Gå til innhold

XP2200 eller Pentium4 2.0 PC400?


It's me

Anbefalte innlegg

Hva bør jeg gå for?

XP2200 med A7V333raid, eller Intel Pentium4 2.0 PC400 med Asus P4B533?

 

Maskinen skal brukes til spilling, internett, litt videoredigering, noe decoding og en god del til å spille divX/dvd/ol.

Samtidig liker jeg å gjøre mye samtidig, og kjøper derfor 512DDR-ram.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt ann på hvilken programmer du bruker med "internett, litt videoredigering, noe decoding og en god del til å spille divX/dvd/ol.

" er vel selv en 2GHz minst like kraftig som en 2200+.

 

Ved relativt lik pris og lik ytelse bør det ikke være særlig tvil - P4'n er det beste kjøpt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 22:34, Dollar skrev:

en 2GHz minst like kraftig som en 2200+.


nei .. en P4 2GHz er mer lik en blanning av 2000+/2100+

 

Quote:


Ved relativt lik pris og lik ytelse bør det ikke være særlig tvil - P4'n er det beste kjøpt.


med bedre ytelse på 2200+ er vel AMD best å gå etter ..

 

men det kommer fortsatt helt an på om han skal Overklokke eller ikke ...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 22:34, Dollar skrev:

Kommer litt ann på hvilken programmer du bruker med "internett, litt videoredigering, noe decoding og en god del til å spille divX/dvd/ol.

" er vel selv en 2GHz minst like kraftig som en 2200+.


Ved relativt lik pris og lik ytelse bør det ikke være særlig tvil - P4'n er det beste kjøpt.


 

2200+ er vel heller like kraftig som en P4 2,3-2,4 / 400 med DDR.

 

MAO: Om ytelsen skal telle så er AMD 2200+ det klart beste valget. Videre er en sikret jevnere ytelse enn med P4 (ref. om applikasjonene er optimalisert på SSE2 eller ikke).

 

P4 CPUen kan derimot overklokkes langt lettere dersom det er av interesse. Dog bryter en alle garantier da selvsagt.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette er noe å diskutere engang. XP 2200+ vil jo være litt bedre enn P4 2GHz, det er jo ganske vesentlig når den heter XP 2200+. For den som lurte på hva han/hun burde kjøpe så er det nok AMD som er det rette valget av disse to prossesorene. Med mindre du ikke vet hvordan software du skal bruke og at du vet at dette yter bedre på en Pentium 4.

Lenke til kommentar

Det er bare det at har du flaks kan du overklokke en 2100+ til 2200+.... En 2,26GHZ P4 kan klokkes til 3GHZ med standard kjøler :grin: (3,2GHZ med finfin luftkjøler). Som da svinebanker en 2100+ @ 2200+. Med Asus P4B533 er ikke minnet noe problem heller, ettersom du kan stille MEM og FSB clock fra hverandre :razz:.

 

Etter diskusjoner på #hw.no har vi kommet fra til at den fine overklokkingsevnen til P4 NW er et markedsførings stunt fra Intel sin side. Noe som ikke er utelukket (de kan umulig ha oversett 500-700MHZ med standard kjøler).

Lenke til kommentar

Forøvrig så kjører jeg min 2.0 på 2.66ghz, med standard oem kjøling. Dønn stabilt, og den ligger foran alle AMD sine cpu'er som er ute akkurat nå. Overklokkbarheten bør absolutt tas med i beregningen hvis ikke man er fanatisk motstander av det, spesielt når det er så lett som på P4 (400->533)

Lenke til kommentar

Hei Arab.. hvor mange PCer har en student som du?

 

I ett post hadde du en gammel P4 1.6A.. I ett annet "lå" du på en 1800+ AthlonXP og ville aldrei brukt 2000kr til en CPU..

 

Nu plutselig er du med en P4 2.0...

 

hehehe.. noet som ikke stemmer og NEI.. OCing kan man ikke regne med. OCing på en kontor PC som stor under pulten og savner litt støv. Denne situasjon er er flertallet av PCer i. Men på de hjem der PCen står på et pult som en medalje.. ja.. har ikke peiling på prosent og slike tall om dem som overall OCer PCene sine men de kan aldri være mer en nogle %.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-21 00:09, MrA| skrev:

Det er bare det at har du flaks kan du overklokke en 2100+ til 2200+.... En 2,26GHZ P4 kan klokkes til 3GHZ med standard kjøler
:grin:
(3,2GHZ med finfin luftkjøler). Som da svinebanker en 2100+ @ 2200+. Med Asus P4B533 er ikke minnet noe problem heller, ettersom du kan stille MEM og FSB clock fra hverandre :razz:.


Etter diskusjoner på #hw.no har vi kommet fra til at den fine overklokkingsevnen til P4 NW er et markedsførings stunt fra Intel sin side. Noe som ikke er utelukket (de kan umulig ha oversett 500-700MHZ med standard kjøler).



 

Bare legger til at AMD bruker 130 nm nå på alle CPUer og dersom en får en 130 nm TB så bær den kunne klokkes til ca 2-2,1 GHz. En må bare få nyeste rev av coren.

 

Når det gjelder P4 er jeg ikke enige i at det er noe markedsføringsstunt. Det er ytterst få som i det hele tatt er interessert i å overklokke en CPU. Det ødelegger garantiner og skaper en del andre problemer (bl.a. varme).

 

Jeg tror heller at grunnen er at P4 ikke er klar for 3 GHz ennå. Husk at en stor del av bildet er hvor mye varme en CPU produserer. I dag produserer p4 2,53 GHz opp til 77 watt. Det er mye. En anser ofte 100 Watt som grensen for hva som kan kjøles med passiv kjøling (ribbe + vifte) og da ser du at en P4 @ 3 GHz nærmer seg raskt 100 Watt. Intel skal forøvrig lansere en 2,8 GHz versjon av P4 om ikke så lenge. Mener at 3,2 GHz versjonen skal komme med Prescott core i Q2 2003. Da tror jeg vi kan anta at P4 3 GHz vil produsere ca 100 Watt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder støy så skal det sies at Intel har vært flinkere enn AMD. De selger CPUer med kjøler. Alle kjølerne kommer med 80 mm vifter og de lager mye mindre støy enn 60 mm vifter (gitt samme kjøling/luftgjennomstrømining).

 

Derimot kan en helt fint kjøpe 80 mm vifter til AMD CPUer også. Min bror har en 80 mm vifte til sin 1600+ som "bråker" hele 12 dB...

 

Selv har jeg 19 dB (60 mm) vifter på min dual XP boks.

Lenke til kommentar

Til video og audio redigering har ofte p4 vært ett lite hestehode foran, så hvis man skal bruke maskinen mye til det, er en p4 klart å foretrekke. men ellers ville jeg gått for amd. At AMD er varmt, ustabilt og bråker er bare tull. P4 er like varm, ustabilitet skyldes ofte software feil eller dårlig ram/psu eller andre komponenter. Og bråk bestemmer man selv utifra vifter osv.

 

Kjøp hva du føler for selv sier jeg. jeg har hatt gode erfaringer med begge deler, men sitter nå med amd pga dual p4 koster en STOR formue.. *smekk til intel for dyre hovedkort der*

 

Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...