Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bruke naboens tråløsnett!


911

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det kommer helt an på naboens kunnskaper.. om han ikke har peiling på hvordan han sikrer nettet sitt, er det ganske liten sjangs.. har han derimot sikret nettet sitt med forskjellige mekanismer som mac filtrering, ikke broadcast av ssid, wep/wpa er det større sjanse for at han ser at uvedkommende er på nettet sitt.. Uansett ville jeg ikke tatt sjansen, da det ikke er lov å tjuvlåne nettet til andre. Er det for eksempel lov å låne naboens bil uten å spørre, selv om han har latt den stå åpen og med nøklene i? Ta heller å spør naboen, så kanskje du får et positivt svar :)

Lenke til kommentar

Hvis naboen ikke er en drittsekk, spør om lov og tilby å dele utgiftene.

 

Savner juridisk begrunnelse for hvorfor det er ulovlig å koble seg på et åpent nett. For alt vi vet kan naboen være en altruist som ønsker å tilby gratis nett til alle i nærheten.

 

Snakket om politianmeldelse i denne forbindelse virker helt fjernt.

Lenke til kommentar
Hvis naboen ikke er en drittsekk, spør om lov og tilby å dele utgiftene.

 

Savner juridisk begrunnelse for hvorfor det er ulovlig å koble seg på et åpent nett. For alt vi vet kan naboen være en altruist som ønsker å tilby gratis nett til alle i nærheten.

 

Snakket om politianmeldelse i denne forbindelse virker helt fjernt.

Det er snakk om at "eigeren" av det trådløse nettet KAN anmelde en som bruker nettet hans uten lov.

 

Det er ikke snakk om at en som bruket er åpent nett kan anmelde han for å ha det åpent ;)

Lenke til kommentar

Så lenge ingen kryptering er brukt og nettet er åpent er det fritt frem..

Og om luringen anmelder deg så er det svært få i politiet som sitter på kunnskap om hvordan dette fungerer, så det som skjer når han gjør det er at en politimann sitter der og prøver å følge med, nikker forstående,( uten å skjønne bæret)..

 

Deretter, noen mnd senere er den henlagt.. Og om dem hadde hatt kunnskap så ville det ikke skjedd noe da heller, for "dem har ikke tid"..

De må ut å fakke "virkelige" forbrytere som trafikksyndere og pot smokers..

Eneste muligheten at det blir gjort noe er om naboen er et større firma(statoil, etc) og du legger inn noen fine programmer på maskinene deres for å kunne stjele sensitiv data... :whistle:

Lenke til kommentar

Det spørs akkurat hvor mye han kan, det er ikke så lett å merke om noen er inne på sitt egne WLAN.

Men om du driver inne på pc'en hans og mekker der så vil han sikkert merke det fortere, men tviler på at du gjør sånt om du har sjangsen til å ha gratis nett :p

Men om det er lovlig er jeg ikke sikker på, men skulle vel ikke være forbudt om han ikke har sikkret nettet sitt..

 

Men skader vel ikke å spørre naboen eller da :!:

 

Mvh. SacrefiZer

Lenke til kommentar

Hvor mye støtte får du på Politistasjonen hvis din ulåste sykkel blir stjålet? Har du ikke vett til å sikre det trådløse nettverket ditt, må du nesten bare godta gratispassasjerer. Å sammenligne det med å låne bilen uten lov blir for drøyt.

 

Man kan vel også anta at hvis vedkommende ikke har sikret nettverket, aner han heller ikke hvordan han skal se hvem som bruker det. Surf i vei.

Lenke til kommentar

Har selv usikret trådløst nett slik at andre kan logge seg på. Det fungerer greit her med spredt bebyggelse.

Ville satt pris på om en nabo spurte meg om å få dele nettet, da kunne vi spleiset på utgiftene og oppgradert linjen. Vinn-Vinn situasjon.

