Gå til innhold

Omtale av Commodore 64 DTV


Anbefalte innlegg

men det tidlige plattformspillet Jumpman Junior er heller ikke spesielt morsomt, takket være et krav om nøyaktighet som joysticken rett og slett ikke klarer å innfri.

 

:ohmy: Er joysticken så dårlig at det geniale Jumpman Junior ikke er morsomt lenger?

 

Ble plutelig i tvil om jeg skal kjøpe denne. Før var jeg brennsikker. :hrm:

5034618[/snapback]

 

Ang. unøyaktig joystick, så skal vistnok løsningen være og løsne "litt" på skruene som holder stikka sammen. Har lest dette på noen av forumene for mod. av C64 DTV.

Har ikke testet dette selv ennå, da jeg ikke har gått til innkjøp av denne ennå.

Jeg er av de heldige som ennå har den orginale C64 med Tape & 1541 Diskst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. JEg har spilt en del spill på emulator selv, og jeg må si at Ghost'n'Goblins fremdeles evner å holde meg interessert i lang tid, selv på PC. JEg kommer ikke det spøtt lengre enn jeg gjorde for 16-18 år siden når jeg herjet på C64en min som verst, men det er artig, lell.

 

Jeg er også litt interessert i hvorvidt lyden er simulert eller om folk faktisk har begynt å produsere de dejlige SID-chipene igjen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også skikkelig nostalgi-kick når jeg lasta ned emulator og tusen spill. Alle de gode gamle. Så skulle man "kose" seg da.."boring....kjedelig....neste....boring..." osv.

 

Men nå er det jo ikke samme feelingen med PC-skjerm der alt blir sylskarpt, og tastatur istedet for den gamle Arcade-joysticken (formet som ei kiste tilogmed).

 

Man får kjøpt en synth som heter SIDstation, som er nettopp det. En SIDChip med litt ekstra bells&whistles og masse skruknoitter man kan koble tangenter til og lage SID-musikk.

Men de er svindyre desverre. Men det er the real deal i det minste.

 

http://www.sidstation.com/

Har sett en brukt i norge til over 10000.

 

Ellers, hvis man bare vil høre sid-musikk, finnes det plugins til Winamp som tar det formatet, og det er tonnevis av SID-samlinger ute på nettet.

Vil man prøve å lage SID-sanger selv, er det en glimrende softsynth som heter QuadraSID som emulerer 4 forskjellige versjoner SID-chips til perfeksjon, som man kan gjenskape alle de klassiske lydene hvis man har litt peiling på synthprogrammering, og spille via MIDI-keyboard.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
J

Man får kjøpt en synth som heter SIDstation, som er nettopp det. En SIDChip med litt ekstra bells&whistles og masse skruknoitter man kan koble tangenter til og lage SID-musikk.

Men de er svindyre desverre. Men det er the real deal i det minste.

 

http://www.sidstation.com/

Har sett en brukt i norge til over 10000.

 

Ellers, hvis man bare vil høre sid-musikk, finnes det plugins til Winamp som tar det formatet, og det er tonnevis av SID-samlinger ute på nettet.

Vil man prøve å lage SID-sanger selv, er det en glimrende softsynth som heter QuadraSID som emulerer 4 forskjellige versjoner SID-chips til perfeksjon, som man kan gjenskape alle de klassiske lydene hvis man har litt peiling på synthprogrammering, og spille via MIDI-keyboard.

 

Joda, jeg har snoket på SidStations da, men de produseres ikke lenger (eller i alle fall, det var det som var planen for et år siden eller så, det var nedtelling og greier for de siste sidstationene de skulle produsere. Disse var laserengravert. Jeg hadde desverre ikke de 10000 kr de skulle ha kostet nytt, men jeg hadde masser av lyst på en slik en. Problemet er jo det faktum at man skal få fatt på sid-chipene også, og om de ikke blir produsert lengre er det en begrenset mengde man kan få fatt på.

 

Den Quadra-sid-softsynthen, funker den? Tror jeg har testet en slik en, men den var ikke så veldig villig til å funke.

 

Når det gjelder andre former for sid-chiper så er det et ungarsk firma som lager sid-midi-kort (som heter Quadra-Sid), men det ser ut som de begynner å slite med å få fatt på sid-chiper nå, så her bør man sikkert bestille veldig snart...

 

Det var derfor det hadde vært så sjeft om det faktisk var produsert nye sid-chiper for den der dingsen der, for da kunne man plukke disse ut og bruke de til musikk og slikt vet du.

Lenke til kommentar

QuadraSID softsynthen funker finfint den, og den har AKKURAT den lyden man kjenner igjen med en gang. Men har du null peiling på analogsynther er det kanskje vanskelig å få noe ut av den annet enn å spille med presets. Den er IKKE standalone, du må ha en VST-host for å starte den.. Altså en sequencer ala Cubase, Cakewalk, Logic. Eller Steinberg sitt V-Stack. Det hjelper ikke å bare laste ned og prøve å starte den, da selve synthen bare er ei .dll-fil.

Den opererer på lik måte med analogsynther, og det er også slik man styrte SID-chippen via musikkprogrammer til C64'n.

Demoversjoner av nevnte programmer går fint å laste inn synther i.

Vet ikke om noen gratis VST Host, men du kan jo søke i google, finnes sikkert.

 

Men nå sykler vi kraftig off-topic her, du får heller PM'e meg hvis du lurer på mere så jeg ikke ødelegger tråden.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

C64 mest geniale og morsome spill er etter min mening Elite (litt overrasket at ikke artikel forfatter nevnte dette ;) Ellers så synes jeg det var spennende med disse skrivebaserte adventure spillene som c64 hadde. Noen av dem var faktisk meget allsideige i valg man kunne ta osv..

 

C64 var gøy, men tror det kunne blitt enda gøyere med noe lignede til en Amiga.

Lenke til kommentar
C64 mest geniale og morsome spill er etter min mening Elite (litt overrasket at ikke artikel forfatter nevnte dette ;)

Elite er ikke med på C64 DTV. Jeg nevnte et par andre C64-spill utenom de som er med på systemet, men dette er en artikkel om C64 DTV, ikke C64 i seg selv (selv om det selvsagt kunne vært interessant å ha en slik artikkel, hvor det da vlle vært naturlig å nevne spill som Elite og andre klassikere).

Lenke til kommentar

Har testet litt emulator selv, men synes det er tragisk i forhold til ekte vare. Er som en tidligere har skrevet, feelingen er ikke den samme med tastatur og PC skjermen - litt av kosen blir å ha den gamle brødboksen (eller nyere varianten) foran seg, fysisk sette i kassett/diskett og skrive inn kommandoene og etterpå spille dritten av den stakkars 20 år gamle joysticken. :)

 

<gledesegmodus>

Er i gang med husbygging og ser virkelig frem til å innrede "gutterommet" med nostalgisamlingen min! Så fort alt er klart, inviteres det til nostalgifest! :D

</gledesegmodus>

Lenke til kommentar
Skal sies at C64 emulator på xbox er ganske morro... Da slipper dere PC skjermen, og kan kose dere i sofaen med gode gamle C64 spill.

5061010[/snapback]

 

Det er jo endel enklere å bare koble TVen til dataen, om det er det som gjør forskjellen.

 

AtW

5061111[/snapback]

 

Det er selvsagt den digitale joysticken som først og fremst gjør forskjellen. Deretter TV'n.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...