Gå til innhold

Prosjekt! (Dagens store tabbe er gjort!)


Anbefalte innlegg

Jeg har i en kombinasjon av morgentretthet og overmot klart å krasje CMS-et til www.bindersen.org!

Dette er en side jeg har jobbet med noen uker, (tror jeg). ..og i dag morges la jeg gullegget. :blush:

 

Jeg har brukt e107 CMS, og har tross litt vanskelige modifiserings teknikker, begynt å like dette ganske godt.

 

Må sansynligvis sette hele greia opp på nytt, og tenkte at jeg da like godt kunne teste ut noen andre CMS-er før jeg gjør det.

 

Jeg lager noen oppsett, og tilbyr dere å ta en titt for å si hva dere synes, etterhvert som de er installert.

 

Det blir vel helgens prosjekt..

 

Jeg jobber fort, og er mentalt-overklokket på kaffe å ginseng.. så her gjelder det å følge med i svingene.

 

Klar for dette eller? :thumbup:

 

----------------------------------------------------------------------

09:40

 

Går inn på: www.opensourcecms.com og blar gjennom noen CMS-er..

 

Bare for å si det med en gang, så er følgende CMS-er uaktuelle for mitt formål, uten å gå for mye i detaljer om hvorfor:

> typo3 (Som å drepe mygg med gravemaskin, sikkert helt super om man vil lese boken).

> Drupal (Testet den i forgårs, vakker men funket ikke på min server. Passer sikkert best om man skal promotere kosmetikk eller kunst)

> e107 er den jeg har krasjet. Dere finner min Style-test versjon på test.bindersen.org/index.php

> ez-Publish (Treig å legge ut informasjon på, er dessuten bygget på 100% alien-teknologi).

> *nuke (Passer best for de som spiller Quake).

> ttCMS (Står ikke på listen, men den klassifiseres nermest som å prøve å fly med noe som man selv har bygget i lego).

 

Dersom jeg har tråkket noen på tærene nå, var det ikke meningen. Gidder ikke svare på innlegg som spør hvorfor jeg ikke liker ditt og datt.

 

Noen av mine viktigste kriterier er:

> Må ha gode nyhets funksjoner

> Innebygget forum

> Enkelt å sette opp og oppdatere

> Fint om det er lett å tilpasse utseendes messig uten at man må lese hele kildekoden.

> Gjerne ferdig oversatte språkfiler på norsk

 

--------------------------------------------------------------------

10:40

 

> Civicspace

- Litt vel enkel tror jeg!?

- Hadde ikke integrert forum!

 

> phpwcms FANTASTISK! Her er noe som har skjønt at glorete design ikke skal ta oppmerksomheten fra selve innholdet i siden. Denne kommer jeg til å følge med på!

Gikk gjennom alle funskjonene på admin området. Fikk nesten tårer i øynene. Vakkert og enkelt.

+ Norsk språkfil

+ ENkelt og lekkert

- Har lite funksjoner

- Ingen forum..

 

> MAXdev

+ egen automatisk pda versjon av siden

+ gode overiktlige snarveis kategorier

+ enkelt design

+ Lett å sette opp gode undersøkleser

+ Fine og inutitve knapper

+ Har støtte for MDForum, som kan lastes ned fra deres side[/color]

- Knapper uten tekst (Lærer dem fort så det er ikke noe stor -)

- lite menyer for å bevege seg frem og tilbake, litt sånn "mystery navigation".

- plutselig er hele admin området med teksten fra høyre mot venstre. Hva nå det kulle være godt for!?

- Fant ingen norsk språkfil

 

Tester denne ut tror jeg...

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da her jeg installert MAXdev på: http://test1.bindersen.org/index.php . Dette gikk ganke smertefritt.

+ Man får velge mellom både *.zip og *.tar filer for nedlastning. Greit med litt alternativer.

+ informasjonsfilene er *.txt, grunnleggende og lette å forstå.

+ Man får gode opplysninger om hva man skal gjøre underveis, og man trenger ike lese noen informasjonsfiler før man installerer. :)

+ Man får en fin grafisk forløpsindikator med tall under som viser hvor mange % man har kommet under installasjonen. Lekkert.

 

- Jeg fikk en feilmelding... Og de var nesten umulige å lese, fordi feilmeldingene lå oppå hverandre i en eneste grøt. Men etter å ha høyreklikket og lest kildekoden, så forstod jeg at det var install.php som hadde feil CHMOD, den stod til 644 og skulle stå til 666. Legg merke til dette, da denne tydeligvis var glemt i listen over filer som måtte endre rettigheter under installasjonen.

... Fikk også en anne feilmelding: No such file or directory in /.../.../home/.../test1.bindersen.org/install.php on line 119 Session initialization failed.

I linje 119 står i install.php står det: "include_once 'pntables.php';"

Fant da ut at den manglet.. Noen ganger kan FTP programmer være litt "sløve", så last gjerne alle filene opp to ganger for å være på den sikre siden.

Dette var da selvfølgelig 100% min feil.

 

I ene hjelpefilen står det at de tilbyr opgradering fra PostNuke.. Har da en liten mistanke om at MAXdev er bygget på PostNuke!?

 

"Set laguage" er litt ironisk, da du bare har engelsk å velge mellom.. He, he..

 

Nå skal jeg se om jeg får forumet på plass...

Lenke til kommentar

+ Å legge til MDforum var en grei nok sak ;)

 

I *.zip filen var det også en annen mappe med mange filer som jeg tydeligvis ikke trengte!? Finner sikkert ut av det en annen gang.

