Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Luft-trykk på dekk

0z0n

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Velkommen til forumet :)

Har du standard dekkdimensjon på bilen din pleier bensinstasjoner ha en tabell der du fyller luft. Kikker du på innsiden av drivstoff lokket ditt så står det kanskje der.

Endret av trra
Skrevet

Et annet spørsmål jeg kom på når jeg skulle sjekke trykket mitt her om dagen;

Skulle på tur med mye last i bilen, og bak skulle bilen ha 2,4 bar. Skal det da være full last i bilen når jeg måler, eller 2,4 bar med tom bil..? Eller er dette likegyldig..?

Skrevet

Skulle på tur med mye last i bilen, og bak skulle bilen ha 2,4 bar. Skal det da være full last i bilen når jeg måler, eller 2,4 bar med tom bil..? Eller er dette likegyldig..?

Full last.

Fyller du 2,4bar før du laster i bilen, kan trykket i dekkene bli 3-4 bar, noe som kan medføre både det ene og andre.

Skrevet (endret)

De har ofte tabeller på bensistasjoner. Enten ute ved pumpa eller inne bak disken.

Edit: Ved tung last skal man vel øke dekktrykket for å unngå deformering av dekket?

Edit2: Japps det skal man! :)

Endret av sedsberg
Skrevet

Full last.

Fyller du 2,4bar før du laster i bilen, kan trykket i dekkene bli 3-4 bar, noe som kan medføre både det ene og andre.

Peil på hvor jeg kan finne trykk for andre dimensjoner..?

I tanklokket og på oppslagene på stasjonene står bare standardtrykket, og på Golf 3 1,8 er det 175 brede på 14". Regner med jeg skal ha noe annet når jeg kjører på 205/40R17..

Skrevet

I tanklokket og på oppslagene på stasjonene står bare standardtrykket, og på Golf 3 1,8 er det 175 brede på 14". Regner med jeg skal ha noe annet når jeg kjører på 205/40R17..

Dekkdimensjonen har ikke Über stor innvirkning på lufttrykket, vekta på bilen er viktigere.

Skrevet

Dekkdimensjonen har ikke Über stor innvirkning på lufttrykket, vekta på bilen er viktigere.

Ah, takk. :)

Da blir det enda en tur på bensinstasjonen da.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...