Gå til innhold

Garantisaker hos Netshop?


Anbefalte innlegg

denne er litt lang, men skumles det som ikke virker så viktig.

 

Jeg har en sak jeg trenger litt feedback på. Garanti på Kingston HyperX

 

Bakgrunn til saken

I Desember 2004 satt jeg opp en Socket-A pc, 10. januar kom Netshop med tilbud på 1024Kit med Kingston HyperX 2.2.2.5, jeg kjøpte denne rammen for å erstatte den Corsair Value 512MB jeg hadde(som skulle i en server.) Samtidg skulle jeg ha et billig høyttalersett og CMSTACKER osv.

 

Det som var var at en venninne skulle kjøpe en LCD skjerm og noen andre eksterne ting til sin maskin samtidig og bruke cresco kreditt. For å spare frakt og få litt betalingsutsettelse gjennom hennes kjøp slang jeg mine varer me der.

 

Det som er kjipt med hele denne saken er at når jeg fikk ram'en og satt den i mitt daværende DFI NFII Ultra Infinity kort med safe-deffault instillinger så daua det hovedkortet og jeg fikk aldri liv i det, brukte så 6-7mnd(webshop hadde gått konkurs) på å få til en garantiforsendelse som netshop tok ansvar for. Men siden det tok ennå en stund og alt var usikkert sendte netshop meg et midlertidig SocketA kort nå i september/oktober.

 

Dvs. at i all den tid har disse komponentene som ram, cpu++ ligget ubrukt i pakningen oppbevart i en låst skuff i påvente av saksgangen. Skjermkort 6600GT ble kjøpt i April med håp om løsning på HK sak, men ei den gang.

 

Saken og feilsøk

Men til saken...

For et par uker siden fikk jeg altså et lånekort(dårligere DFI HK) og kunne endelg sette sammen alle komponentene med vannkjøkling og hele pakka. Tok meg god tid med HW montering og gjorde en del tilp. av kabinett til vannkjøling etc. Og har et anti-statisk verksted på jobb som jeg alltid mekker pc på(en del kjøring).

 

Alt gikk veldig bra helt til jeg skulle begynne å installere.

Jeg hadde nylig kjøpt S-ATA 250GB som skulle brukes som system/datadisk.

 

1. floppyen virket ikke(netshop oslo), lampa lyste konstant. Jeg hadde en "idiotsikker" kabel med tapp på, men forsøkte alikevel en annen og snudde. Samme feil. Men jeg trengte jo denne for å trykke f6 for sata drivere

 

2. jeg fjernet floppy og kom på ideen å lage en unattended cd med driverne på. Fant frem til bla nlite som gjorde denne jobben "lettere". Dog tok det 15 cd'er før jeg fikk til en som virket(hadde ikke cdrw for hånden den helgen)

 

3. Jeg slet med en del BSODS i slutten av installasjonen og fjernet til slutt en minnebrikke, og til slutt fikk jeg til inastallasjonen.

 

4. Alt var på plass og jeg satt i den minnebrikken jeg fjernet og alt virket tilsynelatende bra.

 

5. Så når jeg begynte å bruke maskinen til spill osv begynte problemene igjen. Jeg fikk stadig bsods med alle mulige feil, og jeg fikk bad sectors og diskfeil på chkds /f plutselig etterhvert også(en ukes tid og brukt diskeeper lite for å se om fragm skapte problemer var 55%)

 

6. Jeg gjorde masse med Bios, kjøling(selv om det var abs aks. temps på varmeste oppsett/lav viftegang, ca40+)

 

7. Ihvertfall har jeg holdt på dag og natt med problemer også i etterkant av installasjonen og testet det som går ann å teste i windows, men siden den ofte feilet var dosboot tests det jeg hadde. Mange av disse hang underveis eller feilet i oppstart. Forsøkte UBCD og Hirens bootcd.

 

8. Postet på techsport som har noen som leser minidumps etc. Der foreslo han skjermkortdrivere eller feil på ram. Jeg lastet da ned memtest86 v.32 og skrev ut på floppy istedet for å bruke de cd'ene. Jeg lastet også ned Microsofts Windows memory Diagnostic floppy image.

 

9. Jeg kjørpte først MS sin og den gikk igjennom på pass1, satt så i memtest disken som kjørte gjennom natta. Satt den til å teste All ram(1023MB)

 

10. Når jeg kom tilbake på formiddagen var skjermen rød med feil og på rundt 662MB og hadde så langt hatt 10.689.539 fails og fortsatte med feil.

 

Testfremgang var 72% passed, 37% test random sequence.

 

Garantisak

(morro, der kræsja firefox mitt i det vitktigste.)

 

Men hvordan går jeg frem med garantisaken når varen er kjøpt gjennom en venn med en adresse 10mil unna meg, jeg ønsker selvf ikke varen sendt dit så jeg må kjøre 20mil eller vente på at personen får somla seg til å videresende.

 

Det rare med dette er også at jeg har fått feil på andre komponenter etter litt tid. Begynt å få bad sectors på harddisken, feilmeldinger på skjermkort og dens drivere(forsøkt 8 drivere), samt at floppy ikke funket og alt var nytt.

 

Er alt dette pga feil på en minnebrikke? Kan en feilaktig minnebrikke lage feil på andre produkter? Hvordan går jeg frem her..

 

 

Ser at mange ikke orket lese gjennom hele, men skum det som ikke er så viktig

 

PS!

Hvorfor har ikke Netshop et online formular for retursaker? De har en doc/pdf som må skrives ut, og jeg er 5 mil unna en tilgjengelig skriver. Hvorfor papir?

 

Jeg forstår at det må sendes noe info med pakken, men egentlig hadde det holdt med et returnr på en lapp og at resten var online på websiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler ikke på samarbeidsviljen til Netshop her, er bare at jeg har slitt så lenge med hele dette systemet nå pga HW feil at jeg måtte forhøre meg litt i forkant om å få noen lure tips om hvordan jeg kan få ordnet dette raskt og praktisk.

 

Har også identifisert hvilken minnebrikke som har feilen, problemet er bare at jeg må sende hele kit'et selvf og har ikke noe ram jeg kan bruke i mens og nå har jeg ventet så lenge på å få opp pcen at jeg helst ikke vil være uten mer enn nødvendig.

 

Før evt. kortet mitt som er på garantirep-kø kommer tilbake.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...