 

Gode instruksjoner for installasjon sånn helt i begynnelsen, men så måtte man gjette ganske mye for å finne ut av resten.

 

"5. Now remove the PNphpBB module, you shouldn't be prompted about deleting old posts, if you are, just hit cancel and continue."

...hva dette skulle mene, fant jeg ikke ut av.

 

Men på siste punkt står det:

"9. Install complete, MDForum is now ready for use, all your old posts should be intact."

 

Så punkt 5 tar nok utgangspunkt i at du allerede har PNphpBB (forum?) installert..!? Og at du nå trykt kan fjerne sporene av den... :hmm:

Jeg fant ikke noe PNphpBB i mitt ferske system, så jeg ble litt i villrede, men det gikk greit.

 

Dersom du har en fersk installasjon, så er det "greit nok" å legge til forumet i menyen ved å:

1 Gå til Administration > Settings > Blocs...

2 i blocs finner du "Main Menu" i listen, og der trykker du på edit.gif...

3 Du får da opp alle snarveiene i denne blokken

4 så krysser du av en plass der du vil snarveien i raden "Insert blank after".. og velger [Commit] knappen som ligger skjult nede i venstre side av siden.

5 men du er ikke ferdig enda.. Nå må du gå inn igjen på samme sted, ved å trykke på edit.gif en gang til..

6 Nå har det oppstått en helt tom linje. ;) Der puttet jeg inn "Forum" "[MDForum]" "Forum", og det funket helt fint etterpå! ;)

Litt bakvendt kansje, men greit nok.

 

Da er MAXdev satt opp, så da er det over til neste..

Du finner den fortsatt på http://test1.bindersen.org/index.php dersom du ønsker å se hvordan den ser ut.

 

Dersom du er fristet til å terste den ut, så er det bare til å registrere seg og leke seg. Den skal nok fjernes etter en stund alikevel.

Ønker du admin tilgang så gi en lyd.

 

------------------------------------------------

16.13

 

Tok meg en time og to i laderen. Har ikke sovet i natt, så det måtte jeg bare. :roll:

> Joomla Grei nok grafisk!?

- Virket treig!? Kan være jeg tar feil? Gidder ikke prøve den.

> PHP-fusion Husker ikke om jeg har prøvd den før, ligner mye på noe jeg har brukt før hvertfall!?

+ Har integrert forum

+ Har bildegalleri. (Kan få bruk for det en dag!?)

Prøver'n...

 

------------------------------------------------

16:35

 

> PHP-fusion:

- Litt rotete ovesikt på download området til www.php-fusion.co.uk, så jeg lasted ned og pakket ut feil fil først, bare for å finne ut at det ikke fantes noen index.php eller install.php i den.

+ Grei oversikt i README-EN.txt, som viser med en gang fremgangsmetoden for install, med; "CHMOD the following files & folders to 777:..." Liker det sånn.

+ Går rett til MySQL instillinger på førstesiden i installasjonen. Liker det!

++ Kjapp og smertefri installasjon! Dersom du skal sette opp ett CMS på 5 minutter, så er dette løsningen!

 

Du finner min installasjon på http://test2.bindersen.org/news.php

Lek med den om du vil. Dersom du vil ha admin tilgang så gi meg en lyd på PM!

 

------------------------------------------------

17:06

 

> XOOPS

+/- Lite inkludert innhold. Er en fordel om du trenger noe å bygge på. Jeg vil ha noe som er mest mulig ferdi, så det blir feil!

- Ingen forum.

- Ingen Norsk !?

> CMS Made Simple

- TOmt!?

+ Kan fikse CSS filene fra kontrollpanelet. Fint!

- Admin området er delvis på tysk og engelsk. Tror det var på engelsk når jeg logget på. Sikkert noen språkinstillinger som sier eropa = tysk!?

Greit nok admin område, oversiktlig, heldigvis forstår jeg nokk tysk til at jeg fant ut av finksjonene. Kan ikke anbefales.

> TikiWiki

+ Mye fungsjoner godt arrangert på liten plass.

- Har hauger av "støtter-kanpper" nederst på siden. Rot kansje!?

++ Har kult forum, bilde galleri, ++

Må testes ...

 

-------------------------------------------------

18:14

 

> TikiWiki Installasjon:

- Førsteintrykket var at 80% av filene ligger i root mappen!? Mister fort ovesikt når man skal jobbe med det.

+ Har tydeligvis språkfiler på Norsk.

- Tok nesten ett "år" å laste opp. Mye mapper.

+ god oversikt på index.php som viser CHMOD instillinger med en gang.

- Den vil vite helt nøyaktig hvilken database du vil bruke, hva det er godt for!?Jeg bruker 4.0.26 og måtte da velge 4.0.x

+/- Installasjonen var ikke noe for nybegynnere. Men det gikk greit. Er muligens så avansert pga sikkerhet og lignende.

PS: Default admin brukernavn og passord er "admin", "admin". Står ikke i manualen. Etter innlogging så får du tilbud om å bytte.

 

Da ligger TikiWiki på http://test3.bindersen.org/index.php

 

-----------------------------------------------------------------

18:22

 

> Website Baker

+/- Mye godt i admin området, men det er ikke på siden. Aner litt "Mystery Naviaton" - Likte ikke designet og oppsettet godt nok, gidder ikke installere for å teste den ut.

> CPG Dragonfly

+/- Svære ikoner med tekst i admin område. Fint for svaksynte kansje!?

