Gå til innhold

Inspiron 9300 og skjermkort (go6800/7800gtx/x1800)


crysys

Anbefalte innlegg

Etter som Elkjip var greie og ga meg alle pengene tilbake, har jeg nå tenkt til å kjøpe meg ny bærbar !

 

Har tenkt på Dell Inspiron 9300.

 

Men hvor godt yter go 6800 egentlig? I følge salgsavdelingen til Dell, kunne man kjøpe skjermkort selv, da henholdvis et x1800 eller et 7800GTX.

(er jo mest gla i ATI da)

 

Men jeg er litt usikker, for det virket ikke helt som om han hadde heilt peiling. Er det noen som kan bekrefte dette? (At det f.eks går ann å sette i et NV7800GTX

eller et X1800XL)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X1800XL i Dell i9300? Det har jeg faktisk aldri hørt om at noen har, så jeg tror de du pratet med ikke vet helt hva de snakker om. Når det gjelder 7800 så er det det beste du får tak i for bærbare. Jeg har ennå ikke lest om folk som har erstattet sin 6800 med 7800 i sin i9300, mens man kan lett gjøre det på en Dell XPS Gen2/M170.

Lenke til kommentar
... Jeg har ennå ikke lest om folk som har erstattet sin 6800 med 7800 i sin i9300, mens man kan lett gjøre det på en Dell XPS Gen2/M170.

4995769[/snapback]

 

Viss dere får tak i en go7800gtx versjon, så er det bare til å putte det inn i i9300.

Dette er meldingen fra Dell, etter de hadde snakke med verkstedet sitt i Irland. Innmaten i XPS og i9300 var visst nok nesten identisk.

 

Minuset med dette er vel at go7800gtx ikke er lagt ut for slag til privatpersoner enda. :hrm:

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg faktisk du skal ta med en klype salt. Så langt er det ingenting som tyder på at det går. Jeg siterer meg selv fra en annen tråd:

 

Antagelig ikke, av flere grunner:

 

* Kjøleløsningen i 9300 er ikke den samme som brukes til 6800 Ultra i XPS2 og 7800 i XPS M170. Det må altså betydelige modifikasjoner til.

 

* BIOS er ikke den samme, og folk som har montert 6800 Ultra i 9300 sier den klokker ned og dessuten er ustabil.

 

* Og så trenger Ultra mye mere strøm, så du måtte i så fall investert i en XPS2 strømforsyning, og et 9 cellers batteri om du ikke har det allerede.

 

Det er rimelig å anta at de samme problemene vil gjelde for Go 7800 GTX.

 

Det samme antyder de på Dell forumet på Notebookforums: Link

 

Can I upgrade to this beast?! (i9300) Updated 9/28

This is an even bigger topic. Its no secret or surprise that Dell has sold more 9300's than the XPS2. the 9300 is much more of a mainstream machine simply because of the cost difference. A XPS2 despite its glory and design is still a 9300 at heart with a +$1000 pricetag. Some people are steamed that unlike the whole i9100/XPS1 era the 9300 didnt transition to the cream of the crop 6800 Ultra card as easily as the previous generation of notebooks. Dell made sure that unlike there previous incarnations that this time around they can make a buck off the hardcore enthusiasts who yearn for such extra power. That we know of the 6800 Ultra is still possible at the cost of voiding your warrenty. The process isnt simple and will require more than just your new video card. Your going to need the XPS2 Powerbrick that powers the beast. Its no surprise the XPS2 eats more power thus the mandatory requirement to use a 9 Cell Battery instead of the baseline 6 cell thats standard in all 9300's to hide the battery life difference between the 2 machines. From personal experience dropping a 6800U in a 9300 yields undesirable effects. The card will clock back into all sorts of unstable frenzy. Some say a hack to crack your bios and loading the XPS2 bios may be neccesary to ensure compatibility with the 6800Ultra/7800 which kind of seems obvious due to the changes made to make the card compatible with the XPS2. Considering the power requirements of the 7800 its likely a similar process will be required for the 7800 in the i9300. So basically ITS UNLIKELY THAT YOU WILL BE ABLE TO UPGRADE TO A 7800 GTX BASED CARD IF AND WHEN IT BECOMES AVAILABLE TO THE 9300.

 

Men hvis Dell sier det så skal ikke jeg banne på at jeg har rett... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Sant nok.

 

Men noe som kan tas i betrakting i forhold til de problemene som har vert før, er jo bla. at det ikke bruker mer strøm enn go6800 eller utvikler noe mer varme.

 

Og etter hva jeg har oppfattet fra andre fora og uttalelser fra nvidia er at go7800 er mye mer lik skjermkort til desktop maskiner, og er derfor ikke like avhengig av biosen.

 

 

Beskjeden jeg fikk fra Dell var:

"Vi kan eventuellt gi deg en i9300 med billigste skjermkort, og en bluk versjon av 7800gtx i tillegg. I følge verkstedet vårt i Irland skal det teoretisk sett ikke by på noen tekniske problemer, da 9300 og xps er så og si like. Vi kan altså prøve denne løsningen, men vi kan ikke garantere at det vil virke"

 

- Selv går jeg for en XPS med go7800... :cool:

Lenke til kommentar
Sant nok.

 

Men noe som kan tas i betrakting i forhold til de problemene som har vert før, er jo bla. at det ikke bruker mer strøm enn go6800 eller utvikler noe mer varme.

...

5011274[/snapback]

 

 

Min kom med 90W strømforsyning. Det burde da være nok? Når det gjelder batteriet, så tror jeg de fleste bruker 9300 i nærheten av en stikkontakt likevel, hvertfall når de skal game.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...