Gå til innhold

Lav lyd i sub


Anbefalte innlegg

For en stund siden fikk jeg en sub med kasse av en jeg kjenner. Jeg koblet den til stereoanlegget, men problemet er at lyden er så lav. Jeg må guffe skikkelig opp for at jeg skal høre den, men da er problemet at de andre høyttalerene blir ubehagelig høye. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For en stund siden fikk jeg en sub med kasse av en jeg kjenner. Jeg koblet den til stereoanlegget, men problemet er at lyden er så lav. Jeg må guffe skikkelig opp for at jeg skal høre den, men da er problemet at de andre høyttalerene blir ubehagelig høye. Hva kan jeg gjøre?

5047149[/snapback]

 

 

Har du skrudd opp volumet på selve suben??

Lenke til kommentar

Det er en gammel jvc forsterker med 2x utganger fronthøyttaler og 2x bakhøyttaler. Jeg har 2 høyttalere koblet på frontinngangene og subben på en av bakinngangene.

Jeg har prøvd andre innganger men det var ingen forskjell.

Endret av Petter (chaos)
Lenke til kommentar

Det du er ute etter er å dempe hovedhøyttalerne dine, andre veien å gå er å skaffe to effektforsterkere, delefilter etc for så å drive høyttalerne og suben individuelt.

 

Det letteste er da som sagt å bruke en motstand på høyttalerne dine, det finnes konstante motstander (generelt bedre kvalitet pr krone) og potentiometere (som er variable motstander). Et potentiometer er nok veien å gå, for så evt å bytte ut dette med en permanent motstand da du har funnet ut hvilket verdi du ønsker.

 

Husk at motstanden må være av en type som tåler en god del watt, slik at ikke mostanden endres etterhvert som den blir varm.

 

Potentiometeret du er ute etter er av typen logaritmisk.

 

Finner de på elfa.no (og såvidt jeg vet også hos ljudia.com og dynabel.no også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...