++ Mye bra funksjoner..

Må testes...

 

-------------------------------------------------------------------

18:56

 

> Dragonfly installasjon:

+ Fin oversiktlig nedlastnings side på http://www.cpgnuke.com/Downloads_9x/c=1.html

- /+ ?Manuell intasting av db data i config.php Gerit nok, men kan være en mulig sikkerhets risk!?

+ Fin oversiktlig installer

+ Norsk installasjon

++ 5 min installasjon!

+ CopperMine ser ut til å følge med installasjonen

 

Gleder meg til å teste den ut. :)

Du finner den på http://test4.bindersen.org/index.php

 

------------------------------------------------------------------

19:08

 

> Exponent

+ Første intrykk er at dette er en nyhets side, og det passer meg ypperlig.

+ Hadde ike innebygget forum, men de finnes en "bulletin board" modul som jeg vil prøve. Foretrekker "bulletin boards", synes det blir mer riktig på en side der nyheter er pri1.

+ Ser ut til å ha alt jeg trenger.

Må testes ut...

 

Tar muligens litt tid, da jeg må opprette flere subdomener, MySql database og spise noe. ;)

 

------------------------------------------------------------------

21:16

 

> Exponent installasjon:

- Denne skulle være veeeldig enkel å installere, men det var den IKKE, måtte finne frem "putty". chmod -R o+rwx /.... Så dette er ikke noe for blodferske. (Fikk asosiasjoner til ez-publish under install, og det er ikke bra!)

- Litt klattete å finne ut av, ikke noen intuitive menyer i admin området.. Men sikkert grei når man har lært å bruke den.

+ Veldig flott! Proff! Vakker. :)

 

Du finner den på: http://propell.bindersen.org/index.php

 

------------------------------------------------------------------

21:52

 

> SPIP

- Valgte engelsk under inlogging til admin.. fikk fransk! Det gidder jeg ikke!

- Tynt innhold

 

> Xaraya

+ Bra tilpasset for svaksynte.

- Litt for enkel

 

> PHPWebSite

- Litt for "nukete" og grov for meg.

 

> RUNCMS

-/+ Skal tenke på det. Har allerede funnet bedre alternativer tror jeg.

 

> lucid CMS

- Tynt!

- Fant ikke noe forum

 

Nå er jeg kommet så langt med på lista at jeg ikke gidder se på flere!

 

Prøver å installere Drupal en gang til, på oppfordring...

 

-----------------------------------------------------------------------

22:39

 

> Drupal installasjon 2. omgang, 3. forsøk.

Det dreier seg her om en nesten 100% manuell installasjon. Du må ta drupal.mysql fil og uplade til databasen. Da er det greit å ha phpMyAdmin :)

Så må du ta filen .../settings.php og endre den manuelt!

Og så noe veldig viktig! Du må opprette mappen images/ på root, og sette den til777

Så er du ferdig ;) Det gikk fint denne gangen. Dette kommer til å være ett av de mysteriene her i livet som man aldri fikk svar på.

 

- Det er ett forum der men det virker helt ulogisk.

 

Du finner den på http://drupal.bindersen.org/index.php

Endret av Zamo
Lenke til kommentar

Etter 16 poster, anser eg det som et privilegie å være den første som poster UTENOM trådstarter ;)

 

Kunne du lagt ut mer informasjon om hvilken tabbe du gjorde? Dette er et forum, og det kan være lærerikt for oss andre å vite hva du gjorde galt, og hva vi ikke skal gjøre :)

 

Dessuten minner dette fælt om en blog :p

Lenke til kommentar

He, he.. Skulle egentlig være en "work logg", men fant ingen egen kategori for dette i Programmering.

- Feilen jeg gjorde var at jeg tok backup av en ett tabellvindu i en database, og lastet den opp i feil tabell vindu. Mistet mange viktige instillinger! :blush:

Så det er ikke lurt å være trøtt og overmodig.

Lenke til kommentar
Trist. Fort gjort ;)

 

Men backup? Slik eg har fått med meg jobber du veldig mye med dette, og du satser stort på det. Vil det da ikke være fordelsmessig både for deg og brukerene dine med backup?

5042190[/snapback]

Det var liksom backup jeg holdt på med da.

Men lærte jo endel nå da.

Tar nok heller backup av hele databasen neste gang. ;)

Lenke til kommentar

Språk Støtte :hmm:

 

» Dragonfly 10

+ Har egen oversettelses modul

+ Lastet ned norsk språkfil, som ser grei ut!

» Drupal 2

- Ingen norsk språkfil (Finnes på dansk, greiere å oversette)

+ Har egen språk pakke som du kan laste ned og oversette de 33 filene.

» e107 5

+ Fant en "Norsk" språknedlasting som var 70-80% ferdig, oversatt av en danske.

- 140-160 filer å oversette om du tar på deg jobben.

» Exponent 2

- ingen norsk!

- Har 73 filer som må oversettes.

+ Språkfilene er oversiktlige, og muligens greie å oversette.

» ez-Publish 10

++ 100% god norsk og nynorsk (Det er jo liksom laget i Norge da så..)

» MD-Pro 1

- Ingen norsk!

+ Har språkpakke for oversettelse

- - Har over 70 mapper som har språkfiler, en i hver modul ++. Uoversiktlig og sikkert mye å oversette.

» PHP-Fusion 3

- Fant den ikke på norsk Finnes muligens språkfiler på andre språk som er lette å oversette. Finnes mye informasjon om det i forumet deres.

