Gå til innhold

XBOX 360 og HDTV


runjohan

Anbefalte innlegg

:hmm: Ser at xbox360 støtter 1080i oppløsning på tven som er 1920x1080 pixels interlaced. Men på f.eks. elkjøp ser jeg kun tver med 1.366 x 768 piksler som kalles HDTV ready. Finnes det ikke bedre skjermer hos elkjøp, eller surrer jeg med tallene?? :hmm: Eller hvor kan jeg evt. få tak i bedre tver? Endret av runjohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:hmm: Ser at xbox360 støtter 1080i oppløsning på tven som er 1920x1080 pixels interlaced. Men på f.eks. elkjøp ser jeg kun tver med 1.366 x 768 piksler som kalles HDTV ready. Finnes det ikke bedre skjermer hos elkjøp, eller surrer jeg med tallene?? :hmm: Eller hvor kan jeg evt. få tak i bedre tver?

Tror ikke det finnes mange TV'er med 1080i i Norge. Uansett, det er i alle fall fullstendig unødvendig - forskjellen er ikke stor.

 

Har testet noen HD videoer på PC'en, og så faktisk ingen forskjell mellom de to HD-formatene, bortsett fra at 1920x1080 var hakkete.

Lenke til kommentar
:hmm: Ser at xbox360 støtter 1080i oppløsning på tven som er 1920x1080 pixels interlaced. Men på f.eks. elkjøp ser jeg kun tver med 1.366 x 768 piksler som kalles HDTV ready. Finnes det ikke bedre skjermer hos elkjøp, eller surrer jeg med tallene?? :hmm: Eller hvor kan jeg evt. få tak i bedre tver?

Tror ikke det finnes mange TV'er med 1080i i Norge. Uansett, det er i alle fall fullstendig unødvendig - forskjellen er ikke stor.

 

Har testet noen HD videoer på PC'en, og så faktisk ingen forskjell mellom de to HD-formatene, bortsett fra at 1920x1080 var hakkete.

Det finnes nok mange med 1080i. De som kjøper HDTV nå har nok alle 1080i... Det de ikke har derimot er 1080p.

Lenke til kommentar
Yepp. Men det er vanlig at det er 720p og 1080i på tv'er. Eller så har man 1080p. Det skal sies at 1080p tv'er koster kjempe mye.

Sannsynligvis blir det 720 som blir HD-standarden her til lands, selv om både bbc, HD-1 osv. satser på 1080. Finnes tver fra bla. Sharp som har 1920x1080 oppløsning.

 

Hvis jeg ikke husker feil (noe jeg helt sikkert gjør :) ) Så oppdateres hver bildelinje 25 ganger/sekundet imens på interlaced oppdateres annenhver linje.

 

Godt mulig jeg tar feil...er trøtt :sleep:

Lenke til kommentar
Selvfølgelig får dere med vanlige CRT-skjermer nyte den vakkre grafikken.

Det eneste vi med HDTV får er litt høyere oppløsning og skarpere bilde...

Akkurat dette lurer jeg også på. Har hørt at det er en merkbar forskjell da det går på oppløsning osv. En vanlig tv har jo elendig oppløsing i forhold til gode flat-tv?! :roll: Jeg har også en ganske ny og bra vanlig tv, men siden jeg må ha xbox360, lurer jeg på flat-tv (alle spillene skal støtte HDTV).

Lenke til kommentar
Men de tallene 1080i og sånt. Kan noen utdype dem mer?

5000470[/snapback]

720p=1280*720 progressivt

1080i/p=1920*1080 interlaced/progressivt

 

1080p-materiale er mildt sagt sjelden vare, 720p og 1080i er vanlig å bruke til HDTV-sendinger. For at en TV skal få "HD Ready"-merket er det eneste kravet til oppløsning at TV-en skal ha minimum 720 fysiske linjer (i tillegg er det enkelte andre krav som må oppfylles). Noe misvisende mener jeg, da de fleste (alle?) HD-plasmaskjermer i normale størrelser (37/42) ikke har nok oppløsning til å vise 720p. som er den laveste HD-oppløsningen.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Jeg har en 37 tommers LCD TV. Men den makter bare 1.366 x 768 . Til gjengjeld blir jeg ikke sliten i øynene lenger. Mye mer "stillegående" bilder. Kan spille FPS igjen uten å bli kvalm. :yes:

 

Men de tallene 1080i og sånt. Kan noen utdype dem mer?

5000470[/snapback]

 

 

Er ikke dagens LCD tver for trege til spil/fps? Eller funker det bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...