Gå til innhold

"Du ligger bare her og lager bråk"


Anbefalte innlegg

En datter har avlyttet samtale mellom sin døende mor og en pleier. Og sitatet "Du ligger bare her og lager bråk" preger dorsidene på papirutgavene av Dagbladet og VG er i dag. Desverre ser det ikke ut som om saken er nevnt i nettutgavene. (Noe må de gjøre for å selge papiravisa)

 

Men det jeg skal ta opp er ikke så avhengig av detaljene i saken. Prolbemet i dette tilfellet (et av problemene i hvertfall) er den manglende valgfriheten. Når en gammel pleietrengende person havner i det offentlige systemet, så er vedkommende prisigtt kommunen og dens ansattes goodwill på alle måter. Man blilr plassert der kommunen bestemmer, får de pleierne og den pleien kommunen bestemmer du skal ha. Og, når du klager, så må du klage til kommunen. Og her er problemet. De man skal klage til når noe er galt, er menneskene i det samme systemet som utfører tjenestene. Og samtidg er man prisgitt disse menneskenes goodwill for å få gode tjenester. Man er rett og slett fange. Og har man kommet på skjeve med dette systemet, og er stemplet som en 'kranglefant', da er man fortapt: "Du ligger bare her og lager bråk."

 

Personlig mener jeg dette ikke er en holdbar organisering av pleietjenestene. Her må det to tiltak til. Det ene er valgfrihet, slik at man kan velge noen andre å få tjeneste fra (gjerne private). Det andre er en flytting av ansvaret, der staten har ansvaret for at tjeneste blir gitt, og kommunen har ansvaret for at de trengende får disse tjenestene.

 

Valgfrihet er viktig, slik at man kan velge seg bort fra de pleierne man ikke går over ens med, og motta pleie fra noen andre i stedet.

 

Fordeling av ansvaret er viktig, slik at man kan klage til kommunen når noe er galt. Og kommunen kan gå inn og hjelpe den pleietrengende med å ordne opp i konflikter, eller hjelpe vedkommende til å få tjenester fra noen andre i stedet. Og dette uten at det blir en belastning for kommunen selv, siden det ikke er kommunen som har ansvaret for å gi tjenestene.

 

Noe av pleietjenester må alikevel drives av det offentlige, og dermed lokalt drives av kommunen. Da vil de som bruker disse tjeneste stå i det forholdet at man klager til samme som gir tjenestene. Men alikevel vil det nye systemet bli bedre, fordi man fortsatt kan velge seg vekk fra de man ikke går over ens med. Og kommunens folk vil sansynligvis være villig til å hjelpe "kranglefanter" ut av det lokale systemet. Hvis ikke, da er man i verste tilfelle tilbake til dagens system.

 

Edit:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108583

post-49402-1129879139_thumb.jpg

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt nettopp og leste dette på Vg-nett. Jeg blir så utrolig sinna og frustrert! :realmad: Hvordan kan mennesker finne på å gjøre slike ting? Og hvorfor i all verden havner slike mennesker i omsorgsbransjen!? Dette er jo helt vanvittig. Dette er oppslag som gjør at jeg gruer meg til den tiden mamma og pappa eventuelt skal på omsorgshjem. Jeg blir faktisk redd for å dra et slikt sted selv en gang i fremtiden! Såklart er forhåpentligvis ikke alle steder slik (forhåpenltigvis ingen), men nå sitter det der liksom... frykten for at noen skal behandle deg som søppel der, og i enkelte tilfeller drive med direkte mishandling, enten det er fysisk eller psykisk, uten at man får gjort noe som helst med det.

 

Stakkars, stakkars gamle dame. Og stakkars datter og familie. Herregud, de kan jo ikke sove godt :no:

 

Så linken til to realterte artikler:

 

"Slik var Kristines siste timer"

 

Pleiere i avhør

 

Må få kommentere at jeg syns det er latterlig at de ikke blir suspendert inntil etterforskningen rundt saken er avsluttet. Får håpe den aktuelle hjelpepleieren ikke har liknende forhold til flere pasienter da.. :ermm:

 

Til trådstarter

 

Du snakker om dette med valgfrihet, muligheten til å velge seg vekk til en annen plass. Selv om jeg ved valget støttet et parti som ikke hadde dette programfestet, så ser jeg absolutt at det finnes gode agrumenter for det. Jeg blir rett og slett usikker på hva jeg synes er best.