+ Finnes på Dansk og Svensk i installasjonen. Greit utgangspunkt.

» TikiWiki 4

- Ja.. Men NEI! Det følger en norsk språkfil med installasjonen. Den er omtrent 40% nynorsk, 10% Svensk og 50% engelsk. Fikk vondt i øynene av den. Synes den Danske var MYE bedre.

Språkfilen er heller ikke fikset med "å" i stedet for "å" og lignende, så den skriver mye tull.

+ + Språket er på én fil! Hurra! Mye lettere å jobbe med. :D

 

Det neste jeg skal se på er Brukervennlighet og Design...

Lenke til kommentar
Det neste jeg skal se på er Brukervennlighet og Design...
Det gjorde jeg ikke. Fant ut at det ville være lettere å ta for seg ett CMS om gangen og kommentere ting som jeg vil sammenligne.

Putter ikke på noen poeng nå.. Lager en tabell når jeg har testet alle.

 

Begynte med:

 

CPG Dragonfly (CPG-Nuke):

Artikler: Du kan lage, eller kanskje laste ned modul

Banneord filter: Finnes i forum (Og det er vel det viktigste)

Banner behandling: Ser ut til å bare kunne vie ett banner, men så er det mulig å lage engen modul.

Bildegalleri: Coppermine 10 - 2 for "dårlig" integrering.

Blogger: Vet ikke. Sikkert egen modul for det.

Bruker klasser: Lett å opprette

Brukervennlig Admin: Svære ikoner, Litt ulogisk satt opp, mye ut og inn/att og fram.

Brukervennlighet: Sikkert greit nok for brukere, om man ikke aktiverer for mange menyer. For admin så er det ikke særlig brukervennlig. Alt må aktiveres, og det er ofte vanskelig å finne ut hvordan.

Caht Funksjon: Sikkert tilgjengelig i egen modul, (Nedlasting).

Dagens ord: Greit integrert. men viser ikke i tilfeldig rekkefølge, som sitater fra "glupe" folk.

Design: Greit nok. Er veldig "blokkete". Vanskelig å lage tema det det ikke blir veldig typisk blokk basert. Ett lite "-" da man har egne temaer for forum og coppermine.

Design Admin: Store grafiske elementer, greit nok utseende.

Filbehandler: Fant ingen egen filbehandler, kan sikkert lastes ned.

Forum: Greit nok. Dårlig integrert, litt vanskelig vanskelig å finne ut av.

Hjelpe filer: Finnes endel, men har huller der du ofte trenger det "minst", har godt forum der su kan få hjelp.

HTML/BB kode: Integrert i det meste der du trenger det.

Innhold sider: Greit å legge til det innholdet man måtte ønske.

Kalender: Fant ingen (Dagens ord har kalender ikon!? litt forvirrende kanskje) Kan sikkert lastes ned.

Kommentarer: Fant ingen egen funksjon for å legge til endre kommentarer til innlegg.

Kontakt Skjema: Ferdig integrert.

Logisk Kode: Ja, men det er mye stykket opp i forskjellige integrerte moduler.

Media støtte: Greit nok!?

Medlems oversikt: Grei, få felter. Sikkert egen for forum og Coppermine. Litt sånn her og der.

Menyer: I bøtter og spann. Litt mye bilder og sånn. Liker bedre når det bare er knapper med tekst.

Menytilpasning: Kan tilpasse det meste i alle retninger. lite "-" da det er minst 3 forskjellige meny typer.

Meta tagger: Lat ned fil endre og last opp igjen. Ingen integrert redigering.

Nedlastinger: Greit nok. Grei kategori oversikt.

Nettbutlikk: Finnes sikkert.

Nyhetsbrev: Ferdig integrert. Tror jeg..!+ synes jeg så det en plass, men fat det ikke igjen.

Nyhets posting: Greit nok. Kunne tenkt meg litt mer nyhets behandlings muligheter.

Omtaler: Ingen egen funksjon.

Oppdatering: Det er laget god støtte for oppdatering til nyere versjoner for det meste.

PDA vennlig: Sikkert tilgjengelig i egen modul, som kan lastes ned.

PM: Grei.

Snarveis kategori: Ikke godt å si, finnes nok eventuelt for nedlasting

Språk støtte: Norsk (Lastes ned).

Undersøkelser: Å jada.

Utestengning av IP: Fant den ikke, men det finnes nok.

 

Mye av testingen av denne, bærer preg av at jeg totaltsett er mer fornøyd med andre. Tok det litt sånn kjappt, og gadd ikke bruke masse resurser på ting jeg ikke fant/fant ut av.

Dette er ett typisk blokk og modul basert, "community" system. Passe sikkert godt om du skal ha en egen spille-side.

 

Dersom du mener at noe av dette er helt feil, så ta gjerne kontakt! ;)

Lenke til kommentar

Drupal

Artikler: Godt integrerte

Bannerod filter: Fant ingen.

Banner behandling: Finnes, må lastes ned ser det ut som.

Bilde galleri: Integrert? Fant ikke ut av den.

Blogger: Topp (Tror jeg), Drupal brukes mye av folk som vil ha engen bloggside.

Bruker klasser: Greit og oversiktlig.

Brukervennlig admin: Greit nok, tar litt til å finne ut av det.

Brukervennlighet: Brukervennlig! Bortsett fra forumet!? Ligner lite på annet som folk er vandt med.

