Gå til innhold

Max lukketid, og bilde av stjernehimmel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står en "B" på lukkerinnstilingene (regner jeg med på et så fint kamera). Det står for "bulb" og lar deg ha lukkeren åpen så lenge du holder inne utløseren.

 

Edit: noe som vil si at du kan ha lukkeren åpen så lenge det er batteri igjen!

Endret av firstperson
Lenke til kommentar
Krever det fjernutløser? Man kan vel holde inne utløseren selv?

Blir fort slitsomt hvis du skal sitte i en halvtimes tid :D

Og så er det også umulig å holde kamera helt i ro så lenge du må holde utløseren inne (selv om det står på stativ).

 

Kan jo prøve å få rigget til noe med strikk, tape eller hyssing... Klønete, ja! Men inntill videre kan det jo være en mulighet. Bare legg ett eller annet oppå utløseren og surr hva du vil rundt. Kommer til å rugge på kamera endel, men med lang lukkertid kan det gå bra alikevel.

 

Anbefaler minst 10 minutter lukkertid!

Lenke til kommentar
...men klarer du å ta av linsedekselet uten å endre på fokusen?

Ikke noe problem for meg, godt råd det der :) (Det var uansett ikke for min del jeg spurte etter fjernutløser, jeg har analogt sp.refl.kamera med trådultøser).

 

Kanskje fokusringen er mye "slakkere" på de nye objektivene enn de gamle manuelle objektivene?

Lenke til kommentar
...men klarer du å ta av linsedekselet uten å endre på fokusen?

4997648[/snapback]

 

 

Du trenger ikke nødvendigvis bruke linsedekslet:

 

Ta en hatt og hold foran objektivet -> sett i gang bulb eksponeringen -> fjern hatten -> hold hatten foran igjen -> stopp eksponeringen.

 

Da kan du starte og stoppe eksponeringen uten å være i fysisk kontakt med hverken kamerahus eller objektiv. Eldgammelt triks men funker fortsatt, selv med digitalt.

Lenke til kommentar
Det står en "B" på lukkerinnstilingene (regner jeg med på et så fint kamera). Det står for "bulb" og lar deg ha lukkeren åpen så lenge du holder inne utløseren.

 

Edit: noe som vil si at du kan ha lukkeren åpen så lenge det er batteri igjen!

4988927[/snapback]

Bra tips! Har fjernutløser, så dette skal prøves ut.

 

(Kan legge til at stjernene faktisk flytter seg en del på 30 sekunder.)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Hei,

har sett en del bilder av stjernehimmel der man har brukt lang lukketid, og på den måten fått frem effekten av at jorda roterer.

 

Hvordan gjør man dette?

Forstått at man må sette på høy lukketid, men mener at max lukketid på min 20D er 20sekunder?! ER det nok?

 

 

Det er minst 2 måter å ta et slikt bilde på.

1. Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang lukkertid (feks 5 timer), RAW-format, og støyreduksjon.

2. Flere etterfølgende bilder med laaang lukkertid (feks 15 min) i RAW-format + støyreduksjonsbilder(svarte).

Alle bildene og støyreduksjonsbildene settes sammen i et dataprogram.

 

All informasjon du trenger finner du her:

http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/SETTINGS.HTM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...