Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd, DSL, kabel o.l. i Stavanger - tilgjengelighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stavanger er ikke så verst utbygd, det kommer litt an på hvor du tenker å bosette deg.

 

Selv hadde jeg Telenor ADSL "704/128" da dette var eneste alternativ da jeg bodde i Kvernevik. Senere ble også Nextgentel tilgjengelig.

 

Nå har jeg flyttet litt på meg, til Madlasandnes som ligger i samme bydel. Her er det INGEN VERDENS TING tilgjengelig.

 

Ikke Catch. Ikke Bluecom. Ikke Nextgentel. Ikke Telenor. Ikke engang UPC med sitt kabelmodem!

 

Forferdelig situasjon, egentlig. Har du først hatt "bredbånd" (ha!) så er det skikkelig kjipt å "miste" det....

 

Det blir som å ta sprøyta fra en heroinmisbruker . . .

 

Mitt råd til deg er derfor:

 

Om du vet hvor i Stavanger du kommer til å bosette deg, søk på http://www.telefonkatalogen.no på telefonnumrene til samtlige naboer i området, og ta en online-sjekk på disse for å konstatere hvorvidt bredbånd via telefonlinjene er tilgjengelig for deg når den tid kommer eller ikke.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-23 13:28, Nalle_Puh skrev:

Det blir som å ta sprøyta fra en heroinmisbruker . . .



 

Nettopp! Samme jeg kommer til å slite med om det nye stedet ikke har noe slikt! Bruker kun mobil nå til å ringe med, så det er på en måte dobbelt uaktuelt med ISDN...

 

Men takker for svar! Jeg skal (kanskje) begynne å jobbe i Forus-området og ønsker derfor boplass rundt der eller retning Sola og Stavanger sentrum. Gjerne i sentrum også, men det blir jo et økonomisk spørsmål...

Lenke til kommentar

Ja, det er jo en gang slik da at to hus vegg i vegg kan være tilkoplet hver sin sentral, og da er det ren lotto om en kan få DSL eller ei.

 

Telenor styrer butikken, Bravida gjør jobben, de aller fleste ISPene dilter etter der Telenor bestemmer....

 

Men Lyse har jo et "fett" opplegg på gang med sitt fibertilbud.

 

Anbefaler deg å følge med på http://www.lyse.no/produkter/bredband/ og evt. melde deg som "interessert" så snart du har en adresse.

 

Har også hørt at Lyse vil teste ut strømnettet som infrastruktur til bredbåndstjenester.

 

I mellomtiden sitter jeg her med ISDN og plages ...

Lenke til kommentar

Må gjøre alle obs på en ting:

Selv om søk etter telefonnr via bredbåndsleverandøren sine websider viser at du kan få, betyr det ikke at akkurat DU kan få.

 

Eg opplevde nettopp dette da eg skulle flytte fra Tasta til Mariero. Eg hadde bredbånd fra NextGenTel, og var fornøyd med det. I god tid før eg flyttet(1mnd), fant eg frem ei liste med telefonnr i akkurat det området eg skulle flytte til, alle var i samme gate, og krysssjekket disse med NextGenTel. Det viste seg at alle kunnde få. Eg har brent meg på dette før og ringte for å være sikker, og de bekreftet dette med en gang. Dermed bestilte eg flytting av abn. Tre uker etterpå, etter mye purring, får eg vite at det ikke går, pga linjenettet dit er fullt.

 

NextGenTel kom da med følgende løsning: Eg kunne bestille telefon fra telenor, deretter bestille fra NextGenTel igjen og når linja var oppe og gikk kunne eg bare si opp telefonen. Hva mener de med dette, var det ikke fullt alikevel?

 

Vær obs på dette!

Lenke til kommentar

Fant det! Men 10Mb/s koster 250,- ekstra, noe som jo ikke er mye mer, men bare det å få 2Mb hjelper bra!

 

Får se hvordan det går da; om jeg skal dra, skal jobben min avertere etter leilighet til uka tenker jeg, og jeg begynner jo nå å få noenlunde peil på steder som er aktuelle. Takk for tips folkens! Ser dere en gal ulv i gatene, er det bare lille meg...

 

EDIT: Og der fant jeg hvilke steder/gater som kan få dette...

 

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-08-23 14:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-23 14:53, nomore skrev:

[...]

flytting av abn. Tre uker etterpå, etter mye purring, får eg vite at det ikke går, pga linjenettet dit er fullt.


NextGenTel kom da med følgende løsning: Eg kunne bestille telefon fra telenor, deretter bestille fra NextGenTel igjen og når linja var oppe og gikk kunne eg bare si opp telefonen. Hva mener de med dette, var det ikke fullt alikevel?


Vær obs på dette!


 

Lest noe i den retningen et sted...

Telenor kan (eller kanskje de er nødt) legge/lage flere ledninger i sentralene slik at du får f.eks. en ekstra linje dersom du bestiller det.

 

EDIT: Hvis du vil ha NextGenTel tror jeg i eller i nærheten av sentrum i enten Stavanger eller Sandnes gir størst sjanse for gevinst.

Ikke bosett deg på Håbet i Sandnes i allefall, her er det ingenting. Eller jo, gjør det, og meld deg som interessert du også :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-08-23 16:37 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...