Gå til innhold

Førsteintrykk i Fedora Core 4 (+spørmål)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå (omsider) lagt inn Fedora på en gammel pc her hjemme. Planen er at resten av maskinparken skal følge etter.

 

Jeg er har minimal erfaring med Linux, men jeg må likevel si at det er så lang mye bedre enn Red Hat 9 (som jeg prøvde for en stund tilbake). Jeg synest systemet ser ryddig ut, samtidig som designet er mye bedre enn windows.

 

Jeg har prøvd noen av programmene og spillene på menyene, og det er virkelig mye spennende. Jeg må nok bruke lang tid på å utforske systemet.

 

* Jeg lurer på hvordan jeg kan legge inn nye program. (hvordan benytte de RPM-greiene)

* Jeg lurer også på hvordan jeg kan bruke "emulator" for å spille windows-spill. (WINE??)

* Hvordan legger jeg til skriver? (tilkoblet windows-pc)

* Hvordan finner jeg FAT-partisjoner? (det fant jeg i Knoppix)

* Hvordan finner jeg windows-brukere i nettverk.

 

Mange spørsmål her, jeg håper at dere kan besvare noen.

 

Jeg takker for alle svar. Kom gjerne med linker til nyttig informasjon. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg er nybegynner med dette, så lurer jeg på hvor jeg skal skrive inn kommandoene. Jeg har funnet Terminal. Maskinen har tre harddisker, de to første har FAT, og den siste (hd2,0) har Linux. Jeg "file or directory not found" da jeg prøvde det i recovery.

 

BTW, jeg fikk en annen feilmelding under oppstart:

Kunne ikke slå opp internett-adressen for dhcppc6. Dette vil hindre GNOME i å virke ordentlig. Det er mulig å rett opp problemet ved å legge til dhcppc6 i filen /etc/hosts
Lenke til kommentar

For at mappene skal legge seg i "datamaskin" så må de ligge i /etc/fstab (tror jeg). Sjekk ut /etc/fstab med en teksteditor så finner du fort ut hvordan du skal legge til nye partisjoner.

 

Eksempel:

 

/dev/partisjon /media/mappe filsystem ekstra_kommandoer 0 0

Endret av olear
Lenke til kommentar
For at mappene skal legge seg i "datamaskin" så må de ligge i /etc/fstab (tror jeg). Sjekk ut /etc/fstab med en teksteditor så finner du fort ut hvordan du skal legge til nye partisjoner.

 

Eksempel:

 

/dev/partisjon /media/mappe filsystem ekstra_kommandoer 0 0

5009978[/snapback]

Ja det var fstab jeg brukte. Jeg holdt på i timesvis før jeg fikk det til. Men det jeg lurte på er at om jeg endrer "mountingen" fra "/mnt/<navn>" til "/media/<navn>" så vil partisjonen komme direkte når jeg trykker på "datamaskin"? Det er jo ikke verre enn at jeg kan prøve. Det vil vel ikke skje noe alvorlig?
Lenke til kommentar
Nei. Men prøv å slenge på "user" som option :) Da har alle brukere lov å montere, demontere den. Ulempe er at den ikke dukker opp i boot da...

 

Du kan jo også bare slenge opp en snarvei på desktopen din eller .no...

5017129[/snapback]

 

Mounting skjer jo automagisk det. Og sidan det gjer det, er det root som mountar, ergo "user" vert bortkasta. Betre å slenge på "umask=000" slik at alle brukarar har tilgang.

Lenke til kommentar

Mounting skjer ikke alltid automagisk. Husk hva noauto flagget i fstab gjør. Mener at noen distroer, Fedora deriblant(?), har som vane å ikke automatisk montere FAT og NTSF partisjoner under oppstarten.

Og hvis han har lagt til FAT partisjonen i fstab manuellt og glemt default vil ikke partisjonen bli automountet.

Lenke til kommentar
Mounting skjer ikke alltid automagisk. Husk hva noauto flagget i fstab gjør. Mener at noen distroer, Fedora deriblant(?), har som vane å ikke automatisk montere FAT og NTSF partisjoner under oppstarten.

Og hvis han har lagt til FAT partisjonen i fstab manuellt og glemt default vil ikke partisjonen bli automountet.

5017701[/snapback]

 

Jo, mounting av FAT skjer automagisk så lenge noauto ikkje er spesifisert. Slik er det i alle fall her.

Lenke til kommentar
Jo, mounting av FAT skjer automagisk så lenge noauto ikkje er spesifisert. Slik er det i alle fall her.

5017745[/snapback]

Har du default i fstab da?

 

defaults

Use default options: rw, suid, dev, exec, auto, nouser, and async.

5017788[/snapback]

 

Nei.

 

Og ja, eg kan mount-manualen du.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
* Jeg lurer på hvordan jeg kan legge inn nye program. (hvordan benytte de RPM-greiene)

* Jeg lurer også på hvordan jeg kan bruke "emulator" for å spille windows-spill. (WINE??)

* Hvordan legger jeg til skriver? (tilkoblet windows-pc)

* Hvordan finner jeg FAT-partisjoner? (det fant jeg i Knoppix)

* Hvordan finner jeg windows-brukere i nettverk.

5007702[/snapback]

Tok noen flere spørsmål jeg :p :

 

- For å instalere programmer i fedora, er det lettest å bruke YUM, pakke-systemet til fedora.

 

- Wine (Wine Is Not an Emulator), og cedega (winex) kan brukes til "spille windows-spill. Cedega er en ikke-gratis version av wine (kan fås gratis med cvs), som er laget for spilling.

 

- Skriver kan legges til på flere måter. Enkelte er kanskje å bruke gnome-printermanager

 

- Gidder ikke forklare FAT-partisjoner da jeg så du fikk det til :p

 

- For å finne windows-brukere i et netverk (altså windows maskiner), kan man feks bruke nmblookup. Nautilus, xffm og konqueror har innebygd denne funksjonen. Tror kanskje du kan skrive smb://ipadresse i nautilus. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...