Gå til innhold

Nye høyttalere, ingen prisklasse. Forslag?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Faren til en kompis av meg skal ha nye høyttalere. Jeg fikk dermed jobben om å spørre her på forumet om hva som er bra.

 

Som sagt, så er det ingen prisklasse, og de skal selfølgelig være gode. Hva burde han kjøpe? Han har sett på B&W 802D. Men, han er villig til å få andre forslag.

 

Det skal foresten brukes til musikk og film.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde Dali Euphonia MS5 hjemme i en kort periode, ikke at de er dårlige, men de blekner i forhold til en del av det andre som har blitt nevnt her. Strengt tatt finnes det vel knapt dårlige produkter i denne prisklassen, det går i stor grad på preferanser og ekstremt små marginer. Jeg har hørt på Usher-høytallerne, disse hadde en ekstrem respons, men jeg satt av en eller annen grunn igjen med en følelse av at det var et eller annet syntetisk og unaturlig ved lyden, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det var.

 

Mitt forslag er norsk, Forsman VSS Ultima. Prisen er et par tusenlapper høyere enn oppgitt her etter siste oppgraderinger, til gjengjeld har de en respons som er helt ekstrem, et åpent og luftig lydbilde hinsides alt annet jeg har vært i nærheten av å høre og en naturlig avbalansert klang hinsides det meste.

 

Produsenten bor ved Tønsberg, høytallerne kan høres der (enten hos produsent eller hjemme hos meg... ;) ). VSS III koster vesentlig mindre og ifølge mine ører er disse en solid og reel konkurrent til B&W-høytallerne som ble nevnt tidligere. Ultimaene trenger litt størrelse på rommet, ikke at det pleier å være et problem om det først er aktuelt å kjøpe de, men greit å ha nevnt det.

 

At kabler og elektronikk må stå i forhold til høytallerne er vel nærmest å anse som en selvfølge, men greit å ha nevnt det.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Matching er selvfølgelig alfa og omega. Jeg tok sjansen på å anta at elektronikken skulle kjøpes inn etter at høytallervalget var avgjort, og at en dermed var rimelig åpen for forskjellige høytallerforslag. Å kjøpe kabler (i alle fall høytallerkabler) før en får hørt på alt det andre i oppsettet høres ut som en risikosport for min del, jeg ville i alle fall ha beholdt muligheten til å gjøre en siste finjustering her, dersom en ender opp med et anlegg som låter litt tungt i en eller annen ende.

Lenke til kommentar
15 000 var ikke SÅ galt da.  De daliene det var snakk om i sted lå på en 80 000 nye, så 15 000 er absolutt overkommelig, mener jeg :)

Jeg tror Gradient koster 45.000 nye (noen som vet om norsk importør?). Så ja, det er nok overkommerlig for en med mye penger, men 45.000 (eller 15.000 for den saks skyld) er i grunn mye penger.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

45000 er noe annet ja

 

Selv hadde jeg ikke hatt noen problemer med å legge 15000 i et høyttalerpar. Det jeg alltid pleier å tenke når jeg kjøper dyre "unødvendige" ting er ganske enkelt: Jeg røyker ikke :) Å røyke koster fort et par pene høyttalere på et år og en porsche på 10 år.

Lenke til kommentar

 

Forsterkeren mener jeg er denne: http://www.hifiklubben.com/no/produkter/st...ker.htm?id=6134

 

 

 

Han spiller kun 2-kanals. Kabler er jeg ikke sikker på, men de skal vertfall være gode.

 

Ang. sub i denne prisklassen. Er det vits? Eller får han allerede betydelg mye allerede?

 

Snakket med han. Han fant noen selv.

disse

 

Burde han heller valgt de istedenfor Forssman VSS Ultima?

 

Rommet er vel rundt 70-80m

Endret av Bimmelom
Lenke til kommentar
Ang. sub i denne prisklassen. Er det vits? Eller får han allerede betydelg mye allerede?

 

Snakket med han. Han fant noen selv.

disse

 

Burde han heller valgt de istedenfor Forssman VSS Ultima?

Han kommer ikke til å savne subwoofer, akkurat det skulle ikke være noe stort problem.

 

Angående B&W 800 vs VSS Ultima. Det første han bør være klar over er at begge disse er så usannsynlig gode at små detaljer i rommets interiør kan ha mer å si for lyden enn valget av høytaller. Med det sagt, er det forskjeller. Jeg kan helt ærlig, si at jeg aldri har vært borte i høytallere som har hatt en mer naturlig låt enn Ultimaene (hadde B&W Signatur 800 hjemme en periode og har hørt det meste annet, så jeg har et greit sammenligningsgrunnlag). B&W-ene er vanvittig gode, men jeg føler at Ultimaene får frem en litt mer naturlig helhetsklang i akustiske instrumenter, en får følelsen av å sitte i studio, responsen er helt utrolig.

 

Dersom han skal bruke utstyr han har fra før av ville jeg ikke tatt sjanse på noe annet enn å prøve hele oppsettet samlet, aller helst i rommet han skal ha anlegget senere, på samme strømkurs som han skal ha det koblet opp til. Her bør han i tillegg ha litt forskjellige kabler å velge mellom, jeg har ofte erfart at disse kan være en nøkkel til å få den siste finpussen av matchingen på plass når en kommer opp i denne klassen. Nordosts SPM Reference-kabler er gode til en overkommelig pris (merk at 'overkommelig' her betyr under 50k per sett høytallerkaler...).

 

B&W-modellen som koster 50 000 mindre er forresten lydmessig akkurat samme høytaller, eneste forskjellen ligger i utseendet (men det er verdt 50 000 om du spør meg).

Lenke til kommentar

Du har helt rett Phax. Men, det er ganske så langt stykke å "dra" for å finne nermeste hifibutikk for han. Så, han spør meg da. For å finne det beste, og når han har fått vite det, da går han å lytter på de.

 

Han har vurdert det, og det blir B&W 802D'ene, eller de som er i prisklassen over. 150.000 mener jeg ?

Lenke til kommentar
Du har helt rett Phax. Men, det er ganske så langt stykke å "dra" for å finne nermeste hifibutikk for han. Så, han spør meg da. For å finne det beste, og når han har fått vite det, da går han å lytter på de.

 

Han har vurdert det, og det blir B&W 802D'ene, eller de som er i prisklassen over. 150.000 mener jeg ?

mener absolutt du burde ta en tur innom hifisentralen.no da. der vil du nok få litt mere respons..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...