Chat Funksjon: Finnes for nedlasting, gadd ikke teste den ut.

Dagens ord: Kan selvsagt skrives inn manuelt som eget innhold. Ingen "random quote".

Design: Vakkert. Kan laste opp opp ny logo fra admin.

Design Admin: Fint.

Filbehandler: Fant ingen

Forum: Vanskelig å finne ut av.

Hjelpe filer: Finnes endel. Plus at det fines mye info på nett og i forum. Kan legge til/endre egne tips til brukere av siden.

HTML/BB kode: Ingen BB kode?! Ellers grei. Fant ingen knapper for dette, så de regner med at folk kan dette fra før. Du kan også skrive PHP rett inn i siden ser det ut til.

Innholdsider: Legg til det du vil og få det til å være og oppføre seg som du vil.

Kalender: Har kalender som viser når ting er postet.

Kommentarer: egen plass for å legge til. Vet ikke om disse blir knyttet til innhold.

Kontakt skjema: Fant ingen, men tror det er mulig å lage eller laste ned og legge til. ?!

Logisk kode: Stort sett bare logisk PHP, relativt lite kode for mye innhold, sansynligvis greit å modifisere.

Media støtte: Vet ikke, antar det. Man kan jo tross alt skrive kode rett inn i siden, så det går greit.

Medlems oversikt: Grei. ;)

Menyer: Fine og oversiktlige.

Meny tilasning: Gode muligheter.

Meta tagger: Ser ut som om de må legges til manuelt, ellers så legger den muligens ut stikkord fra innholdet i siden.

Nedlasting: Er noe sånt der, men fant ikke helt ut av det.

Nettbutikk: Vet ikke, gadd ikke lete. Finnes sikkert noe for nedlasting.

Nyhetsbrev: Ser ikke ut som om det er egen modul for det.

Nyhetsposting: Greit

Omtaler: Kan nok lage engen nyhets kategori for dette, og kalle den omtaler, og tilpasse den slik at folk kan skrive i den.

Oppdatering: Ser ut som om det skal være greit å oppdatere til nyere versjoner, men har ikke noe eget for dette i admin.

PDA vennlig: Ja og nei. Man kan lage en side som er så liten at den vises greit på en liten skjerm. Men da har man jo gjort det samme med siden.

PM: Ikke integrert. !?

Snarveis kategori: Ikke inkludert.

Undesøkelser: Integrert, men fant ikke ut av den. Sikkert grei.

Utestengning av IP: Fant ikke noe.

 

Gir litt asosiasjoer til ez-publish, ikke fordi det lingner på noen måte, men fordi alt tydeligvis er skrevet uten å se på andre sin kode. Det er helt egne løsninger på det meste, og kan noen ganger virke litt ulogisk dersom man er vant med andre systemer. Fines så og si ingen ikoner, nesten bare tekstbasert. Må læres.

Ikke aktuelt for meg. Da forumet er vanskelig og bruke, og da det er meningen at folk som ikke kan PHP og HTML skal ha mulighet for å bruke admin området.

Det er litt mistenkelig at noen av de som utvikler Drupal selv bruker phpBB forum.

Det er ett typisk CMS for noen som skal ha egen bloggside, eller som skal presentere ett produkt, eller kansje en film. Hadde nok passet fint for en blomsterbutikk.

 

Dersom noen er uenig i noe av det jeg har skrevet så er det bare å kommentere, så skal jeg se hva jeg finner ut. ;)

Lenke til kommentar

e107

Artikler: Jepp, vet ikke helt hvordan den virker. Kan også brukes til annet.

Banneord Filter: Ja, fungerer godt i hele siden.

Banner behandling: Standard type.

Bildegalleri: Nei. Men det finnes mange altenativer i nedlastings området. Bla. Coppermine for e107.

Blogger: Finnes én bloggmodul for nedlasting. Har ikke testet den.

Brukerklasser: God.

Brukervennlig Admin: Jepp. Har også egne tips som du kan bla i mens du navigerer rundt i siden.

Brukervennlighet: Greit nok. Kan tilpasses endel.

Chat funksjon: Ja, men den den forsvinner, så den er ikke mye til glede.

Dagens ord: Nei. Eller man kan skrive det inn i velkomstmelding.

Design: Gerit nok, litt mye blokkpreg.

Design Admin: Helt ok.

Filbehandler: Ja, og den funker greit.

Forum: Integrert fint forum.

Hjelpe filer: Finnes relativt god hjelp på engelsk. Forumene har nesten bare folk som spør om hjelp, og få som faktisk hjelper.

HTML/BB kode: Integrert, med WYSIWYG funksjoner. Denne anbefaler jeg å slå av. Blir lett mye tull og rot i koden med denne.

Innholdsider: Ja. Funker greit.

Kalender: Både og. Har kalender for visning av posteringer, pluss kalendermodul for annet som kan aktiveres i admin. Ikke så fine, men funker.

Kommentarer: Ja, kommentarer kan aktiveres for det meste.

Kontakt Skjema: Ikke integrert, beta versjon kan lastes ned.

Logisk kode: Ja, men den ligger litt spredt, så det er ikke alltid lett å finne ut av. Fines endel veiledning i forumene.

Media støtte: Ikke noe spesielt integrert. Kan også lastes ned.

Medlemsoversikt: Meget god medlemsoversikt.

Menyer: Greie

Menytilpasning:. Kan tilpasses med litt komplikasjoner.

Meta tagger: Skrives direkte inn i admin, med ferdig kode for å legge inn.

