Gå til innhold

Prosjekt: 10U Rackskap [UPDATE 13.03.2007]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meningen er å legge opp alt av nettverkskabler gjennom noen blindpanel som jeg skal borre hull i og legge gummiforing rundt hullet jeg har borret ut. På den måten vil jeg få lagt alt av nettverkskabler tett og pent på fremsiden, så flytter jeg tilkoblingspunktene på baksiden av rack kassen. Hvis du ikke forstår min utrolig dårlige forklaring, vil du snart forstå det så fort jeg har fått gjort det ferdig :) og fått lagt opp bilder så klart :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Wow, du må virkelig ha mye nettverksutstyr som har så stort patche-panel :D

Kjører du en offentlig tilgjengelig server?

Adresse?  :p

5616225[/snapback]

Hehe, neida har ikke så mye.

 

2x Chieftec 1U servere

1x Linksys SRW224

1x SMC 16 porter

1x SMC 8 porter gigabit

2x SMC 8 porter

1x Cisco 1603 ISDN router

1x Cisco 1000

1x SMC 2804WBR WLAN

1x Linksys WRT54GX

 

Har noe mer, men det er ting som ikke direkte er nettverksutstyr.

 

Når jeg får beveget meg ut fra student tilværelsen og får flyttet inn i ett hus, får jeg nok gå ut og handle inn ett skikkelig rackskap. Da regner jeg med at det kommer noen skikkelig lagringservere bergenet for rack montasje. Offentlig server er oppe å går, foreløpig er det mest interessante for din del kanskje system statsen på 2TB serveren.

 

http://system.jaatun.info

 

Har noen andre servere og oppe å går(CS, DC++, Ventrilo osv). Linja dette står på er ikke noe særlig å skryte av, men regner med at du får sett system statsene uten å vente deg ihjel.

Lenke til kommentar
Updaten ble litt forskyvet? Hehe, de har en tendens til å bli det hos meg også!

 

Har du bilder av blindpanelet nå? Update!

5657317[/snapback]

Blei visst det, endte opp med å gjøre Grunnleggende krets og signalanalyse innlevering i steden for + forberedelse til lab.

 

Blindpanelene har jeg enda ikke fått i posten så får vente og se når disse kommer. Det jeg derimot har er bilder av listene som jeg har montert på døra. Så disse satser jeg på blir lagt opp når jeg kommer hjem fra UiS. Hvis jeg ikke sovner da :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Patchepanel er koblingspunkter for nettverksutstyr, slik at man kobler ikke nettverskablene direkte inn i switchen, men går inn i ett panel, før det går videre til switchen, sørger for en enklere oppkobling osv.

 

IMG_0147.jpg

Nå har jeg fått gjort litt mere, listene er ferdig limt fast, og frest. Dette kommer riktignok ikke frem av bildene nå, men skal få tatt bilder av dette litt senere.

 

IMG_0149.jpg

Det var ikke bare, bare å få limt det hele sammen, så forhåpentligvis vil denne døren bli bra. Lexan platen som skal virke som vindu er ferdig kutta ut, men jeg har ikke fjernet filmen som skal beskytte plata, og dermed syns jeg ikke det var vitts å ta bildet av dette.

 

IMG_0150.jpg

Her er blindplatene jeg har kjøpt, riktignok ikke helt som jeg hadde tenkt meg på de 1U blindplatene, men tror jeg skal få det til å bli pent. Den ene 2U blindplaten er det meningen at jeg skal montere 2x LCD display på 4x 20 linjer.

 

Den andre blir nok brukt til kabelgjennomføringer, i steden for orginal ideen med å bruke 1U blindplatene til kabelgjennomføring.

 

DSCF0495.jpg

Har forøvrig fått en leveranse fra Hong Kong, 4 stk LCD display, 2x med blå bakgrunnsbelysning og 2x med gul bakgrunnsbelysning.

 

DSCF0498.jpg

Her er tilkoblingskortene jeg kjøpte på hcs.no, de har forøvrig en butikk i sandnes.

Sørger for en noe penere tilkobling en hva jeg hadde klart med ett brødkort osv.

 

DSCF0499.jpg

close-up bildet fra det ene kortet.

 

DSCF0501.jpg

close-up bildet av blått display under testing, bildet dere ser viser stats over harddisk forbruk v.h.a lcdsmartie.

 

DSCF0506.jpg

Samme bildet, bare av gult display.

 

Skal se om jeg ikke kan få tatt ett bedre bildet av det blåe displayet, da jeg ikke hadde lang nok lukkertid når jeg tok bildet. Så blå fargen kommer ikke skikkelig frem.

Lenke til kommentar
Så kult ut det! Men hvorfor så jævlig mange switcher/routere?

5877510[/snapback]

Det meste av routere er nå ut av drift, planen med Cisco 1603 er å programmere den slik at den kan ta imot innkommende samtaler, altså en slags VPN tilkobling(er enda ikke sikker på om det lar seg gjøre.). Hvis det ikke går, vil jeg innstallere ett ISDN kort i en av serverene.

 

Antall switcher kan du godt stusse på, men det har seg slik at når jeg la opp nettverk hjemme hos mor og far, ble det satt litt krav til antall ledninger som gikk inn og ut av ett rom, slik at jeg kunne ikke koble alt til ett rom, dermed måtte jeg spre noen switcher rundt omkring. Dette er da primært 8 porterene. Senere skulle det arrangeres LAN og da mente jeg at en 16 porter kunne vært kjekt å ha. Denne ble kjøpt inn og har forsåvidt fungert helt topp i alle år.

 

Linksys switchen, kjøpte jeg på itbutikken, alle andre butikker solgte denne for rundt 3500kr, men itbutikken hadde tilbud på denne til 1500kr så da kunne jeg jo ikke la være å kjøpe den. Kjekt å ha :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...