Gå til innhold

Haster! Netshop 1559 mot Psdata 1557. Hvilken?


Nemzo

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe meg en bærbar pc. Pris er jeg fleksibel på, men helst ikke over 11- 12000. Hva jeg er ute etter kan du lese lenger nede.

 

Etter å ha skamfart forumet for anbefalinger (og etter hva jeg mener passer best etter mine bruksområder) Har jeg silt meg frem til 2 pc-er:

 

Tundra 1559 Ukens tilbud! Derfor hadde det vart fint om jeg kunne fått svar før kvelden siger på. :-)

Tundra 1557

 

Er ute etter den pc'en av disse som har best pris/ytelse (her er støy og batteritid med. Dette prioriterer jeg høyt (se nedenfor).

 

Pc'en skal hovedsakelig brukes til skolearbeid (Word, brainstormingprogrammer ol.), men Det hadde også vert fint å kunne spille litt (Hadde vert fint om den kunne takle spill som kommer noenlunde bra (Elder scolls 4: Oblivion :dribble: ). Men som sagt er den hovedsakelig til skolearbeid, og batteritid og støy er høyt prioritert.

 

Psdata 1557:

Lest "Den store 1557 tråden" (faktisk hele). Og sitter igjen med et godt inntrykk om 1557. Den skal være relativt støyløs, grei nok ytelse (takler mange spill bra) og lang batteritid (4 timer). Det eneste jeg stusser litt på er om 1559 er bedre i forhold til pris/ytelse siden den er på tilbud. Skal kjøpe med 512mb ekstra ram

 

Netshop 1559:

Har ikke vert så så mye om den her på forumet, så derfor har jeg en del spørsmål angående denne pc-en.

 

1) Hvor lang batterilevetid er det på 1559? Det står 3,5 t på netshop. Stemmer dette i praksis?

 

2) Støy: Hvor mye støyer denne? Fint om dere visste noe om denne i forhold til 1557. Har en anelse om at den støyer en del (lite gunstig på foredrag).

 

Kunne sikkert ha kastet opp enda flere spørsmål, men dere kan kanskje stille opp fordeler og ulemper, slik at det blir lettere å velge. (Skal kjøpes med 1024mb ram)

 

Pc-er jeg har sett på, men valgt bort:

 

Dell 9300: Bra ytelse, men for stor og tung. Også litt dyr

 

Dell 6000: Grei, men jeg tror at 1557 eller 1559 vil basse bedre til meg (men viss dere mener at den har bedre pris/ytelse enn de jeg har listet over, så skal jeg vurdere den på nytt.)

 

Har også sett på noen asuser, men de ble for dyre for meg.

 

Takker på forhånd for svar

 

mvh

 

Nemzo

 

Tar forbehold om eventuelle feil :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les tråden for 1559 hvis du lurer på noe angående den pcen http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=472636

 

Dessuten har både hardware.no og dinside.no testet 1559.

 

1559 har bedre skjermkort enn 1557, og skal du spille så er 1559 et bedre valg enn 1557.

Har nå lest gjennom tråden, men ble ikke så mye klokere av det.

 

En sa at batteritiden var ca 2,5 t, en annen sa at den var 3-4 t (”med litt diverse” :dontgetit:. Sikkert strømstarende programmer, eller klokka prosessor/gpu litt ned.)

 

Angående støy var de også uenige. En sier at den har en kronisk støy, en annen sier at den bråker for mye til skolebruk og en tredje sier at den er veldig stille, og bråker lite i lette programmer.

 

Leste også gjennom hardware.no sine tester. Slik som jeg har forstått det så fikk ikke de et godt inntrykk av 1559.

Tundra 1559 er den ventede oppgraderingen av den svært populære Tundra 1557. Og i så måte skuffer den dessverre.
Prisen er ikke dårlig, men totalt sett er ikke Tundra 1559X noe stort å hoppe i taket for.

 

Hardware.no likte derimot 1557 veldig godt.. Er også den maskinen jeg egentlig hadde peilet meg inn på, men jeg ble litt usikker når 1559 var satt ned med 1000kr. Er fremdeles litt usikker :dontgetit: . Dersom 1559 ikke hadde vert på tilbud, hadde jeg valgt den uten å nøle, men 1000kr er ganske mye for en fattigslig student.

Klarer ikke å bestemme meg :no: . 1557 har løftet seg i og med at mange sier at 1559 er støyende. Støy er noe jeg ikke vil ha på en skolepc (det gjør ingenting om den støyer under tunge applikasjoner, bare den er stille på skolen når jeg bruker word ol.)

Lenke til kommentar

(Sorry for dobbelpost, men det er jo tillegg av informasjon)

 

Jeg har bestemt meg for ikke å slå til på tilbudet til Netshop grunnet at mange sier den produserer en del støy, mindre batteritid og jeg tror at 1557 vil passe bedre for meg. Dersom jeg skal spille så gjør jeg det på min stasjonære (den er riktignok i skrivende stund dårligere enn 1557, men 1 gb ekstra ram er på vei i posten fra komplett, så da vil den nok bli noenlunde like god (hvis ikke bedre)) Stasjonære er så mye billigere å holde up-to-date med utstyr til spilling.