Nedlastinger: Meget bra, gir mulighet for å laste ned direkte både lokalt og eksternt.

Nett Butikk: Nei. Kan lastes ned.

Nyhetsbrev: Integrert.

Nyhetsposting: Ja, og den funker bra!

Omtaler: Ja, og funker bra.

Oppdatering: Ikke så lurt tror jeg. Venter at dette blir bedre etter at neste versjon er kommet.

PDA vennlig: Ser ikke slik ut.

PM:J a både fra forum og fra hovedsiden med å aktivere egen blokk modul.

Snarveis Kategori: Ja, en den fikser ikke underkategorier. Dette kan fikses med beta kode. Vet ikke om det må skrives inn i eksisterende PHP filer.

Språk støtte: Fant en "Norsk" språknedlasting som var 70-80% ferdig, oversatt av en danske.

- 140-160 filer å oversette om du tar på deg jobben.

Undersøkelser: Ja.

Utestengning av IP: Ja

 

Har brukt denne endel. Den er kodet fra bunn, fordi om den ligner litt på andre.

Intuitivt Administrasjons område, gangke lett å bruke. Kjapp!

Passer godt til mye tror jeg.

De største minusene er at den ikke kan lage underkategorier på snarveier, at noen av tilpasningene av menyer i adminområdet er litt rotete og at det kan være litt knotete å bruke bilder i poster.

Endret av Zamo
Lenke til kommentar

At du snevner drupals bruksområde inn sånn forstår jeg overhodet ikke. Publiseringssystemet krever at du noen små kunnskaper om enkel html som feks <b> (uthevet tekst) og <em> (kursiv tekst). Du trenger jo ikke kunne php for å skrive en artikkel?

 

Drupal blir hva du gjør det til selv. Hva er det som er feil med forumet? Alt du trenger er inkludert. Dette kan også modifiseres akkurat slik du ønsker det selv.

 

Det finnes norsk språkpakke (høyreklikk og lagre som).

 

Drupal har vanvittig mange tilleggspakker (http://drupal.org/project/Modules), deriblandt PM og galleri (personlige også) ++++

 

Det er ikke til å legge under en stol at drupal er noe av det beste som finnes av cms.

Lenke til kommentar

Hm.. Skulle snakket med deg om dette før :roll:

Men du må være enig i at den ikke ligner på andre, og at man derfor ikke skjønner umiddelbart hvordan det virker.

 

Skal laste ned og installere den språkfilen, og se om jeg endrer mening.

 

Dersom du har noen tips om hvordan forumet virker, så er jeg åpen for det.

 

Den er jo velfig flott da, så jeg bør se litt nermere på den en gang til. :hmm:

Lenke til kommentar

exponent

Har tydeligvis mye bra, men det fulgte ikke med noe kurs.

Føler meg litt dumm nå, men fant ikke ut nok om den til å vite om den er bra eller ikke.

Tror den passer ypperlig for folk som liker å kode.

 

Synes dette var veldig trist da dette er den jeg til nå har vert mest fornøyd med designet på. :cry:

 

Dersom noen har erfaring med denne, og kan gi meg litt hjelp, så er jeg villig til å prøve en gang til.

 

Over til ez-publish...

 

----------------------------------------------

23.10 03:00

 

ez-publish

Artikler: Jepp har en mappestrukteur der du kan lage det du ønsker!

Banneord Filter: Ser ikke slik ut.

Banner behandling: Har hørt det finne en kode du kan legge til.

Bildegalleri: Har bildegalleri, men det er ikke helt topp. Og så er det utrolig tregt. Brukte en gang 2 dager på å legge opp 80 bilder med tekst.

Blogger: Ja!

Brukerklasser: Ja. Men ikke slett de som er der etter installasjon, da risikerer du å måtte installere alt på nytt!

Brukervennlig Admin: Ja, greit, men treigt.

Brukervennlighet: Bra

Chat funksjon: Nei.

Dagens ord: Kan legges til. Men det kommer i menyen som alt annet. Dette er ikke ett blokk system. Men det er nok mulig med lit koding å få det til.

Design: Bra, men vanskelig å tilpasse. Er i utgangspunktet laget for skjermbredde på 800px, skulle gjerne hatt det fleksibelt uten at jeg måtte redigere koden.

Design Admin: Fint og ryddig.

Filbehandler: Grei, men treg.

Forum: Ja. Ganske kjekt forum faktisk.

Hjelpe filer: Ja men de hjelper lite, om man har det travelt. Tror det finnes en bok til dette også.

HTML/BB kode: Nei, det finnes egen ez-kode som er ganske syk. Ingen knapper.

Innholdsider: Alt kan opprettes, med litt tolmodighet.

Kalender: Ja, viser når ting ble postet.

Kommentarer: Ja.

Kontakt Skjema: Ja.

Logisk kode: NEI! Hold deg unna koden, dersom du ikke kommer fra mars.

Media støtte: Ja. Meget bra faktisk, du får tilbud om å legge inn Quictime, Real video, Windows Media og Flash.

Medlemsoversikt: Fant ikke ut av det.

Menyer: Fine oversiktlige menyer

Menytilpasning: Greit.

Meta tagger: Heltsikkert, fant det ikke nå, men synes å huske at jeg så det en plass tidligere. Muligens at det sender ut overskrifter og lignende til søkemotorer.

Nedlastinger: Ja.

Nett Butikk: Ja, godt Integrert, og grei å bruke.

