Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kollektiv innmelding i elevorganisasjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant dette i elevorganisasjonens vedtekter:

Kollektivt medlemskap

§ 4. Innmelding eller utmelding skjer ved uravstemning eller allmøte der stemmene til

minst halvparten av elevene ved skolen må tilfalle en foreslått inn- eller utmelding

for at denne skal være gyldig.

Den enkelte elev har rett til å reservere seg mot å stå kollektivt tilsluttet

Elevorganisasjonen. Dette må skje skriftlig og meldes Sentralstyret.

Filialskoler som er medlemmer av Elevorganisasjonen, men er underlagt en ikkemedlemsskole,

regnes i Elevorganisasjonssammenheng som selvstendige skoler

dersom skolen har over 50 elever, og har eget elevråd.

Filialskoler med mer enn 100 elever og som har eget elevråd, regnes som

selvstendige skoler i alle sammenhenger, til tross for at skolen i sin helhet er

medlem. Felleselevråd for filialskoler som sender egne delegater fra sine elevråd,

kan ikke sende en ytterligere delegat.

Desisjonskomiteen avgjør om en filialskole skal regnes som selvstendig skole.

 

Altså har du lov til å melde deg ut om du vil, slik jeg forstår det. Prøv også å få elevrådsrepresentantene til å se på de to elevorganisasjonene, og sett opp en avstemning blant elevene om hvilken dere vil være medlem i. Nå i våres gjorde vi dette på min tidligere skole (Valler VGS.) og resultatet ble et skifte av organisasjon (fra Elevorganisasjonen til Elevenes Hovedforbund tror jeg).

 

 

Se også dette fra stortingets spørretime 2. mars 2005:

« Elevorganisasjonen hevder å representere 140.000 medlemmer, elever og lærlinger i videregående opplæring. Organisasjonen praktiserer kollektivt medlemskap. Når en skole melder seg inn, blir alle elever på skolen medlemmer. I internasjonale undersøkelser har norske elever scoret høyt på såkalt demokratiforståelse. Kollektivt medlemskap i Elevorganisasjonen vitner om begrenset praktisering av demokrati.

 

       Vil statsråden ta initiativ for å sikre at elever i videregående skole enkeltvis kan melde seg inn og ut av egne organisasjoner? »

QUOTE( Statsråd Kristin Clemet @ 02.03.2005 kl. 11:52:09

)

Elevorganisasjonen er den mest markerte interesseorganisasjonen for elever i videregående opplæring. For snart et år siden ble Elevenes Hovedforbund stiftet som et alternativ til Elevorganisasjonen. Disse organisasjonene reguleres ikke i opplæringsloven og mottar ikke faste driftstilskudd fra Utdannings- og forskningsdepartementet. Min kjennskap til hvordan organisasjonene er organisert eller virker, er derfor begrenset.

 

       Etter det jeg har fått opplyst, skjer inn- og utmeldinger av skoler i Elevorganisasjonen gjennom vedtak på allmøte der minst halvparten av elevene ved skolen må tiltre forslaget for at det skal være gyldig. Enkeltelever kan reservere seg mot å stå som medlem ved å gi skriftlig beskjed til sentralstyret i organisasjonen. Dette fremgår av § 4 i Elevorganisasjonens vedtekter.

 

       Alle videregående skoler skal ha et elevråd, og representantene til rådet velges ved skriftlig avstemning. Dette følger av opplæringsloven § 11-6. Av den samme bestemmelsen fremgår det også at elevrådet er bundet av vedtak i allmøte i saker som er nevnt i innkallingen til møtet, når mer enn halvparten av elevene på skolen er til stede og stemmer. Fremgangsmåten for medlemskap i Elevorganisasjonen strider ikke mot opplæringslovens regler om brukermedvirkning.

 

       Det kan likevel stilles kritiske spørsmål til Elevorganisasjonens bestemmelser om hvordan medlemskap tegnes i organisasjonen. Jeg har altså merket meg at det nå har kommet et alternativ til Elevorganisasjonen ved Elevenes Hovedforbund, og at denne organisasjonen følger prinsippet om individuell innmelding.

 

       Jeg ser det ikke som en oppgave for meg å gripe inn i hvordan frivillige organisasjoner organiserer seg. I denne sammenheng vil jeg vise til det lovfestede prinsippet om organisasjonsfrihet. Elevene må selv velge hvilke organisasjoner de vil ha, og jobbe for at organisasjonene skal ha et regelverk som elevene selv ønsker. Jeg vil derfor ikke foreta meg noe for å endre Elevorganisasjonens eget regelverk.

 

       Utdannings- og forskningsdepartementet har de senere år bidratt med prosjektstøtte og tilskudd til velferdsarbeid i Elevorganisasjonen. Størrelsen på den statlige finansieringen varierer noe fra år til år. I 2004 var prosjektstøtten på 700.000 kr, mens tilskuddet til velferdsarbeid i Elevorganisasjonen var på 1 150.000 kr. I tillegg mottok Elevorganisasjonen 470.000 kr i støtte fra Læringssenteret, primært i tilknytning til Operasjon Dagsverk.

Du finner resten av samtalen her.

 

Håper det ble litt klarere i alle fall.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Det der har jeg allerede lest. Men må da være noen lov (ikke vedtekter fra organisasjonen) som regulérer medlemskap??

 

Dessuten har medlemskap ikke vært tatt opp på skolen, så ingen har hatt mulighet til reservasjon. Dessuten skal det ikke være slik at de som ikke sier ifra blir med, men at folk må si ifra for å være med. Medlemskap skal godkjennes. Andre kan ikke melde meg inn i en organisasjon!

 

Er det noen som vet hvilken lov som gjelder organisasjoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...