 

Takker de (den :whistle: ) som engasjerte seg. Men så er det slik at ikke alle her i verden eiger en Tundra 1559 (heldigvis ifølge mange som har prøvd den)

 

Så da avslutter vi her og takker alle som har vert med på å lage denne tråden til det den er i dag.

 

Mvh.

 

Nemzo

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for ikke å slå til på tilbudet til Netshop grunnet at mange sier den produserer en del støy, mindre batteritid og jeg tror at 1557 vil passe bedre for meg. Dersom jeg skal spille så gjør jeg det på min stasjonære (den er riktignok i skrivende stund dårligere enn 1557

Dårligere en 1557 å spille med :p:p:p ja ja da for du ha lykke til videre..

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for ikke å slå til på tilbudet til Netshop grunnet at mange sier den produserer en del støy, mindre batteritid og jeg tror at 1557 vil passe bedre for meg. Dersom jeg skal spille så gjør jeg det på min stasjonære (den er riktignok i skrivende stund dårligere enn 1557

Dårligere en 1557 å spille med :p:p:p ja ja da for du ha lykke til videre..

Slutt å slenge skitt når du ikke hadde noe konstruktivt å komme med før ! 1557 er en helt grei lappis og i følge tester har ikke 1559 så mye mer å fare med, heller tvert i mot. Vurderte også sterkt å kjøpe denne men valgte Acer 5002 i stedet.

Lenke til kommentar
Slutt å slenge skitt når du ikke hadde noe konstruktivt å komme med før ! 1557 er en helt grei lappis og i følge tester har ikke 1559 så mye mer å fare med, heller tvert i mot. Vurderte også sterkt å kjøpe denne men valgte Acer 5002 i stedet.

Jeg vet ikke vilken planet du bor på, men 1559 med 6600 kortet yter 70/80% bedre en 9700 som sitter i 1557...

 

Kalles ikke dette forskjell, så vet ikke jeg :roll:

 

Jeg slang ikke dritt det kalles Ironi, men fornærmet jeg noen så beklager jeg dette.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke vilken planet du bor på, men 1559 med 6600 kortet yter 70/80% bedre en 9700 som sitter i 1557...

 

Er nok på samme klode som deg og trur faktisk jeg drev med data når du fortsatt treit i bleier :tease:

 

For meg er ikke grafikkytelse og rask prosessor det viktigste i en laptop. Begge disse tingene er som regel lik høy varmeutviking og dermed mer støy og kortere batterilevetid. PC'r som låter som støvsugere er over og ut for meg.

Lenke til kommentar
Er nok på samme klode som deg og trur faktisk jeg drev med data når du fortsatt treit i bleier :tease:

 

For meg er ikke grafikkytelse og rask prosessor det viktigste i en laptop. Begge disse tingene er som regel lik høy varmeutviking og dermed mer støy og kortere batterilevetid. PC'r som låter som støvsugere er over og ut for meg.

treit i bleier :D Vel hvis jeg treit (eller dreit) i bleier når du drev med data, så tipper jeg du er ca 50 år.

 

Hvis du er 50 år og enda ikke kan skrive Norsk så er jo dette synd...

 

Din måte å reagere på beviser jo at du ikke kan være gammel, du havner ned på (fjortissnivå) :whistle:

 

Hadde du hatt noe som helst datakunnskap, så hadde du skjønt at 1559 kan styres med CHK og et vifteprogram, den blir vel så stille som en 1557 samt det er en maskin som helt klart er et bedre kjøp :roll:

 

For meg er ikke grafikkytelse og rask prosessor det viktigste i en laptop skriver du..

 

For de fleste er dette vesentlig!

 

PS- Ønsker du videre diskusjon om dette, så send meg en PM eller mail er du snill, så ikke denne tråden blir ødelagt...

Lenke til kommentar
Har tenkt til å kjøpe meg en bærbar pc. Pris er jeg fleksibel på, men helst ikke over 11- 12000. Hva jeg er ute etter kan du lese lenger nede.

 

Etter å ha skamfart forumet for anbefalinger (og etter hva jeg mener passer best etter mine bruksområder) Har jeg silt meg frem til 2 pc-er:

 

Tundra 1559 Ukens tilbud! Derfor hadde det vart fint om jeg kunne fått svar før kvelden siger på. :-)

Tundra 1557

 

Er ute etter den pc'en av disse som har best pris/ytelse (her er støy og batteritid med. Dette prioriterer jeg høyt (se nedenfor).

 

Pc'en skal hovedsakelig brukes til skolearbeid (Word, brainstormingprogrammer ol.), men Det hadde også vert fint å kunne spille litt (Hadde vert fint om den kunne takle spill som kommer noenlunde bra (Elder scolls 4: Oblivion :dribble: ). Men som sagt er den hovedsakelig til skolearbeid, og batteritid og støy er høyt prioritert.

