Gå til innhold

En MP3-fil på 1411 kbps?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
går det ann å endre mp3 filer som er på 128kbps til 320kbps og hvordan gjør man det?

Det er i grunn selvforklarende: mp3 er et "lossy" format. Dvs. at ved mp3 enkoding blir den delen av lyden som ligger på den teoretiske grensen til hva øret kan oppfatte blir kuttet bort. Deretter komprimeres lydfilen med en algoritme en avspiller bruker til å dekode filen. Det som er vesentlig her er at en del av lyden faktisk blir fjernet. Hvis målet er en fil som tar 320 kbit/s vil resultatet derfor bli bedre enn hvis målet er en fil på 128kbit/s. Med andre ord er det ikke hensiktsmessig å konvertere fra 128 til 320 kbit. Det eneste du oppnår er at enda mer av lyden blir fjernet. Du kan prøve det selv ved å konvertere fra mp3 til wav på den samme filen, flere ganger. Lyden vil fort bli "grumsete".

 

Jeg anbefaler å bruke LAME til mp3-enkoding. Hvis du ripper fra CD pleier jeg å bruke opsjonen --alt-preset extreme eller --alt-preset insane . Ved bruk av sistnevnte får man optimal lydkvalitet med så lite plassbruk som mulig.

 

Husk at transkoding, altså konvertering mellom "lossy" formater, er noe du bør unngå med mindre det er absolutt nødvendig.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Du har 10 cm biff på kjøkkendisken. Så tar du en kniv og kutter av 2 cm i hver ende, der det bare er fett og brusk Dette fettet/brusket kaster man, det blir borte. Fettet gir nok _litt_ ekstra smak, men det er uansett bare kjøttet man spiser.

 

Så står du der med 6 cm biff. "Hmm, detta blir sikkert godt, men jeg har hørt at 10 cm biff smaker mye bedre. Da blir det sikkert mye mer smakfullt å strekke ut biffen 4 cm!"

 

Resultat: Du sitter med 10 cm biff på talerkenen som tar en del større plass enn en på 6 cm, men denne utstrakte biffen inneholder akkurat det samme, bare det at den er litte gran tørrere siden den er blitt stekt like lenge som en biff på 6 cm.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Du har 10 cm biff på kjøkkendisken. Så tar du en kniv og kutter av 2 cm i hver ende, der det bare er fett og brusk Dette fettet/brusket kaster man, det blir borte. Fettet gir nok _litt_ ekstra smak, men det er uansett bare kjøttet man spiser.

 

Så står du der med 6 cm biff. "Hmm, detta blir sikkert godt, men jeg har hørt at 10 cm biff smaker mye bedre. Da blir det sikkert mye mer smakfullt å strekke ut biffen 4 cm!"

 

Resultat: Du sitter med 10 cm biff på talerkenen som tar en del større plass enn en på 6 cm, men denne utstrakte biffen inneholder akkurat det samme, bare det at den er litte gran tørrere siden den er blitt stekt like lenge som en biff på 6 cm.

Den satt. Burde rammes inn, som en perfekt forklaring :!:

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler å bruke LAME til mp3-enkoding. Hvis du ripper fra CD pleier jeg å bruke opsjonen --alt-preset extreme eller --alt-preset insane . Ved bruk av sistnevnte får man optimal lydkvalitet med så lite plassbruk som mulig.

 

Husk at transkoding, altså konvertering mellom "lossy" formater, er noe du bør unngå med mindre det er absolutt nødvendig.

jeg tror ikke jeg kan velge dette, for jeg bruker easy cd-da extractor og jeg når jeg settter inn cd så kan jeg velge mellom:

 

mp3 cc quality

mp3 near cd quality

mp3 (128kbps - 320kbps)

- play via soundcard

- send too external dekoder

og masse annet.

 

og under der klan jeg velge noe annet som f.eks hvis jeg velger mp3 320kbps

så får jeg disse undervalgene:

 

abr ( fra 150kbps til 320kbps)

og vbr hvor jeg kan velge høy eller lav kvalitet

Lenke til kommentar
mp3 near cd quality er vel 192kbps hvis jeg ikke husker helt feil.

Hvis du velger mp3 ( 128 kbps - 320kbps ) så tror jeg det vil komme opp et valg der du setter hvor du setter hvilken bitrate du vil ha

 

men hva er det andre da, som vbr, abr osv

og hva vil det si hvis jeg velger play via soundcard? det står som et valg der jeg kanvelge mp3, wav, osv

jeg pleide å ta "cd quality" da var filene på 192kbps

nå velger jeg mp3 så da kan jeg velge hvilken bit rate jeg skal ha ja, da tar jeg nå 320kbps ikke det at jeg hørte så stor forskjell da :p

Lenke til kommentar

Hvis du bruker Windows, så burde du holde deg til EAC. I tillegg er du nødt til å laste ned lame. Hvis du bruker GNU/Linux, så er Grip/cdparanoia det vanligste valget. mp3-enkoderen vil fortsatt være lame.

 

Kombinasjonen EAC og lame går for å være den beste løsningen - langt bedre enn noen kommersielle cd-rippere/mp3-enkodere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...