Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil, hjelp og tips ønskes


acon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenker på å gå til anskaffelse av min første bil, men trenger litt hjelp. Tenker å bruke fra 0-15000,- på bilen.

 

Ser litt på Volvo 240, 740 (få under 15k), Peugot 405, VW Golf, Suzuki Swift. Noen andre anbefalinger?

 

Hva bør jeg se etter? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ambefaler japanskt eller volvo.

Veldig enkle biler å vedlikeholde og velger du en med liten motor, 1,1-1,5 blir ikke forsikring så veldig dyrt heller og så små motorer bruker som regel ikke så masse bensin.

Ikke bry deg om lakken, med mindre du er utrolig god er den en reel sjangse for at du kommer til å flytte en postkasse eller to, så noen 100k kamelon lakkjobb anbefaler jeg ikke.

Men generellt bør du se etter rust.

Rust er et sant h11te å få bort, jo mindre rust jo bedre.

Lenke til kommentar
Har en Golf II 1989 stående som blir din for 4000. :)

Legg ned 4-5000 verkstedkroner (kan du mekke selv blir det billigere), så er den EU-godkjent til 2008.

Hehe, kan muligens skaffe en Golf 1987 eller noe, men da må jeg bytte clutsh og så "svettet" motoren eller noe... Fyren hos naf (under eu-godkjennelsen) mente at det kunne være oljelekkasje eller noe? ;) Kan jo være bare søl også da, da det er en gammel dame som eier bilen.

 

Er det noe å satse på? (har ikke diskutert pris enda)

Lenke til kommentar

Clutch er dyrt å bytte, men det er helt vanlig at biler

som er eid av eldre har oppsvidde clutch. At motoren

"svetter" er helt ok så lenge det er bunnpanna det svetter av,

da behøver du bare å bytte pakninga og thats that.

Men clutchen er et godt "forhandlingskort" når det kommer til prisen

siden det er en gammel dame så kan servicen ha vært slurvet med

dårlig bremseveske o.l

Lenke til kommentar
Volvo 740? Stor og god bil, masse plass, god og kjøre. Og det er volvo, så om den er behandlet fint så går den jo til helvette og tilbake. :p

 

Du får noen gode eksemplarer til 15k. Bare se på autodb/finn.no. :)

Volvo 740 er en god bil jah :thumbup: Far har en gammel slik, den jeg øvelseskjører :w00t:

Lenke til kommentar

Peugeot 405 helt klart! Finn deg en SRi/GRi rundt 90 modell, og du har en bil du virkelig blir glad i. Utrolig kjørekomfor for en billig penge. Du får også med el. vinduer, el.takluke, varme i setene og masse deilig ekstrautstyr som du ikke får ved å kjøpe en gammel golf, ford eller volvo.. disse bila går langt opp mot 400k om du behandler den bra..

og om du er ute etter litt motor kan jeg nevne at jeg uten problemer holder følge med en Toyota Celica 1,8l 96mod til en kamerat, med min GRi med 110hk. SRi'en har 124 ;)

 

sjekk ut www.peugeotklubb.no forumet, og få masse hjelp og tips av hyggelige og kompetente personer ;)

Lenke til kommentar
Utrolig kjørekomfor for en billig penge. Du får også med el. vinduer, el.takluke, varme i setene og masse deilig ekstrautstyr som du ikke får ved å kjøpe en gammel golf, ford eller volvo..

4999041[/snapback]

 

Jeg kjøper kanskje en ford scorpio 2.9i ghia snart, og duverden den har jo faktisk mer utstyr enn den supre pug'en :p Men når det skal være sagt så tror jeg ikke scorpio som førstebil er noe særlig sjakktrekk med mindre man virkelig vil ha en slik. Det blir sikkert nok å henge fingra i etterhvert :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...