Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor heter adsl bredbånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste ADSL linker i dag leverer vel 2MBit ... om leveransen er bare en vei, det tror jeg ikke definisjonen bryr seg om :)

 

Dessuten - definisjonen av Bredbånd som hastighet over 2MBit (vel, var det ikke egentlig 1.5MBit tro?) er vel noe som henger igjen fra fastlinjenes tid .. "Bredbånd" er jo strengt tatt ikke et teknisk målbart begrep - så etterhvert har det blitt synonymt med noe som er raskere enn det vi hadde (64/128k) og er tilkoblet hele tiden ... - og ikke minst så liker jo leverandørene å fremstille alt de selger som bredbånd :p - selv om det ikke er noe stort problem lengere nå som du knapt får kjøpt hastigheter under 1MBit ..

Lenke til kommentar
Eh ... om jeg tør spørre; hvem har definert bredbånd som alt over 2mbit?

 

Har jeg aldri hørt om ihvertfall... Bredbånd er et veldig generelt ord, og bør vel kunne defineres slik man selv vil.

 

EDIT: Leif

5053650[/snapback]

Definisjonen som jeg lærte på skolen for et par år siden (før ADSL ble utbredt) var at bredbånd var to ting:

1. Trafikk som sendes over bredbånd (bred båndbredde) gjennom koaxkabler

 

2. Alle andre internettilkoblinger som støtter minst 2mbit gjennomstrømning (opp og ned samtidig) av data.

 

Disse var vel aldri standardiserte, men det var mange som brukte dem så vidt jeg husker.

 

I de siste årene så har for eksempel Telenor solgt inn ADSL som bredbånd, selv om de egentlig maksimalt har hatt ISDN-hastighet i opplastning, det var vel en del krangling om dette før, men folk har gitt opp og latt seg lure :roll:

Lenke til kommentar
Bredbånd er pr definisjon alt over 2mbit, hvorfor heter da adsl bredbånd?

Det er jo nesten ingen adsl linje som leverer 2mbit, kanskje ned, men ikke opp.

5053614[/snapback]

 

So?

Den definisjonen av bredbånd er like utdatert som disse debattene rundt den.

2mbit/s symetrisk linje var vel det offentliges definisjon for endel år siden, i dag er jo disse hastighetene ubrukelig lave for det meste av det som er på trappene.

Lenke til kommentar

Tidligere ble faktisk 256kbs kalt for bredbånd, men den egentlige definisjonen er at det skal kunne overføre tekst, audio og video.

EU jobber for tiden mot en bredbåndsstandard på 2Mbit.

En moderne definisjon er vel at den skal kunne brukes til triple-play?

 

Men som i all teknologi så gjelder det ikke å være for konservativ, her skjer ting raskt!

 

* „640K ougth to be enough for anybody.“

Bill Gates, 1981

 

* „32 bits should be enough address space for Internet“

Vint Cerf, 1977

 

* „I Think there is a world market for maybe five computers.“

Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Lenke til kommentar
Tidligere ble faktisk 256kbs kalt for bredbånd, men den egentlige definisjonen er at det skal kunne overføre tekst, audio og video.

EU jobber for tiden mot en bredbåndsstandard på 2Mbit.

En moderne definisjon er vel at den skal kunne brukes til triple-play?

 

Men som i all teknologi så gjelder det ikke å være for konservativ, her skjer ting raskt!

 

    * „640K ougth to be enough for anybody.“

           Bill Gates, 1981

 

    * „32 bits should be enough address space for Internet“

           Vint Cerf, 1977

 

    * „I Think there is a world market for maybe five computers.“

           Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

5054055[/snapback]

 

Og for å igjen understreke at ting skjer raskt kan jeg slenge med:

 

"Innen andre kvartal 2006 skal alle de 350 000 svenske kundene hos Brebandsbolaget få oppgradert båndbredden til 100 Mbit/s. Prisen forblir den samme, 320 svenske kroner, eller 270 kroner omregnet til norsk valuta."

 

Håvard Røste, hw.no

12. okt. 2005

 

Edit: Hmm, viser kanskje også hvor "treigt" det går i Norge :cry:

Endret av BKB
Lenke til kommentar
I Norge sitter ennå blårussen og trykker inn kalkyler for hvor de skal bygge ut. :hmm:

5054259[/snapback]

visste det var noe kødd med de blårussene :p

 

men fra spøk til alvor, takk for informative tilbakemeldinger. Jeg vet "definisjonen" på bredbånd er utdatert, men om det er en definisjon som sier at bredbånd er over 2mbit kan jo i teorien alle som har bestillt "bredbånd" faktisk kreve å få dette levert

Lenke til kommentar

Jeg vet "definisjonen" på bredbånd er utdatert, men om det er en definisjon som sier at bredbånd er over 2mbit kan jo i teorien alle som har bestillt "bredbånd" faktisk kreve å få dette levert

 

Så lenge ikke det er noen klar definisjon av hva som er bredbånd så kan ISP`ene omtrent kalle hva dem ønsker for bredbånd. For noen år siden forsøkte bredbåndsbolaget å få noe liknende i Sverige. De ønsket at ingen kunne kalle det bredbånd med mindre det ble levert en hastighet på over 2 mbps. Men dette fikk dem ikke gjennomslag for. I Norge så er det post og teletilsynet som har ansvaret for å sette slike retningslinjer for ISP`ene om hva som er ulovlig og lovlig markedsføring. Men det finnes ikke noen klar definisjon for bredbånd.

Jeg har hørt mange forskjellige definisjoner, alt fra raskere enn ISDN til 10 mbps symmetriske linjer.

 

Litt synd at ordet bredbånd brukes siden det er et så vidt begrep. Men når det er et ord som er så benyttet på folkemunne så må jo nesten ISP`ene bruke det. Reklamerer en ISP for 10 mbps symmetriske linjer så vil mange kunder spørre om dette er bredbånd eller ikke...

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste vil si bredbånd er en linje hvor internett er tilstede hele tiden, enten om man bruker den eller ikke. Hvis man spør en som har linje fra Canal Digital på 100kbps/100kbps hva slag internett forbindelsen vedkommende har, tipper jeg at vedkommende svarer bredbånd. Alt som ikke bruker tellerskritt, vil med eller mindre bli definert som bredbånd av en vanlig person. Jeg har vært ute hos kunder for å hjelpe dem med å koble maskiner/Ip tlf osv. Og før jeg drar ut spør jeg hva de har av internett forbindelse, og der svarer de fleste:"bredbånd, sånn som man slipper å ringe opp, og som jeg kan være på hvor mye jeg vil". Dette er hva jeg har erfart.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet for "broadband/bredbånd" var vel frekvensbruken her. Etterhvert som det ble kommersielt ble det og "bandwidth/båndbredde" mer og mer vannet ut med tanke på hastigheten istedetfor teknisk mumbo-jumbo. Mao noen selgere adopterte et teknisk uttrykk og misbruker det som alt for ofte skjer mens som virker for alle som ikke er inne i det tekniske feltet.

 

Ellers må jeg si meg enig i hqui sin definisjon. Bredbånd er i dag for folk flest forbundet med alltid på, ikke hastighet (eller frekvensbruk for den saks skyld).

Endret av Rim
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg leste på et departements side om akkurat dette. Da var det definert slik:

bredbånd, alt over 2 mbit

mediumbånd, fra 128 kbit til 2 mbit

*bånd, 0 til 128 kbit

 

*Husker ikke hva denne ble kalt

 

Dette er en stund siden jeg leste dette, vell å merke.

Endret av jibbelars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...