 

Selv om sjansen forhåpentligvis er minimal, så kan man ha så uflaks at man velger et nytt sted hvor det ikke er noe bedre, at man treffer på nok en slik pleier (dette er ment som eksempel, håper virkelig at dette ikke er reelt). Valgfriheten virker logisk for den som bor rimelig sentralt, hvor det ikke er lang vei mellom forkjellige tilbud osv. Men hva med alle de som ikke bor sentralt? Det er faktisk en del av dem også. Da ender det enten med at de havner på det ene tilbudet som er nærmest slik at familien titt og ofte kan komme på besøk, eller de "velger" seg til neste plass som er bedre (såvidt de vet i alle fall). Problemet er bare da at denne plassen f.eks ligger langt unna, slik at familien får mer utgifter for å reise innom sin mor eller far for å besøke og kontrollere at de har det bra. Det vil jo også ta lengre tid. Antakeligvis vil dette føre til at de ikke besøker like ofte som hvis omsorgshjemmet var innen en rimelig avstand.

 

I mitt hode kommer dette fram til at det vil være lettere å kontrollere om min far/mor har det bra på det lokale omsorgshjemmet hvis jeg er der ofte og følger med, enn hvis jeg må begrense besøkene pga lang reiseavstand og har mindre kontroll. Det er nok ikke et realistisk alternativ at jeg hadde flyttet etter for å bo i nærheten av omsorgshjemmet - hvem har råd til å gjøre det på dagen? Derfor sr jeg forventningsfullt fram til den Rød-Grønne regrjeringens lovede 'kvalitetsløft' av eldreomsorgen, slik at man faktisk kan velge det nærmeste og enkleste med like god kvalitet som det som ligger 10 mil unna.

 

Er enig i deg når det gjelder ansvaret. Det må i alle fall gå an å klage på en pleier og få gjort noe med vedkommende, få gjennomslag for klagen så sant man kan bevise det.. men det kan jo være vanskelig. Dette er jo et mareritt av en situasjon, og det er ganske komplisert. Jeg vet ikke om det hadde vært bedre eller verre om man kunne klage på ansatte ved slike steder som om de var ansatt på f.eks Mcdonalds? En advarsel/tilsnakk en gang eller noe slikt, før de evt måtte finne seg annen jobb. Kanskje det må være såpass strengt?

Jeg vet ikke...

 

Håkon.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt to bestemødre som har levd de siste årene sine på offentlige gamlehjem. (Bestefedrene mine husker jeg ikke.) Begge ble i løpet av tiden der svært deprimert, og hadde det direkte vondt de siste årene av livet sitt. Uverdig og grusomt, og det til tross at så vidt jeg vet så hadde begge omsorgsfull pleie på sine respektive gamle/syke-hjem. Og når jeg ser bildet av denne Kristine, som det handler om i dette tilfellet, så får jeg stor klump i halsen og vond smak i munnen. Hvordan kan ting bli så forferderlig galt i Norge.

 

Personlig har jeg ikke spesielt stor tro på de rød-grønne. Av det jeg har forstått er så deres løsning mer penger til kommunene, og la kommunene ordne ting lokalt. Jeg tror ikke noe på det. Ikke i det hele tatt. :no:

 

Jeg vet at privatisering, valgfrihet osv. ikke er noen magisk løsning som gjør alt godt. Det er mange andre problemer også, og i praksis vil ikke valgrfriheten gjelde for alle. F.eks av grunner som nærhet til familie. Men jeg tror mange vil få det bedre, og få eller ingen få det værre, med et slikt system.

 

Mens jeg var ute nettopp tenkte jeg på dette, og jeg lurer på om ikke en god idé ville være å tilordne vær pleietrengende en egen kontaktperson innen kommunen. En person som ikke hadde som oppgave å gi omsorgstjeneste, men som hadde som oppgave å følge opp de enkelte personene, komme innom f.x annenhver måned og sjekke forholdene, informere om hvilke alternative institusjoner som fantes, og hjelpe dem som ønsket det å bytte institusjon eller pleiefirma. Tanken bak dette forslaget er at man skal ha en person, som ikke er en del av det apparatet som utfører tjenestene, som er klar til å hjelpe når man ikke er fornøyd. Slik at man slipper problemet at det er samme apparatet man samtidig klager til og på og er avhengig av.

