Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet meg på i.e.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en brukt laptop med passord, så jeg har måttet formatert denne med xp-home og en recovery cd fra Acer. Recovery-cd'en fra Acer inneholder skjermkort, lydkort og bl.a. driver til nettverkskortet. Så nettverkskortet som står i, er et Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet-kort. Skulle gjerne hatt den på nettet pga oppdateringer etc., men ikke søren om jeg får det til.

 

Når jeg tar kabelen (Telenor-bredbånd) fra min stasjonære pc og inn i Acer'en, får jeg bare opp lite eller ingen tilgang. Da går forøvrik kabelen via modemet.

 

Tar jeg kabelen fra modemet og inn i Acer'en, får jeg beskjed om at ingen kabel er koblet til.

 

Xp'en som er installert er norsk versjon inkl. sp2. Har hørt at det er en patch man kan installere pga dette problemet, men så lenge den er på engelsk vil ikke den kunne brukes på et norsk op-system.

 

Hva kan jeg gjøre for å komme på nett? Noen forslag? Jeg har prøvd "alt". :ohmy:

Endret av Kick150
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, på windows sitt feilsøk, står det at enheten virker som den skal. ;) Og nei, ikke noe hjemmespøta her i gården. Eneste jeg har gjort med pc'en er ekstra RAM og formatert den. Så skjønner ikke noe, jeg. Er så merkelig at min stasjonære pc har forbindelse, men når kabelen flyttes til den bærbare så er det helt dødt.

Lenke til kommentar
Når jeg tar kabelen (Telenor-bredbånd) fra min stasjonære pc og inn i Acer'en, får jeg bare opp lite eller ingen tilgang. Da går forøvrik kabelen via modemet.

Hva mener du egentlig? Tar du ut kabelen og flytter den fra stasjonær til bærbar (Acer) eller mener du å si at du har en kabel som går fra den stasjonære til den bærbare. Siden nettverkskabler bare har to ender lurer jeg på hvordan du får kabelen til å gå via modemet. Veldig vanskelig å skjønne hva du mener med dette, tror du bør prøve å beskrive kablingen din litt bedre, kanskje med noen enkle tegninger.

 

Forøvrig så lurer jeg på om du har modem eller router, fordi fra et visst tidspunkt gikk Telenor over fra å levere modem til å levere router (enkelte av boksene kan konfigureres som både modem og router).

 

Hvis du kjenner noen som har et lite (eller stort for den saks skyld) nettverk, gjerne med en fungerende DHCP-server så kunne du prøvd å koble deg til og se om du fikk link og evt. IP-adresse da, evt. om du kan få låne en switch bare for å se om du får link.

Lenke til kommentar
Hva mener du egentlig? Tar du ut kabelen og flytter den fra stasjonær til bærbar (Acer) eller mener du å si at du har en kabel som går fra den stasjonære til den bærbare. Siden nettverkskabler bare har to ender lurer jeg på hvordan du får kabelen til å gå via modemet. Veldig vanskelig å skjønne hva du mener med dette, tror du bør prøve å beskrive kablingen din litt bedre, kanskje med noen enkle tegninger.

Han sier at han tar kabelen som går fra modemet, trekker den ut av den stasjonære (mens den ene enden fortsatt står i modemet), og setter den inn i den bærbare.

 

Forøvrig så lurer jeg på om du har modem eller router, fordi fra et visst tidspunkt gikk Telenor over fra å levere modem til å levere router (enkelte av boksene kan konfigureres som både modem og router).

Han har bridgemodem, siden han får begrenset forbindelse på stasjonær maskin

 

Hvis du kjenner noen som har et lite (eller stort for den saks skyld) nettverk, gjerne med en fungerende DHCP-server så kunne du prøvd å koble deg til og se om du fikk link og evt. IP-adresse da, evt. om du kan få låne en switch bare for å se om du får link.

...jepp, evt. se om den reagerer på kabel i det heletatt.

Lenke til kommentar
Når jeg tar kabelen (Telenor-bredbånd) fra min stasjonære pc og inn i Acer'en, får jeg bare opp lite eller ingen tilgang. Da går forøvrik kabelen via modemet.

Hva mener du egentlig? Tar du ut kabelen og flytter den fra stasjonær til bærbar (Acer) eller mener du å si at du har en kabel som går fra den stasjonære til den bærbare. Siden nettverkskabler bare har to ender lurer jeg på hvordan du får kabelen til å gå via modemet. Veldig vanskelig å skjønne hva du mener med dette, tror du bør prøve å beskrive kablingen din litt bedre, kanskje med noen enkle tegninger.

 

Forøvrig så lurer jeg på om du har modem eller router, fordi fra et visst tidspunkt gikk Telenor over fra å levere modem til å levere router (enkelte av boksene kan konfigureres som både modem og router).

 

Hvis du kjenner noen som har et lite (eller stort for den saks skyld) nettverk, gjerne med en fungerende DHCP-server så kunne du prøvd å koble deg til og se om du fikk link og evt. IP-adresse da, evt. om du kan få låne en switch bare for å se om du får link.

Hmm, se for deg dette:

En boks på veggen...(kabel), kabel fra den boksen og til et modem. Fra modem til stasjonær pc. Stasjonær pc virker fint og har gjort det i to år - aldri noe problem. Når jeg tar ut kabelen fra stasjonær pc og flytter den over til den bærbare med Realtek-kortet (se tidligere) så får jeg ikke forbindelse. Kabelen er ok, kortet er ok og forbindelsen er ok.

 

Så enkelt, men likevel så vanskelig. Fremdeles ikke noe forbindelse. Så fremdeles så har jeg ikke peiling :no: på hva som er gale.

Lenke til kommentar
Så enkelt, men likevel så vanskelig. Fremdeles ikke noe forbindelse. Så fremdeles så har jeg ikke peiling  på hva som er gale.

 

Har du prøvd de stegene jeg beskrev over her?

Hvis det ikke virker med annen kabel, eller nyere drivere til NIC (sørg også for å ha nyeste chipset-driver inne), så spørs det om du ikke kan annse utgangen på maskinen som død. :(

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...