Gå til innhold

SPDIF - hvordan teste at man har output?


Anbefalte innlegg

Har et MSI Neo 4 kort, med toslink ut. Ønsker å dra en optisk kabel bort til recievern min, og kjøre all lyd på pc'en ut der.

 

Men - det kommer ingen lyd. Hvordan kan jeg sjekke at det faktisk KOMMER noe ut digitalt? Jeg har slått på analog og digital output, og sjekket volumkontroller og det som er.....

 

Har kjøpt en "billig" kabel på Clas Ohlson, kan det være problemet?? Kommer et rødt lys i den når jeg kobler den på i andre enden men... det er vel neppe nok for å si om den virker eller ikke.

 

Har mulighet til å låne en annen pc med spdif inn, er det noen måte jeg kan bruke den inngangen for å sjekke at utgangen hos meg er i orden??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rXRozPkg

Kanskje det er i mediespilleren din du har glemt å sette opp SPDIF?

Dette må man i hvertfall gjøre i f.eks. PowerDVD og VLC.

 

Selv bruker jeg VLC til medieavspilling, og har satt den til å bruke SPDIF hvis tilgjengelig, samt "digital output only" og "synchronize with control panel" i driveren til lydkortet (Audigy 2 ZS).

 

Det er nok instillingene, og ikke kabelen som er problemet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror nesten ikke det, har for det første satt sound mixern til output digital and analog - tolker det som at ALL lyd skal gå ut der.

 

Dernest har jeg testet WinDVD, og gått inn på audio og satt opp external processing->SPDIF. Spilte av en dvd - ingen lyd.

 

Også testa med flere innganger på recievern min, men alt er til ingen nytte.... :(

Lenke til kommentar

Burde jo nesten vaere nok det. Har selv hatt mye pes med digital ut.

 

Om digital ut er enabla skal Winamp og all lyd gaa ut digitalt i tillegg til AC3/DTS fra WinDVD/PowerDVD om lydkortet stoetter det. Noen lydkort maatte i sin tid konfigureres om fra stereo til AC3/DTS pass-through.

 

Ellers kan det vaere verdt aa sjekke at receivern faktisk er satt til aa ta imot digital lyd paa inngangene. Paa min Harman/Kardon maa jeg konfigurere hvilken SPDIF gaar til hvilken inngang (vid1 = spdif 1, vid2=optical 1, dvd=optical 2 osv...)

 

Andre ting som kan skjaere seg er programmene. Sleit lenge med aa faa lyd ut av VLC digital. Maatte velge device manuelt i advanced konfigurasjon. PowerDVD funka mens WinDVD ikke funka.

 

Men etter at jeg skifta til Creative kort ble det mye lettere. Det funker stort sett av seg selv uten mye mikkmakk. Desverre.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...