 

Psdata 1557:

Lest "Den store 1557 tråden" (faktisk hele). Og sitter igjen med et godt inntrykk om 1557. Den skal være relativt støyløs, grei nok ytelse (takler mange spill bra) og lang batteritid (4 timer). Det eneste jeg stusser litt på er om 1559 er bedre i forhold til pris/ytelse siden den er på tilbud. Skal kjøpe med 512mb ekstra ram

 

Netshop 1559:

Har ikke vert så så mye om den her på forumet, så derfor har jeg en del spørsmål angående denne pc-en.

 

1) Hvor lang batterilevetid er det på 1559? Det står 3,5 t på netshop. Stemmer dette i praksis?

 

2) Støy: Hvor mye støyer denne? Fint om dere visste noe om denne i forhold til 1557. Har en anelse om at den støyer en del (lite gunstig på foredrag).

 

Kunne sikkert ha kastet opp enda flere spørsmål, men dere kan kanskje stille opp fordeler og ulemper, slik at det blir lettere å velge. (Skal kjøpes med 1024mb ram)

 

Pc-er jeg har sett på, men valgt bort:

 

Dell 9300: Bra ytelse, men for stor og tung. Også litt dyr

 

Dell 6000: Grei, men jeg tror at 1557 eller 1559 vil basse bedre til meg (men viss dere mener at den har bedre pris/ytelse enn de jeg har listet over, så skal jeg vurdere den på nytt.)

 

Har også sett på noen asuser, men de ble for dyre for meg.

 

Takker på forhånd for svar

 

mvh

 

Nemzo

 

Tar forbehold om eventuelle feil :p

den 1557 du har kikket på er jo me ATI radeon 64mbit grafikk kort mens på 1559 er med 128mb med ge-force 6600. Er ganske så stor forskjell mellom de kortene.

 

Ta å velg 1559, ta vekk OS'n, putter inn 1gb (istedet for 512), og sleng i 80gb så har du en pc til 10.200kr.

 

Den tilsvarer en Tundra 1559X på PSdata.no, med untak at det er med 1,8ghz til 12600kr, uten frakt. Du kan hente din egen i Oslo hvis du bor i Oslo, = gratis frakt:)

 

Altså du får mye for pengene for 1559.

Lenke til kommentar
Tror vi stoppern der - lite konstruktivt  :hmm:

Måløs og parkert er vel egentlig det du burde innrømme... :whistle: eller hva dataeksperten?? :roll:

Ikke målløs, har bare bytta bord. Noen du treffer gir deg lyst til å skifte bord...

 

Betviler ikke at noen synes 1559 er bedre ut fra spec men da må man også ta i betraktning forskjellen i pris.

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113104 mot http://www.psdata.no/ps.asp?it=112321&mlevel=130500

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Skal vi se:

 

Batteriet holder i omtrent 3 timer

Det tror jeg er nok for meg. Kommer ikke til å være så "mobil" at jeg ikke finner en stikkkontakt innen 3 timer.

 

Min støyer i alle fall ikke noe overdrevent

Kan du (eller noen andre) utdype det litt mer? Nå er støy det eneste som får meg til å stusse på 1559.

 

Vil den kunne brukes til forelesninger/vanlige timer ol.? (Dette er viktigt (!) for meg siden det tross alt er grunnen til at jeg vil kjøpe bærbar.) Dersom den støyer for mye vil jeg ikke ha lyst til å ta den med meg på skolen, og da er jo alt bortkastet (nesten).

 

For meg er ikke grafikkytelse og rask prosessor det viktigste i en laptop. Begge disse tingene er som regel lik høy varmeutviking og dermed mer støy og kortere batterilevetid. PC'r som låter som støvsugere er over og ut for meg.

Ja, du har rett i det du sier her, men dersom prosessoren og/eller gpu'en klokkes ned når du jobber med lette applikasjoner så blir jo dette den samme varmeutvilingen. Så den kan nok være lite støy på, bare den klokkes ned og har effektive og støysvake vifter.

 

Men som sagt så vil jeg vite om 1559 bråker lite ved lette operasjone? Og om dette er mer, likt eller eventuelt mindre enn 1557. (siden den sikkert klokkes ned når den blir brukt lite)

 

Betviler ikke at noen synes 1559 er bedre ut fra spec men da må man også ta i betraktning forskjellen i pris.

1559 er billigere på netshop ( :w00t: ) Dessuten så er det 800 kr i forskjell, dette vil nok gå opp i opp/bedre enn 1557 pris/ytelse forholdet (mulig jeg har oversett noe her). Men som sagt, jeg vil vite noe om støyen.

 

Btw. : Ser at Netshop har glemt (?) å ta bort tilbudet på 1559. (Som jada-jada også sier. Så ikke det) Så får jeg litt tid på meg til å tenke :) . Skal bestemme meg når jeg får gode svar på støyspørsmålet. Men slik det er nå, tyder det på at Netshop tar av med seieren (dersom alle er enige om at den støyer lite/lite nok).

 

Hurra for Netshop :w00t: (håper det er samme pris i morgen også da :hmm: )

 

Mvh.

 

Nemzo

 

Ot: Hva med meg får denne tråden til å snus om til en bæsj og bleietråd? :hmm: :

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...