Gå til innhold

Uten en tråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm, gjetter meg til at en må skifte batteri på mobilen om en skal bruke dette på en telefon som ikke er klar for det.

 

har en feel av at denne plata er perfekt for å demagnetisere gamle disketter og lignende ;)

 

hvorfor? fordi jeg tror at plata skaper ett magnetfelt som så reagerer med en spole inni batteriet eller apparatet som er lagt oppå. denne spolen gjør feltet om til spenning som blir brukt til å lade.

 

lurer på hvor høy ladetiden er.

 

en praktisk ting med dette er at om en har en stor en i hvert hjem eller noe så trenger ikke noen lure på om du har en kompatibel lader i hus når dem kommer på besøk. bare å legge den på plata om dem trenger litt lading :p

Lenke til kommentar
har en feel av at denne plata er perfekt for å demagnetisere gamle disketter og lignende ;)

'lignende' betyr ikke minnekort i mobiler håper jeg :p

skulle ikke tro det siden det også kan betyr at en sletter minnet på selve mobilen :p

 

nei jeg skulle tro dem da måtte opp på ett nivå tilsvarende en elektromagnet som er i stand til å løfte metall.

Lenke til kommentar
hmm, gjetter meg til at en må skifte batteri på mobilen om en skal bruke dette på en telefon som ikke er klar for det.

Så vidt jeg forstår skal den være kompatibel med alle nåværende ladbare batterier.

 

Hvis man bare bruker denne til en enhet, altså Single-utgaven, er det vel ikke så mye å hente. Da bare erstatter man en ledning med en annen.

 

Leste om dette konseptet for et år eller to-tre siden. Artig å se at det nå blir masseprodusert.

Lenke til kommentar

Stiller meg meget skeptisk til denne ladaren. Det verkar for godt til å være sant at du kan lade alle typar oppladbare batterier på den.

 

Ladetid er òg ein viktig faktor, og om batteriet blir lada på ein forsvarleg måte som ikkje kan skade det i lengden.

Men skulle dette vise seg å være riktig så er det eit viktig steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
jeg ser ikke helt hvordan dem skal kunne klare å lade eksisterende batterier uten å måtte sette i en plugg.

Når du har en magnetisk nordpol og en magnetisk sørpol kan du flytte en ledning imellom disse to, og det vil dannes en strøm. Det er slik elektisitet lages, og kalles generatorprinsippet.

 

Hvis man skal bruke en slik plate til å lade batterier må den nesten sende magnetisk fluks opp, og magnetismen må passere telefonen. Da dannes det strømmer i det meste oppi den telefonen. Der det er flest viklinger på lederen dannes det størst strøm når magnetisk fluks passerer.

 

Hvordan de kan sette dette ut i livet kan jeg ikke se for meg, men det er mye jeg ikke kan se for meg ;)

Lenke til kommentar
jeg ser ikke helt hvordan dem skal kunne klare å lade eksisterende batterier uten å måtte sette i en plugg.

Når du har en magnetisk nordpol og en magnetisk sørpol kan du flytte en ledning imellom disse to, og det vil dannes en strøm. Det er slik elektisitet lages, og kalles generatorprinsippet.

 

Hvis man skal bruke en slik plate til å lade batterier må den nesten sende magnetisk fluks opp, og magnetismen må passere telefonen. Da dannes det strømmer i det meste oppi den telefonen. Der det er flest viklinger på lederen dannes det størst strøm når magnetisk fluks passerer.

 

Hvordan de kan sette dette ut i livet kan jeg ikke se for meg, men det er mye jeg ikke kan se for meg ;)

noe som er ikke ulikt hva jeg prata om i første post på denne tråden eller hva?

 

jeg bare lurer på hvordan dem skal få til dette uten å bygge inn en slags spole enten i batteriet eller i telefonen som er koblet til batteriet på samme måte som ladepluggen er i dag.

 

med mindre dem på en måte klarer å kun aktivisere laderdelen av mobilen da med disse magnetgreiene...

 

hmm, lurer på hva slags effekt det vil ha på resten av innmaten i mobilen :p

Lenke til kommentar

Aha, leste ikke din første post før nå. Forklarte bare at det er teoretisk mulig å lade et batteri trådløst.

 

Men jeg lurer på det samme som du gjør. I teorien så dannes det strømmer uten at det befinner seg spoler i telefonen, da det holder med en hvilken som helst leder, men at det dannes nok strøm av det har jeg vanskelig for å tro. Kanskje produsenten også har tenkt å produsere uorginale batterier med innebygget spole til alle elektriske dippedutter på markedet?

 

 

Nå er jeg litt off topic, men dette minte meg om da jeg var utplassert på VK1. En lærling prøvde å lure meg til å tro at de sendte strøm trådløst til naboøya. Han pekte på en slags antenne, og fortalte at der sendtes strømmen til "Kvaløya". Så dum var jeg heldigvis ikke, så jeg stilte meg svært tvilende til den saken ;)

 

Han samme prøvde også til å få meg til å hente "nøkkelen til svangersskapet" i resepsjonen :hmm:

Lenke til kommentar

Dette trenger en mottager, ja. Enten integrert i batteriet, eller som en clip-on til den vanlige ladekontakten. Det finnes allerede mus basert på denne teknologien. Mener å ha sett at disse genererer ca 50mA på 2.5V, så ladepotensialet på på en slik strøm gjør ikke løsningen til en hurtiglader akkurat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

men burde være perfekt hjemme eller på kontoret hvor utstyret ligger å venter uansett.

 

og siden saken skal i teorien være universel (så lenge det er kapitalkrefter inni bildet så stiller jeg meg tvilende til hvor lenge det varer) så kan en også slenge den oppå plata når en er innom.

 

hvorfor trenge en hurtiglader når en finner en ledig lader over alt?

 

greit nok, dette forutsetter at batteriene tåler å bli småladet hele tiden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...