Gå til innhold

Å reklamere på feil, hva kan man forvente?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en bærbar ECS G556 eg en ekstern harddisk for litt over et år siden. Jeg var aldri helt fornøyd, men nå begynner problemene å tårne seg opp. Jeg skal klage, men jeg vet ikke helt hva jeg kan forvente meg av forbukerloven, jeg har aldri måttet reklamere noe før.

 

Her er et utdrag av klagen min:

 

 

<klipp>

Jeg ønsker å reklamere på en ECS G556.

 

Grunner:

 

1 - Strømkontakten inn i datamaskinen er alt for dårlig. Den har vært elendig fra dag en, men har fungert så lenge kontakten har stått i ro. Nå fungerer den ikke i det hele tatt.

 

2 – Batterilevetiden er ikke, og har aldri vært i nærheten av de ”opptil 4 timene” som er oppgitt i produktbeskrivelsen. Jeg er veldig godt kjent med at konfigurering av strøminnstillingene på dataen minker strømforbuket, og dette har også vært brukt. Jeg har også valgt å se stort på at selv med optimal ”tweeking”, så ville aldri 4 timer være en realistisk mulighet. Allikevel er nå batterilevetiden på 57 minutter i word, noe som er uakseptabelt. Jeg ønsker også å gjøre oppmerksom på at det i produktbeskrivelsen på hjemmesiden deres står at det er: "Driftstid på batteri opp til 4 timer", mens det på produsentens hjemmesider står: "Approximately 3 hours ". Noe som ikke akkurat samsvarer... ?

 

3 – Små skruer som bla. Holder skjerm-delen av chassiset på plass faller hele tiden ut. Jeg skrur dem på plass igjen, men etterhvert er det blitt færre skruer siden ikke alle skruene blir funnet igjen.

 

4 - Viften på maskinen henger seg opp på høyeste spinnfrekvens nå og da. Uansett om systemet står på "idle" eller ikke. Maskinen må restartes for å stoppe viften.

Jeg ønsker også å gjøre oppmerksom på at datamaskinen ble levert med en død pixel i skjermen, men at jeg ikke har valgt å henge meg opp i den mangelen, siden det ikke har særlig mye praktisk betydning.

 

 

 

 

 

Jeg ønsker å reklamere på en Maxtor ektern harddisk 166GB

 

Grunn:

 

- Den fungerer ikke lengre.

 

</klipp>

 

 

Jeg antar at spørsmålet mitt er: Hva kan jeg regne med at skjer? Jeg har lest et par skrekk eksempler på uenigheter, og de virker ikke fristende. Jeg er avhengig av en datamaskin til studiene, og har ikke tid til langdryge reperasjonsuker eller uenigheter omkring skyld. Hva er mine rettigheter? Noen?

Endret av (NH4)2Cr2O7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening før du få hevet kjøpet eller byttet i ny vare. Jeg er ingen ekspert innenfor lovverket, men jeg lærte litt på skolen i fjor. Du finner Norges lover her: www.lovdata.no. Forbrukerkjøpsloven finner du her. Utdrag:

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet.

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

      Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Lenke til kommentar

En død pixel kvalifiserer normalt ikke som mangel, med mindre produsenten har garantert mot det. (og selv da er det normalt bare lyse pixler som teller)

 

Det andre kan det derimot ha noe for seg å reklamere på, men strengt tatt burde du reklamert så fort du fant feilen, ikke lenge etterpå. Men det er ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre mangelen gjeldene.

Lenke til kommentar

Punktene 1-3 regner jeg med at har vært der fra maskinen var ny? I så fall kan selger hevde at du ikke har reklamert på dem innen rimelig tid. Punktene 1 og 2 sier du jo selv har vært der fra maskinen er ny.

 

1 pixel vil normal ikke holde, men mindre det dreier seg om en full subpixelfeil, da vil det holde med 1 etter ISO-standarden om jeg ikke husker helt feil. Mulig det bare er vår garanti, har ikke funnet fram standarden for å sjekke :)

Lenke til kommentar

Du kan forvente å få maskinen fikset. Thats it.

 

Loven sier et klagefrist er innen rimelig tid. Rimelig tid er da regnet som 2år, i noen tilfeller 1år.

 

Kjøpsloven i veldig korte trekk for slike saker:

Når du klager så må du spesifikt si at du ønsker å heve kjøpet. Selger har rett til å kreve å få fikse feilen/manglene for egen regning dersom heving eller omlevering fører til stor ulempe for selger.

Selger kan prøve å utrette samme feilen 2ganger. Klarer han ikke dette, og feilen oppstår for 3 gang, har du krav om å få hevet kjøpet og få ALLE pengene igjen. Det samme gjelder for 4gang maskinen er inne til reperasjon med forskjellige feil

I forbindelse med heving av kjøp, så kan selger kreve leie for perioden du har hatt produktet. Du har da rett til å kreve renter fra første dag du kjøpe produktet. (disse går somregel opp i opp. Og du har lov til å kreve renter fra 1. dag uansett, men da får du garantert denne leiekostnaden i tillegg)

 

- Så med andre ord, du får nok bare pcen og harddisken fikset. Og det vil si at du sikkert kommer til å være uten pc en liten stund. Husk at du har krav på å få låne "tilsvarende" produkt, både pc og harddisk, viss reperasjonen kommer til å ta mer enn 7 dager.

(kan være lurt å f.eks spesifisere at du må ha pc som dekker minimumskrav som f.eks usb2 og wlan, forutsett at du har dette fra før av)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Du kan forvente å få maskinen fikset. Thats it.

 

Loven sier et klagefrist er innen rimelig tid. Rimelig tid er da regnet som 2år, i noen tilfeller 1år.

5044897[/snapback]

 

Du blander sammen hva som er reklamasjonsfrist, som aldri kan være mindre enn 2 år, og i en del tilfeller går opp til 5 år og hva som er rimelig tid for å fremsette en klage etter at man oppdaget en feil.

 

Rimelig tid for å fremsette en klage fra man oppdager feilen er noe helt annet, og innen elektronikk/IT er den gjennom praksis satt til 2 måneder fra man oppdaget feilen til man skal ha fremsatt en klage på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...