Det er greit at tilfeldig forbipasserende kan koble seg opp til internett for å laste mail for eksempel. Da kan det jo hende at vedkommende tenker: Dette var jo kjekt, jeg skal jammen åpne mitt nett også slik at andre kan gjøre dette.

Ser jo hvor bra det er når man er på ferietur å kunne finne hot spots og laste mail eller lese min lokale avis.

Med SP2 er det ganske vanskelig å få tilgang til maskinene mine på nettverket så de andre får jo bare tilgang til Internett.

Kan jo være et problem med ulovlig lasting, men tror dette er oppblåst fra operatørene sin side, har ikke hørt om saker der personer er blitt dømt hvis andre har lastet ned ulovlig materiale på et usikret nettverk.

De aller fleste har nok bare behov for å laste mail og slike ting.

 

Stol på andre og de stoler på deg.

Lenke til kommentar

For de aller aller fleste er det umulig å finne ut at akkurat du sitter på hans nett. Det er ikke så veldig vanskelig å finne ut at noen andre leecher på nettet ditt (men likevel lang over kunnskapsnivået til den gjennomsnittlige bruker). Folk som kjører ukryptert nettverk kan du være ganske sikker på at ikke kommer til å finne ut sånt på egenhånd ihvertfall.

 

Selv om det evt. ble oppdaget at det var noen andre på nettet, så vil ingen kunne finne ut hvem det faktisk er, dvs. retningen maskinen befinner seg i. Det eneste er om du var dum nok til å kalle maskinen din på nettverket for f.eks. ditt ekte navn, eller noe annet gjennkjennelig.

 

Eneste mulighet er å peile seg inn på radiosignalene maskinen din sender ut, og for sånt trenger du utstyr som selv de færreste hardbarkede nerder har tilgang på.

 

Med andre ord, du er rimelig trygg der du sitter, men du er likevel en skikkelig drittsekk :thumbdown:

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ang lovlighet: Er nettverket kryptert eller stengt på noen som helst måte, er det ulovlig å "trenge seg inn" på det. Er det åpent og fritt tilgjengelig, mener Økokrim at det likevel er ulovlig å benytte det uten tillatelse fra netteier. Post- og Teletilsynet, derimot, som er gjeldende forvaltningsorgan, har uttalt at slike åpne nettverk anses som offentlig tilgjengelig og dermed "fritt fram".

 

Så kan vi vente i spenning på om det noensinne kommer en dom som gir rettskraftig presedens.

Endret av anund
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er rart med alle forumbrukerene her som synes det er helt greit å nytte seg av naboens nett, siden han "ikke vet å beskytte seg". Det minste man kanskje kunne forlange var en innrømmelse ala' "jeg vet jeg ikke burde, men klarer ikke/velge å ikke la være", men neida, usikrede nett er fritt vilt :no: At all surfing, nedlasting og aktivitet blir loggført IP eier, at han betaler for tjenesten osv, blir neglisjert.

 

ps: Hyggelig å se at ihvertfall noen deler min oppfatning av dette, dere er er ikke alle fortapt ;)

Lenke til kommentar
Ja, han kan anmelde deg, og om du har brukt din reelle MAC er det lett sak å finne deg også.

Hvordan er dette enkelt?

Hehe.... har du ikke meldt inn MAC-adressene dine til det lokale politiet.. :p

 

Men for å være litt alvorlig. Nye Kripos har uttalt at det er ulovlig å bruke et trådløst nett uten samtykke fra eieren. Hvordan dette skal følges opp i praksis er litt verre å si. Siden de fleste neppe har noe særlig avansert logging på sine trådløse routere/aksesspunkter blir vel stort sett det eneste sporet MAC-adressen, og jeg tviler på at politiet får medhold i å ransake alle naboene for å lete etter nettverkskort, langt mindre at politiet har ressursers til å etterforske det, med mindre det er begått en alvorligere forbrytelse enn å surfe som gratispassasjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...