nevner. Dersom det virkelig er en bug så er det en veldig spesifik bug..

 

Jeg har opplevd lignende problemer dersom et nett-share ikke er tilgjengelig eller den maskinen som sharet står på har mye å gjøre. Utover det så har jeg voldsomt forskjellig arbeidsprosess antar jeg og bruker aldri "mitt nettverk"..

 

Lykke til videre..

Lenke til kommentar

Emnefeltet bør endres.

Om Windows 2003 er bra, kommer selvsagt helt an på bruket man har, og da Windows 2003 kommer i flere utgaver, Windows 2003 Server Standard Edition, Enterprise Edition, Datacenter Edition, alle i både 32- og x64-versjoner, samt versjoner for Itanium og High-perf. PC (stoore PCer), samt i tillegg Windows Small Business Server 2003 -- Alle med server som fellesnevner, sier vel dette sitt.

 

Dette er ikke programvare for menigmann, heller ikke for workstations og ikke i det hele tatt til spillmaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...