Nyhetsbrev: Tro ikke det. Installerte egen nyhetsbrev klient til å bruke sammen med siden. Tror ikke jeg hadde gjort det om det var god støtte for det i siden.

Nyhetsposting: Ja.

Omtaler: Ja

Oppdatering: Fullt mulig.

PDA vennlig: Husker ikke.. Orker ikke finne det ut.

PM: Nei

Snarveis Kategori: Ja

Språk støtte: Ja. Har 100% gode norsk språfiler, men så er jo ez-laget i Norge og da. Har også mange andre språk,

Undersøkelser: Ja.

Utestengning av IP: Ser slik ut, men da er det beskrevet på en merkelig måte.

 

- Det er mye bra med ez-publish... Det eneste som er skikkelig palgsomt med den, er at den har 89% alien kode. Men det bør ikke være noe problem om du "snakker", PHP, MySql, Java, Javaskript, XML og ez-spesialkode flytende. Det eneste du da trenger å gjøre for å modifisere ting, er å lese hele koden. Ellers så er den nesten umulig å gjøre noe med.

Det er nesten som Citroen på 80 tallet, fine og kjekke biler, så lange man kunne få noen andre til å skru.

- Det andre med ez-publish som jeg har nevt til det kjedsommelige, er at det går treigt i admin. Dette er mye fordi du må trykke 10-15 ganger for å komme dit du vil, for å gjøre det du skal.

 

Synd, da det egentlig er ett ganske kjekt system.

 

Så er det over til MAXdev...

 

-------------------------------------------------------

23.10 05:10

 

MAXdev (MD-pro)

Artikler: JA

Banneord Filter: JA i forum

Banner behandling: JA

Bildegalleri: Nei, men kan lastes ned. Coppermine

Blogger: Nei, men kan lastes ned.

Brukerklasser: Ja

Brukervennlig Admin: Ja, har "Online Manual" popup med meget god informasjon for alle moduler.

Brukervennlighet: Ja, er logisk og intuitivt lagt opp.

Chat funksjon: Nei, men kan lastes ned.

Dagens ord: Ja, har "random quote" og Velkomst hilsen

Design: Bra.

Design Admin: Meget bra. Bortsett fra noen knapper oppe i høyre hjørne som man ikke vet hva er, før man trykker på dem.

Filbehandler: Ja, bra filbehandler

Forum: nei, men lastet ned eget som er godt integrert.

Hjelpe filer: Genialt opplagt Hjelpe filer i hele admin området+ god dokumentasjon på siden.

HTML/BB kode: Ikke BB men heftig WYSIWYG editor i sidene.

Innholdsider: Ja

Kalender: Ja for å vise når ting er postet. Idiotisk admin, da alt plutselig blir "speilvendt".

Kommentarer: Ja

Kontakt Skjema: Fant ikke, men det finnes for nedlasning.

Logisk kode: Ja. Ser ut som om det er nesten 100% PHP og HTML.

Media støtte: Nei, men det byr på lite begrensninger.

Medlemsoversikt: Ja

Menyer: Fine oversiktlige menyer.

Menytilpasning: Helt super.

Meta tagger: Lett fylle ut i admin.

Nedlastinger: Ja

Nett Butikk: Nei, men kan lastes ned.

Nyhetsbrev: Ja. Bra laget etter bruker gruppe.

Nyhetsposting: Ja

Omtaler: Ja

Oppdatering: Ja, også lett å lege til moduler.

PDA vennlig: Absolutt. Integrert AvantGo modul.

PM: Ja

Snarveis Kategori: Ja

Språk støtte: Ja, men ingen norske språkfiler. Har eget oppleg for å oversette i admin.

Undersøkelser: 10

Utestengning av IP: Ja. i forum. Ellers vet jeg ikke.

 

- HUSK å logge ut om andre bruker din maskin! Den logger ikke ut på tid. Vet ikke om det blir problemer om du glemmer å logge av, og så prøver å logge på fra en annen IP.

 

Har litt annet "snacks" i tilleg til de andre:

> Innebygget FAQ modul

> AutoLinks (Tror det er slik at om du skiver "Fisk", og har lagt inn snarveien til fiskehandleren så kommer linken hans på "Fisk")

 

"Goodbye Lego" sier jeg! Hva skal du med lego når du har denne!? Det er ikke mye du kan ha bruk for på nett, som du ikke kan få til her.

Er nå nesten helt sikker på at jeg ikke kommer til å bruke e107 videre.

 

Når det gjelder manglende norske språkfiler, så er det vel bare en jobb jeg evt må ta på meg.

 

Men kan ikke si det for sikkert..

Nå skal jeg teste PHP-Fusion..

 

---------------------------------------------------

08:00

 

PHP-Fusion

Artikler: Ja

Banneord Filter: Ja

Banner behandling: Nei

Bildegalleri: Ja

Blogger: Nei

Brukerklasser: Ja

Brukervennlig Admin: Ja: Meget brukervennlig

Brukervennlighet: Ja

Chat funksjon: Ja

Dagens ord: Nei, men den har Custom Pages, og velkomst hilsen. Den kan muligens brukes.

Design: Bra, lett og oversiktlig

Design Admin: Bra, ikonene har litt dårlig kvalitet.

Filbehandler: Bra

Forum: Lite og elegant forum.

Hjelpe filer: Finnes en bra manual på nettsiden deres.

HTML/BB kode: Ikke BB, men HTML med knapper. Fine greier.

Innholdsider: Ja

Kalender: Nei. Ikke som jeg kunne finne.