 

Edit:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1139723.ece

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=294145

 

Systemet neketer for at det finnes noen problemer:

Men kommunen tar foreløpig ikke selvkritikk.

 

- Etter vårt syn har vi et godt tilbud innenfor helsesektoren, med mange kompetente medarbeidere som gjør en god jobb. Vi har et godt tilbud overfor de som bor i våre institusjoner, fastholder assisterende rådmann Brynjulf Hansen i kommunen.

 

Det er to parter (minst) som har et ansvar her. Det er pleieren. Og det er systemet/politikerne.

 

Pleiern har et ansvar for egne handlinger, og hvordan den gamle damen er behandlet. Men politikerne har ansvaret for at systemet i minst mulig grad tillater slike ting å skje. Jeg har ovenfor løst beskrevet hvordan en endring av systemet kan gjøre at slikt som dette ikke skjer så ofte.

 

Det som er betenkelig er hvordan Brynjulf Hansen tilsynelatende ikke en gang vurderer at noe kan være galt i hans system. Han fastslår at tilbudet er godt, og ferdig med det. Men alikevel skjer slike groteske hendelser, uten at systemet selv oppdager det, men ved at en pårørende bruker avlytting for å avdekke forholdene. Hvor mange andre skjebner skuler det seg, som ingen utenfor vet noe om? Dette er ikke holdbart!

 

Det er bra at i hvertfall Sylvia Brustad ikke bare avfeier dette, men ber om en grundig gjennomgang. Jeg håper det ikke bare blir med dette, men at noe faktisk også blir gjort.

 

---

 

Jeg er forresten litt skuffet over at så godt som ingen engasjerer seg i dette. Norsk eldreomsorg på nært hold var det første som engasjerte meg når det gjelder politikk.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Eldreomsorg er et tema som virkelig gjør meg, hva skal jeg si? Oppgitt....

 

Dette handler om å gi de eldre en verdig alderdom. Dessverre blir de eldre kasteball i et politisk spill, politikere kaster bort tiden og lar eldre ta støyten for sine malplasserte prinsipper og manglende omtanke.

 

Det som er forunderlig er hvor lite organsierte grupper som finnes for å ta fatt i problemet. Man står på for likestilling, for kamp mot fattigdom, for å bevare miljøet osv. Men de eldre virker ovrlatt til å kjempe kampen selv.

 

Det er ikke rart så mange andre kulturer er mildt sagt rystet over den behandlingen vi gir våre eldre.

 

Dette problemet er ikke bare det tåpelige eldreomsorg systemet som JBlack så flott beskriver. Det handler også om generelle holdnigner overfor eldre ellers i samfunnet. Noe som bl.a. skinner gjennom med uttalelsen til denne pleieren.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke de to pleierne skal få noen straff. Det de har gjort galt såvidt jeg kan se, er at de løy når de ringte pårørende, og det er jo klart det er ille. Dessuten har de ikke behandlet mennesket med respekt, og det er ikke akkurat til å ta av seg hatten for. Men det er antakeligvis to stressede mennesker som det har gått en smule varmt for. Det virker som om de har blitt skremt av den pårørende, og det går ikke an. De må få psykisk hjelp, for det å gjøre jobben sin er viktigere enn å skuffe en pårørende.

Lenke til kommentar

smeboe, jeg er ikke så opptatt av om disse to blir straffet eller ikke. Det jeg synes er viktig er at vi har et system som gjør at selv gamle og syke fortsatt kan ha et verdig liv, og som minimaliserer risken for menneskelig svikt, og konsekvensene av disse.

 

Et system der alle tjenester, pleie, omsorg og ettersyn av tjenestene, utføres av et relativt lite system. Det blir for lett å dekke over feilene, og selvkritikken blir for dårlig.

 

Dotten, det er mulig du er inne på noe angående holdninger til de eldre. Eldreomsorgen har lenge vært tatt opp, men ofte har det bare blitt feid til side av politikerne, med ord som 'krisemaksimering' o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...