Gå til innhold

Bra HK til 754 cpu. Noen anbefalinger?


Haakon88t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DFI er å anbefale pga overklokkingsmulighetene. men når det er sagt så hr det vært mye problemer med de nye nf4 DFI korta.

 

på den annen side vet jeg ikke om det her (siden det er s754) er av den problematiske sorten.

 

men jeg selv mener at det er verdt å teste ut DFI når overklokking hart en del å si. jeg er selv inne på mitt 3dje DFI kort. (testa riktignok aldri det første, da det var åpna så det ble sendt i retur med en gang)

Lenke til kommentar
DFI er å anbefale pga overklokkingsmulighetene. men når det er sagt så hr det vært mye problemer med de nye nf4 DFI korta.

 

på den annen side vet jeg ikke om det her (siden det er s754) er av den problematiske sorten.

Jeg har selv det DFI-kortet og er meget fornøyd både med overklokkingsmulighetene og stabiliteten. Med biosoppdatering og riktig strømforsyning kan du stille volten for minnebrikkene helt opp til 4.0V. Kortet har ingen av problemene som nForce4 har slitt litt med.

Men kortet klarer ikke to minnebrikker på mer enn rundt 270MHz 1:1. En enkel brikke burde klare rundt 285-290MHz.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

DFI-kortet er et gjennomført entusiastprodukt, og har trolig bedre tweaker-muligheter enn noe annet 754-kort. Men koster deretter...

 

Komplett har demobrukte EPoX EP-8KDA3J og Abit NF8 for 3-400 kroner - bra pris i mine øyne :)

 

Epox 8NPAJ er et nForce4-4x-kort, som altså har PCIe-support. Jeg tror også dette brikkesettet har native support for 4 SATA (internal PHY), noe nForce3 mangler. På sistenevnte vil bare to av kanalene fungere etter at man overskrider cirka 230 HTT, og de resterende kanalene blir følgelig ubrukelige ved overklokking. Dette nF4-kortet ser ut til å klokke greit, forresten:

 

s2500_spi16.JPG

 

 

Med biosoppdatering og riktig strømforsyning kan du stille volten for minnebrikkene helt opp til 4.0V.

Hva menes med "riktig strømforsyning"? Jeg vet at man kan oppnå 4,0 volt vha en MOS-FET-mod i kombinasjon med en modifisert BIOS (altså et ganske krevende prosjekt). Er det kommet offisiell støtte for 4,0v?

Lenke til kommentar
Hva menes med "riktig strømforsyning"? Jeg vet at man kan oppnå 4,0 volt vha en MOS-FET-mod i kombinasjon med en modifisert BIOS (altså et ganske krevende prosjekt). Er det kommet offisiell støtte for 4,0v?

Med riktig strømforsyning mener jeg en strømforsyning der du selv kan justere hvor mye volt som blir levert til hovedkortet. Blant annet OCZ har dette på flere av sine modeller.

Med modifisert bios kan du få støtte for opptil 4.0V, og med disse i kombinasjon er det mulig å få høy volt på minnebrikkene.

Lenke til kommentar

Ok, da forstår jeg mer. Men generelt tror jeg at voltmodding som ikke går utenom eller overstyrer BIOS-innstillingene, vil få den reelle spenningen til å øke proporsjonalt med økningen i "grunn-spenningen" (i dette tilfelle 3,3v-railen fra PSU). Hvilket betyr at om man velger maks vDIMM i BIOS, og justerer opp verdien på PSU, vil spenningen til minnet fortsette å øke, uten å bli begrenset av at BIOS bare går til 3,1. Derfor regner jeg med at en modifisert BIOS ikke er nødvendig for å nå høy vDIMM i kombinasjon med en justerbar PSU (gjelder også for andre HK). Hvis man modifiserer MOS-FETene og bruker moddet BIOS vil valgene på DFI NF3 ikke kreve noe spesielt av PSU.

Lenke til kommentar
Hvilket betyr at om man velger maks vDIMM i BIOS, og justerer opp verdien på PSU, vil spenningen til minnet fortsette å øke, uten å bli begrenset av at BIOS bare går til 3,1. Derfor regner jeg med at en modifisert BIOS ikke er nødvendig for å nå høy vDIMM i kombinasjon med en justerbar PSU.

Det er et godt poeng. Da er det ikke nødvendig å bruke modifisert bios når man har justerbar psu, simpelthen bare øke 3.3V railen på psu.

Veldig greit å få det forklart litt mer teknisk!

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mitt svar har jeg allerede gitt..

"Bob" har også gitt en klar henvisning...

En som har hatt begge korta kan muligens gi det beste rådet..

Selv hadde jeg valgt det kortet som jeg hadde hatt mest lyst på akkurat der og da.. :)

Lenke til kommentar

Haakon88t: Jeg ville ha valgt DFI-kortet!

 

 

Når vi er inne på spenning til minne; er det virkelig noen RAM-chips som klokker bedre når man kommer over 3,5v??

 

Alle tester jeg har sett, også av både gammel og ny BH-5 samt OCZ VX, viser at 3,4-3,6v som oftest er smertegrensa, høyere spenninger fører ikke til høyere klokking, men mer ustabilitet.

Tja, jeg har også oppfatningen av at man finner det optimale punktet et sted mellom 3,4-3,6 volt, men det forekommer nok at man får skviset enda noen MHz ut av minnet om man øker mer - særlig ser det ut til å gjelde for Winbond CH (f.eks. OCZ VX). I et tilfelle hvor BH-5 ble påvist SuperPi 1M-"stabilt" ble det brukt 3,9 volt, med specs 293 MHz @ 2-2-2-x-1T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...