Gå til innhold

Hvorfor spiller du dataspill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller hovedsakelig for og slappe av, fungerer bra for meg.

 

Ellers er det også til tider sosialt med mini-lan og klanspilling.

 

Utover det er det også fra tid til annen spennende og se hvor god jeg eventuelt klarer og bli i et spill.

 

Har alltid vært veldig rolig som person, liker mye bedre og sitte og spille med venner enn og rote rundt på by`n :)

Lenke til kommentar

Uventa spørsmål, har ikkje tenkt so mykje over det. Det varierar litt frå spel til spel. Nokon spel er gøy fordi der er mykje fart og spenning, eller at ein konsentrerar seg fullt om å få til noko. Då blir det sjølvsagt gøy når ein får det til (ny rekord på ei bane i eit bilspel, ein hole-in-one på eit golfspel, osb.). Andre spel fortel ei god historie på ein engasjerande måte, og/eller er veldig morosame (t.d. Monkey Island, Grim Fandango, Day of the Tentacle). Men dei spela eg likar best, rollespel, likar eg fordi eg får leve meg inn i situasjonar som er mykje meir fantastiske enn noko eg sannsynlegvis får oppleve i det verkelege livet mitt. Har forlengst gitt opp håpet om at eg skal lære å bruke mektig magi og redde kongeriker frå eldsprutande dragar, so då får t.d. Gothic-spela halde som ei erstatning ;). Litt av det samme gjeld for strategi-spel. Reknar ikkje med at eg kjem til å lede sivilisasjonar gjennom tusenvis av år med historie, eller eingong vere kommandant under avgjerande slag, so då er det greit å kunne ta fram Civilization eller Starcraft. Det har i tillegg ein fordel i det at ingen ekte soldatar døyr. :thumbup:

 

Medan vi driv og begrunnar interessene våre, her er noko EG har lurt på ei stund: Kvifor liker folk fotball? Kva er det med dette langtekkelege spelet, der 22 menneske spring rundt i ein og ein halv time der nesten ingenting av betydning skjer, som gjer at folk engasjerar seg so sterkt? Korleis orkar folk å sjå på dette samstundes som dei må høyre på lett tilbakeståande menneske lire av seg sjølvsagtheiter som at "ballen er rund" eller at "dette trengte dei ikkje no" (når eit lag får eit mål mot seg). Kva har det uansett å seie at ballen er rund? Meiner å ha høyrt at det har noko med at den kan trille begge vegar. Javel, kunne den hatt ei form som på ein måte favoriserte ei retning framfor ei anna? Og kvifor bryr folk her til lands seg om eit fotball-lag borti England vinn eller tapar? Kva gjer Liverpool tøffare enn Manchester United eller omvendt? Draktdesign?

 

Ok, det vart litt OT, men fotball er det veldig mange andre likar som eg aldri heilt har forstått. :dontgetit:

 

Kay

Lenke til kommentar

Spørsmålet hvorfor vi spiller er nok ganske komplekst. Først må man definere hva er spill?

 

I følge Johan Huizinga(fra boka Homo Ludens(1938)) er spill noe vi alle driver med i en eller annen form.

I følge Huzinga er det alle former for ritualer,handel, idretter,barneleker, brettspill,dataspill osv spill som vi blir drevet av vårt urmenneskelige behovet for å underholde(oss selv og/eller andre).

 

Så når du går fra fotballtrening hjem for å spille en runde bf2 så gjør du noe vi mennesker har gjort i mange tusen år...

Lenke til kommentar
må ikke ta meg feil her nå, men er det ikke litt rart at du sitter der fremfor PC`en din og "snakker" med personer som ikke kan se deg. Blir du da dårligere til å snakke med folk i det virkelige liv?

 

Ser du selv hvor dumt det blir nå, Musa? Du trekker jo argumenetene hans i tvil. Begriper ikke at du gidder dette. Begriper ikke at vi gidder å svare heller egentlig... :mad:

Lenke til kommentar

Spiller såklart fordi det er moro :w00t:

 

må ikke ta meg feil her nå, men er det ikke litt rart at du sitter der fremfor PC`en din og "snakker" med personer som ikke kan se deg. Blir du da dårligere til å snakke med folk i det virkelige liv?

 

Tja - sånn sett blir det vel omtrent som å snakke i telefon :p

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Jeg spiller fordi jeg ikke har noen venner :(

 

 

But no, har mange jeg.

Jeg spiller fordi jeg ønsker en realitet som i mitt tilfelle ville vært uaktuelt å gjennomføre irl. Battlefield 2 er et godt eksempel. Jeg er sterk motstander av krig og dets konsekvenser, men likefullt - er jo svingøy. Samme med rollespill - spille en gitt rolle.

Samtidlig som det er gøy og byr på utfordringer hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...