knutby Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Sliter fortsatt med å finne ekte civ glede her.. Noen som vet om noen sider hvor jeg kanskje kan laste ned noen maps?
halvorni Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Sliter fortsatt med å finne ekte civ glede her.. Noen som vet om noen sider hvor jeg kanskje kan laste ned noen maps? 5114678[/snapback] Det ligger noen på Apoplytons nettsted under http://apolyton.net/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=257 , men det er såpass kort tid siden spillet ble utgitt at det ennå ikke har blitt laget mange kart.
ttt Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Eg har no sletta eit innlegg der ein brukar spør etter hjelp til bruk av piratkopiert matriale. Dette er ikkje lov her på forumet. Og framtidige spørsmål av denne typen kan føre til advarsel/utestenging.
KayAU Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Jaja, då har eg jobba meg opp til noble...fortsatt veldig lett. Spelte fram til 1910 då eg klarte å få både romkappløp- og diplomatisk siger på samme tur. På tide å skru opp vanskegrada vesentleg. Noble er visstnok det nivået der alt er rettferdig, etter det vil AI-en få fordelar. Eg er eigentleg imot denne måten å auke vanskegrada på, det hadde vore mykje betre om ein gjorde det vanskelegare berre ved å gjere dataspelarane smartare. På den andre sida, har jo eg ein fordel dataspelarane aldri vil få: dersom det går skikkeleg gale, kan eg hente inn eit lagra spel. Sånn sett er det kanskje ei viss rettferd i at dataspelarane får produksjonsbonusar og liknande. Uansett, synest fortsatt det er eit kongespel. Kay
Alt-Ctrl Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Sliter fortsatt på Noble jeg. Hvilke triks er det dere bruker for å komme så langt i utviklingen?
KayAU Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Sliter fortsatt på Noble jeg. Hvilke triks er det dere bruker for å komme så langt i utviklingen? 5128680[/snapback] Ikkje noko triks, eigentleg. Gå for å få nøkkelteknologiar tidleg...som t.d. dei som gir deg nye religionar. Grunnlegg so mange som du kan. I tillegg er det viktig å vere smart når det gjeld ekspansjon. Hugs at byar ikkje veks medan dei produserar settler-ar. Dersom byen er 3 turar frå å vekse, bygg noko anna i tre turar, og skift til settler etterpå. Når settler-en er bygd har du forstatt det du produserte i dei tre turane. Der er sikkert mange andre tips, men det er nok helst litt trening som skal til. Fekk forresten bank på Monarch i går. Hamna på eit kontinent saman med persarane, som på den vanskegrada bygger mykje raskare enn meg. La ein plan om at dei skulle få bygge ut kontinentet, og so skulle eg ta dei med overlegen våpenteknologi (swordsmen). Og det funka. Fekk byar over heile kontinentet utan å ha bygd ein einaste settler. Dessverre tok det litt for lang tid å vinne den krigen, og eg hadde hamna litt i bakleksa teknologisk i høve til dei andre sivilisasjonane. Sidan eg hadde det største kontinentet låg eg godt an til å ta dei att...men dessverre, når eg hadde 3 turar igjen på "Rifling", kom Napoleon med fregattar og ein drøss riflemen...då var klokka midt på natta, og eg bestemte meg for at det var leggetid. Kan ikkje vinne kvar gong. Kay
Alt-Ctrl Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Men hvordan ser jeg hvor mange turns det er igjen før byen byger ut? Litt uheldig der ja, hehe :-P
Frijazz Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Men hvordan ser jeg hvor mange turns det er igjen før byen byger ut? Litt uheldig der ja, hehe :-P 5129762[/snapback] Det står i parantes bak det du bygger, du kan se den informasjonen på selve kartet så du trenger ikke gå inn i byen. Både brukermanualen og Civilpedia inne i spillet forklarer dette godt.
Alt-Ctrl Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 (endret) Takker. Skal se på det når jeg kommer hjem :-) EDIT: En ting til. Jeg pleier å bygge havner, aqueducter o.l. hele tiden. Burde jeg vente med å bygge det til jeg egentlig trenger det? Endret 9. november 2005 av Hawk-Eye
Gunfreak Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 ja da var jeg ferdig med min første runde med civ noen gang, ble 4 timer med tutorial, og var ikke helt med i svingene, helt frem til 1960 var jeg egentlig i midelalderen, og vant på poeng i 2050, uten å ha kommer speiselt langt, lagde aldrig noen av de spesialistene i byene mine, det var en by som bare ikke ville vokse, men resten vokste som bare det, og etter en stund ble det så mye å holde styr på at jeg bare satt alle villigerne mine til å bygge og utvilke alt selv. men kjønner den saken med at utviklingen går alt for fort på slutten, gikk fra å byeskyttere(1500 era) til 2000 tallet på 2 runder eller noe..