Kommentarer: Ja

Kontakt Skjema: Ja

Logisk kode: Ja, bare PHP.

Media støtte: Ja greit nok. Må nok bruke FTP for å laste opp det meste.

Medlemsoversikt: Ja, alfabetisk. ;)

Menyer: Bra

Menytilpasning: Bra

Meta tagger: Ja i admin

Nedlastinger: Ja, men ikke opplasting. Bruk FTP, og lag lenke.

Nett Butikk: Nei

Nyhetsbrev: Nei, fant ikke.

Nyhetsposting: Ja

Omtaler: Nei

Oppdatering: Ja

PDA vennlig: Nei

PM: Ja

Snarveis Kategori: Ja. Ingen under/under kategorier.

Språk støtte: Relativ grei. Må oversettes til norsk, men har både dansk, engelsk og svenske filer å jobbe ut fra, det bør gå greit. Om de ikke ligger ett sted på nett allerede.

Undersøkelser: Ja, helt grei

Utestengning av IP: JA.

 

Enkel, lite klabb og babb.

De tingene jeg savner kommer nok ikke av seg selv med det første.

Sikkert grei å modifisere selv.

Lett tungvekter. :thumbup:

 

Så er det over til siste... TikiWiki...

------------------------------------------------------

23.10 08:55

 

TikiWiki

Sansynligvis de mest rotete oppsettet jeg noen gang har sett!!

Brukte alikevel litt tid på å finne ut hva den er god for.

Den har det meste du kan drømme om! Bare test den ut så får du se.

Men mine gjester skal ikke føle at de har gått på tryne oppi lekekassen til guttungen, når de går inn på siden ...og det er omtrent slik den oppleves.

Spesielt admin området er ette eneste spetakkel!

Men når jeg sier at den har alt, så tuller jeg ikke. Den har nok det meste du kan ha nytte av og litt til.

Jeg lager ikke noen vurdering da jeg ikke har lyst å gå inn og rote på den siden en gang til.

 

Ett kjapt referat:

> Når det gjelder funksjoner så kan jeg bare si:

Ja, Ja, Ja, Det har den, Ja, Greit nok, ....

> Når det gjelder design, brukervennlighet og lignende, så kan jeg bare si:

Nei, Nei, Nei, Absolutt ikke, Styr unna, Nei, Nei.....

 

Nå skal jeg sammenligne poeng resultater.

Lager en tabell der jeg lister opp CMS-ene...

Endret av Zamo
Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med sammendraget. :hmm:

 

Jeg har laget en tabell som du finner på: http://www.bindersen.org/Denne.html

 

Rekkefølgen i tabellen er annerledes enn den i trådene.

Dette er fordi jeg har sortert etter Viktig, Kjekt å ha, Ikke så nøye og Uvesentlig. (Dette er med fokus på mine behov).

> Fargene nede er; best (blått) - nest best (oransje) = differansen (Grått felt til høyre)

 

> Jeg velger da MaxDev-Pro, fordi den kom best ut i klassene "Viktig" og "Kjekt å ha", og fordi den gir 40 poeng mer enn PHP-Fusion, i min test.

Jeg brukte før e107 og denne ligger 54 poeng bak MaxDev-Pro, så jeg regner det som en stor forbedring.

Nå er ikke jeg så god i % regning at jeg finner ut hva det blir i % etter å ha jobbet i strekk ca 22 timer med dette.

(26 timer - 2 timer på puten, - 2 timer med matlaging, kaffehenting og toalettbesøk).

 

> Dette er kun en personlig vurdering, basert på mitt nåværende behov, og det forteller egentlig lite om hvilke CMS-er som er bra for deg, og dine behov.

> Dersom jeg skulle lage en annen side, så ville jeg prioritert annerledes, og resultatet ville sannsynligvis blitt ett annet.

 

God natt. ...eller noe sånt!? :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Da, er sleve CMS-et til siden kommet på plass med litt modifikasjoner.

Selve CMS-et kom på plass tidlig i går. Jeg har for det meste jobbet med designet til nå.

Du er velkommen til å ta en titt på www.bindersen.org, og gi gjerne noen tilbakemeldinger om du kan.  :yes:

5055968[/snapback]

Jeg ser nå at du har funnet noe du liker og som du nå bruker, mnen til en annen gang vil jeg på det sterkeste anbefale å være litt tålmodig og gi Joomla/Mambo en sjangse til.

Bruker dte selv og kjenner flere som før var dypt inne i Drupal som nå har byttet.

 

Ellers synes jeg bindersen.org ser bra ut. Liker menyene til venstre med plusstegn for undermenyer, men synes designen er noe rotete med bakgrunnen. Men det er jo rent subjektivt fra min side.

Kanskje en grei ting å prøve å få luket vekk engelske lenker og menyer (printer friendly page feks) med norske?

Men eller bra som sagt. Lastes raskt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker og bukker. :)

Har ikke prioritert siden så mye i det siste.. så det er mye.. Sånn som språk og sånn som skal ryddes i.

 

Er litt enig med deg. Den tiden jeg ville brukt på å være mer tolodig med å velge CMS, kunne jeg sikkert spart inn igjen, når jeg holdt på å tilpasse siden ved å bruke ett annet CMS.

Som du sikkert skjønner så er jeg ikke helt fornøyd med MaxDev tross alt.

 

Må desverre inrømme at jeg til nå har mest possitive erfaringer med e107, fordi om denne også hadde sine klare begrensninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...