Gå til innhold

Gjøre om på stort antall bilder, hvilket program?


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar maskin med begrenset harddiskplass og 10 av mine 60GB går nå til lagring av bilder. Nå har jeg kun 800MB igjen på disken. Jeg har også en ekstern disk med backup av alle bilder, samt at jeg har backup på DVD. Da trenger jeg forsåvidt ikke ha en kopi på maskinen også, men det er jo greit å ha noe å vise frem når en er ute på tur.

 

For å frigi litt plass tenkte jeg da at jeg kan resize bildene mine til si 50% (alle er tatt med 5 eller 6 MegaPixel oppløsning), har også en del .RAW bilder som jeg kan konvertere til .jpg. For å få mer plass kan jeg evt. også bruke en lavere .jpg enkoding.

 

Så problemet. 10GB med bilder, hvor hvert bilde ligger på mellom 2 og 6MB, gjør at jeg har rundt 3500bilder som jeg vil minske størrelsen på. Ser for meg at det blir slit å gå gjennom hvert bilde hver for seg i Photoshop, vet at jeg kan sette opp en action, men da må jeg vel kjøre denne for hvert bilde? RAW-konverteringen blir ikke noe problem, da jeg bruker en konverter med bra batch funksjon, men denne tar ikke .jpg.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få dette til enkelt og greit? Er det mulig å gjøre det i photoshop kanskje?

 

Jeg bruker mac og har selv prøvd å finne løsninger i photoshops mange menyer. Har også prøvd å sette opp en handlingsrekke i Automator både ved å bruke Preview-actions, som resulterte i noen bilder i 50% size, noen på 1x1pixel og noen som ikke var forandret i det hele tatt:), og ved å bruke noen photoshop-actions (for Automator) som jeg lastet ned, men når jeg kjørte denne handlingsrekken fikk jeg en feilmelding. Grunnen til feilmeldingen tror jeg er at den ikke likte at jeg kørte flere bilder samtidg.

 

-Jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

photoshop funker fint til dette med nettop actions. Du kan kjøre mappevis, så du trenger ikke trykke for hvert enkelt bilde.

 

 

http://www.creativemac.com/2002/04_apr/tutorials/psbatch.htm

 

Hvis ikke kan du bruke gratis-programmet easy thumbnails. Enklere finnes ikke og det har en god komprimerings algoritme (du kan faktisk velge mellom flere, men standard funker bra). Om du kun skal endre størrelse og kompresjon er nok dette enklere enn å bruke ps. Det kan også brukes til endring av filnavn.

 

http://www.fookes.com/ezthumbs/

 

 

edit: så jo nå at du bruker mac. Da er ikke easy thumbnails aktuelt så vidt jeg vet, men det finnes sikkert tilsvarende alternativer.

Endret av Shutter
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar. Har testet ut begge alternativene nå i ettermiddag/kveld. Likte xnview godt da dette var meget enkelt og gjorde jobben fort. Resultatene var heller ikke så værst. Får håpe det kommer en versjon som kan kjøres uten x11 etterhvert (ikke det at det egentlig er noe problem). Visste heller ikke at det var så enkelt å gjøre det i Photoshop. Det at man bruker actions gjør det jo mulig å kjøre f.eks. auto-levels i tillegg (fant ikke noe tilsvarende i xnview). Jeg får prøve å sammenligne litt resultater, se hvliken jeg er mest konfortabel med. Xnview hadde en "delete originals" funksjon som kom godt med.

 

Til å batch-konvertere .RAW bilder bruker jeg Capture One fra Phase one. Nå har jeg riktignok ikke testet batch-konvertering med denne ennå, jeg har bare lagt merke til at muligheten er der. Skal nok til å få testet den i løpet av de neste dagene. Ellers så synes jeg Capture One er en veldig fin converter.

 

-Jostein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...