AK47 Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Kan noen fortelle litt erfaring fra multiplayer? Hva slags muligheter finnes det for multiplayer-spill, og er det bra lagt opp, som å finne spillere, opplevelse etc?
KayAU Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Jeg pleier å bygge havner, aqueducter o.l. hele tiden. Burde jeg vente med å bygge det til jeg egentlig trenger det? 5129842[/snapback] I tidlegare Civilization-spel måte ein betale ein sum kvar runde for dei fleste bygningane. I Civ4 er det fullstendig gratis å ha dei, so det er ingen grunn til å ikkje bygge dei. Men det er sjølvsagt lurast å bygge det som er nyttigst først. Av dei du nemnde: hamn - gir deg høgare profitt (+50%) frå trade routes, og er derfor nyttig med ein gong dersom du har trade routes i byen. I tillegg gir den helsebonusar for enkelte sjø-ressursar, og er derfor nyttige dersom "helsa" til byen er dårleg eller i ferd med å bli det. Helsa til byen kan du sjå oppe litt til høgre for midten av "City View". Du har nokon ting som gir helse-poeng og nokon som gir "unhealthiness"-poeng. Dersom sistnmende er større enn førstnemnde, mistar du matproduksjon, og veksten til byen blir hindra. akvedukt - gir ein helsebonus på 2 poeng, enkelt og greit. Kay
KayAU Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 @gunfreak19 Kan sikkert vere greit å starte med små kart dersom det blir veldig mykje å halde styr på. Foretrekk sjølv å spele på små kart. Kay
Gunfreak Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 det tutorial kartet var ikke SÅ stort, var bare meg(roma) og India der. tror jeg hadde 7 eller 8 byer, og india hadde 5-6 vet ikke om det er stort eller lite på civ.
knutby Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Hva synes dere som er drevende i Civ 3 om dette spillet? Synes det meste har blitt forenklet til det værre her. Alt er for automatisert synes jeg.
Alt-Ctrl Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Takk for tipsene :-) Gikk akkurat til angrep på Amerika, hehe. De hadde bare fire byer og jeg var ganske overlegen egentlig. Fire runder etterpå var jeg i krig med fire forskjellige land hvorav tre av dem var svært aktive. 15 runder etterpå hadde jeg fortsatt ikke klart målet mitt, mista en by og jeg er stygt redd for at jeg må signe peace treaty :-( Typisk at den andre runda i krigen så skulle amerikanerne få Rifleman mens jeg stod utenfor med musketman og Maceman. hehehe
KayAU Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 I heite! Satte nettopp det eg meiner må vere verdsrekord i å nå "Classical era": År 3560 f.kr., på vanskegrada "Prince". @Loffelur Eg er dreven i Civ3 og liker det nye spelet svært godt. Det er veldig annleis enn Civ3, men eg hadde eit ope sinn når eg starta. Dei fleste forandringane dei har gjort synest eg er bra...spesielt det som gjeld grenser og "terraforming" (for å bruke SMAC-sjargong). Der er sjølvsagt ting som kunne ha vore betre, eller som eg likte betre i tidlegare spel. Men i all hovudsak synest eg dette var veldig, veldig bra. Kay
knutby Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Beklager å være så utrolig negatic her, men har enda en ting å pirke på. Grafikken er MYE mere kantete nå en på civ 3. Tenker på at de forskjellige feltene er mye mere markerte nå en før.
KayAU Skrevet 9. november 2005 Skrevet 9. november 2005 Gikk akkurat til angrep på Amerika, hehe. De hadde bare fire byer og jeg var ganske overlegen egentlig. Fire runder etterpå var jeg i krig med fire forskjellige land hvorav tre av dem var svært aktive. 15 runder etterpå hadde jeg fortsatt ikke klart målet mitt, mista en by og jeg er stygt redd for at jeg må signe peace treaty :-( 5131314[/snapback] Akk ja, slik kan det gå. Med tanke på krigføring er der noko vi alle kan lære av Hitler: Blitzkrieg. Hitler hadde mange dårlege idèar, men akkurat dette kunne han. Ikkje start ein krig før du har nok styrker til å oppnå noko vesentleg, som å ta ein by, raskt. Ikkje send ein maceman, so ein til, so ein til, osb. Bygg 10, få alle i posisjon, og angrip samstundes. Eg går generelt aldri til krig med mindre eg er rimeleg sikker på at eg kan ta ein by innan eit par-tre turns. Dersom motstanden skulle vise seg å bli for sterk til å ta fleire byar, er der brukbare sjansar for at eg kan ordne ein peace treaty utan å tape noko. Og då har eg jo fått meg ein ekstra by, og dei har ein mindre. Lange krigar er dyre... Kay
Frijazz Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Bruk katapulter til å svekke eventuelle bymurer, det vil reduserer tapene dine betydelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå