Gå til innhold

Er det mye forskjell på xp64 bit og 32bit windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, er det mye forskjell på Windows Xp 64 og 32 bit?

 

Og isåfall hva da?

5057447[/snapback]

Strengere krav til drivere 64-bit, 64-bit tillater ikke kjøring av 16-bits programmer, 64-bits tillater kun drivere som er laget for 64-bits windows, f eks antivirusprogramvare må også være laget spesifikt for 64-bits Windows, og 64-bits Windows har støtte for mer enn 4GB ram uten å måtte bruke AWE. Dersom du ikke har problemer med drivere og ikke trenger å bruke 16-bits programvare hadde jeg seriøst vurdert å gå over til 64-bits windows.

Lenke til kommentar

Hva han mener med "Ikke problemer med drivere" = At du finner drivere til WinXP 64bit edition til alle tingene i maskinen din.

Du bør også sørge for å ha antivirus som støtter 64bit klart.

 

Det er vel i tillegg relativt lite å hente på å kjøre 64bit Windows i dag. Det er ikke mange programmer/spill som er kodet om til 64bit enda, og da vil alt kjøre på 32bit uansett. Så om jeg ville brukt de X antall tusen ett nytt WinXP 64bit koster er heller tvilsomt (i mitt tilfelle iallefall)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Der er absolutt liten forskjell ved bruk av Windows XP x64 og 32bit, eneste er at x64 har problemer med mange programmer som må man jobbe ekstra for å få installert og har ikke støtte for 16bits programvare. Man merker ingen forskjell hvis ikke det er spesifikke program som er laget for 64bit, jeg bruker x64 og har generellt bare fått mye mer å gjøre. Gå for 32bit, 64bit er ikke modent ennå!

Lenke til kommentar
Der er absolutt liten forskjell ved bruk av Windows XP x64 og 32bit, eneste er at x64 har problemer med mange programmer som må man jobbe ekstra for å få installert og har ikke støtte for 16bits programvare. Man merker ingen forskjell hvis ikke det er spesifikke program som er laget for 64bit, jeg bruker x64 og har generellt bare fått mye mer å gjøre. Gå for 32bit, 64bit er ikke modent ennå!

5058347[/snapback]

Hvis du mener at 64bit ikke er modent fordi det ikke takler 16bits programvare (installere) så mener du vel å si at det aldri kommer til å bli modent. Problemet er vel evt avlegs programvare som burde vært oppgradert for noen år siden. Og forresten, jeg er klar over at det er noen bransjer hvor det kreves eldre programvare, og i de tilfellene man se på andre løsninger.

Lenke til kommentar
Mitt problem med windows 64, er IKKE driver.

Software, der er flaske halsen. Alt for få programmer for 64bit.

5061059[/snapback]

Men det er ikke en grunn til å ikke å oppdatere (Vet ikke helt hvilken vei du heller, bare spesifiserer), for xp64 er bakoverkompatibel med 32-bits software, og selv om du da ikke tjener noe på å kjøre 32-bits programmer, taper du heller ikke på det. Alt som er native windows (file explorer, IE for de som sbruker det, osv.) er 64 bit, og ihvertfall jeg merker en stor forskjell på respons og "krisp". Dersom du kan få tak i 64-bits drivere til de få tingene som trenger det, så kan ikke jeg se noen grunn til ikke å oppdatere. Anti-virus er kanskje en grunn, men det bruker ihvertfall ikke jeg.

Eneste negative jeg kan si om xp64 er at jeg ikke kunne bruke USB-pinnen min for wifi, da det er ikke er noen 64bits drivere til den. XP har innebygde drivere for veldig mange slike, men ikke min dessverre.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Men hvis det er lite å hente på å oppgradere, hvorfor bruke pengene nå og ikke heller vente til senere når støtten for 64bit kommer skikkelig?

 

Med tanke på hvor nært forestående Windows Vista er, synes iallefall jeg det er dumt å kaste penger (ca 1300kr for OEM versjon) på 64bit XP når man etter all sannsynlighet kommer til å ville oppgradere til Vista om ett år uansett. Og hvor mange programmer kommer med 64bit støtte innen den tid?

 

edit: Ja jeg anntar at alle oppgraderingsvurderinger som blir spurt om her dreier seg om lovlige kopier av ditt og datt, så argumentene mine blir kanskje litt tafatte hvis du har ett "annet" utgangspunkt... :roll:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Men hvis det er lite å hente på å oppgradere, hvorfor bruke pengene nå og ikke heller vente til senere når støtten for 64bit kommer skikkelig?

 

Med tanke på hvor nært forestående Windows Vista er, synes iallefall jeg det er dumt å kaste penger (ca 1300kr for OEM versjon) på 64bit XP når man etter all sannsynlighet kommer til å ville oppgradere til Vista om ett år uansett. Og hvor mange programmer kommer med 64bit støtte innen den tid?

 

edit: Ja jeg anntar at alle oppgraderingsvurderinger som blir spurt om her dreier seg om lovlige kopier av ditt og datt, så argumentene mine blir kanskje litt tafatte hvis du har ett "annet" utgangspunkt... :roll:

5061379[/snapback]

Har du eller skal du uansett skaffe lisens på XP så kan du velge å installere 64-bits utgaven. Det er visstnok en begrensning på å gå tilbake til 32-bits, men det har jeg ikke testet i praksis.

 

Når det gjelder støtten så har det seg slik at forbedret minnetilgang drar du nytte av uansett, da det er OSet som styrer dette, ikke programmet selv. Dette gjør at minneintensiv programvare som er 32-bits faktisk kjører raskere på 64-bits XP enn på 32-bits.

Lenke til kommentar
Mitt problem med windows 64, er IKKE driver.

Software, der er flaske halsen. Alt for få programmer for 64bit.

5061059[/snapback]

Men det er ikke en grunn til å ikke å oppdatere (Vet ikke helt hvilken vei du heller, bare spesifiserer), for xp64 er bakoverkompatibel med 32-bits software, og selv om du da ikke tjener noe på å kjøre 32-bits programmer, taper du heller ikke på det. Alt som er native windows (file explorer, IE for de som sbruker det, osv.) er 64 bit, og ihvertfall jeg merker en stor forskjell på respons og "krisp". Dersom du kan få tak i 64-bits drivere til de få tingene som trenger det, så kan ikke jeg se noen grunn til ikke å oppdatere. Anti-virus er kanskje en grunn, men det bruker ihvertfall ikke jeg.

Eneste negative jeg kan si om xp64 er at jeg ikke kunne bruke USB-pinnen min for wifi, da det er ikke er noen 64bits drivere til den. XP har innebygde drivere for veldig mange slike, men ikke min dessverre.

5061082[/snapback]

 

Er noen stabilitets issues. Enkelte programmer funker bare ikke.

Daemontools virker ikke.

Bitcomet tryner maskinen. (Virker for noe, ikke for andre. Testet 0.54 til 0.59)

 

Spill kan også få vansker. Må ha en dualboot løsning.

Lenke til kommentar
BTW!

 

Det beste med Windows 64bit, den er gratis :thumbup:

5061607[/snapback]

 

 

hvor har du fått dette fantastiske tilbudet? alle plasser jeg har sett koster nemlig XP 64 bit edition 1000kr+

 

Eneste stedet jeg har sett noe som nærmer seg gratisversjon er 120 dager trial edition, men gudene vet, jeg har lyst å bruke maskinen i mer enn 4 mnd...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
BTW!

 

Det beste med Windows 64bit, den er gratis :thumbup:

5061607[/snapback]

hvor har du fått dette fantastiske tilbudet? alle plasser jeg har sett koster nemlig XP 64 bit edition 1000kr+

 

Eneste stedet jeg har sett noe som nærmer seg gratisversjon er 120 dager trial edition, men gudene vet, jeg har lyst å bruke maskinen i mer enn 4 mnd...

5062951[/snapback]

Det er vel fremdeles gratis å bytte fra 32-bits til 64-bits Windows XP. Jeg har i hvert fall ikke hørt noe annet, men dersom det ikke er slik lenger så hadde det vært kjekt å få det avkreftet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...