Gå til innhold

Muslimer lures til å spise svin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke dems plikt til å spørre hva som er i den da?

De bor jo ikke i hjemlandet sitt lenger, og bor dem her får de rette seg etter våres levevaner. :hrm:

Vel... jeg forventer ikke å få svinekjøtt i hvis jeg bestiller en burger hvis det ikke er spesifisert (f.eks. svineburger eller kyllingburger), mulig du forventer det, men jeg gjør ikke det.

 

Det har vel egentlig ikke så mye med norske levevaner å gjøre :roll:

Lenke til kommentar
Vel... jeg forventer ikke å få svinekjøtt i hvis jeg bestiller en burger hvis det ikke er spesifisert (f.eks. svineburger eller kyllingburger), mulig du forventer det, men jeg gjør ikke det.

 

Det har vel egentlig ikke så mye med norske levevaner å gjøre :roll:

Det er jo veldig individuelt hva hver og én forventer. Manges personlige forventninger trenger ikke ha noen som helst rot i virkeligheten.

Moralen er: Dersom man ønsker å sikre sine forventninger så krever det egeninnsats, da du er den eneste som blir skuffet dersom dine egne forventninger ikke blir oppfyllt.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig individuelt hva hver og én forventer. Manges personlige forventninger trenger ikke ha noen som helst rot i virkeligheten.

Moralen er: Dersom man ønsker å sikre sine forventninger så krever det egeninnsats, da du er den eneste som blir skuffet dersom dine egne forventninger ikke blir oppfyllt.

Selvfølgelig, men det er noe som regnes som "normalt" og det skaper forventninger når man kjøper en vare.

Lenke til kommentar
Er det evnen til å forstå norsk, eller er det logikken som svikter her? Eller begge deler?

 

 

Hva er det du mener her? Hva er galt med norskkunnskapene mine? Eller hva finner du ulogisk?

 

 

Nei, du kan ikke forvente rottekjøtt. Du kan ikke forvente svinekjøtt, rottekjøtt, menneskekjøtt eller noen annen spesifikk form for kjøtt når ingrediensene ikke er spesifisert utover biffkjøttet. Det du derimot kan regne med er at biffkjøttet er blandet med en ukjent kjøtttype. Og dersom du lurer på hva denne er, så kan du forvente å ikke få vite det med mindre du prøver å finne ut av det. For eksempel ved å spørre.

 

Jeg skal slippe f.eks å spørre om det finnes svinekjøtt eller annet i en beefy burger. Dette synes jeg skal være skrevet i menyen dersom navnet kan være misvisende.

 

Men,som perpyro sier, dersom det var slik at rottekjøtt var en vanlig brukt type kjøtt i Norge, så kunne du heller ikke forvente å ikke få det.

 

Jeg kunne ikke forvente å få det dersom det ikke var opplagt hva som var inni.

Lenke til kommentar
Jeg skal slippe f.eks å spørre om det finnes svinekjøtt eller annet i en beefy burger. Dette synes jeg skal være skrevet i menyen dersom navnet kan være misvisende.

 

 

Vel... for deg var dette da missvisende... Men når man søker opp definisjonen på "beefy" , så er det nok du som tar feil...

 

 

beefy

adj beefier, beefiest

 

colloq

Said eg of a person: fleshy or muscular.

Thesaurus: brawny, burly, hulking, fleshy, muscular, stalwart, stocky, strapping, sturdy, strong; Antonym: weak, slight.

 

 

Så det de mener er Saftig eller fyldig(?) burger... Ikke biff... Og jeg skjønner ikke hvorfor dere tar det så ufattelig høytidlig. Jeg har flere muslimske venner som akuratt driter i det om det er svin eller ikke...

Eneste gangene jeg vet hvor de har vært sære på dette er i militæret for da visste de at de fikk roastbiff som pålegg. :thumbdown:

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men det er noe som regnes som "normalt" og det skaper forventninger når man kjøper en vare.

Men nå er jo "Beefy" i den høyeste grad ikke et normalt norsk ord. Det er faktisk ikke et norsk ord i det hele tatt. At man baserer sine forventninger på ord man ikke kjenner er i siste rekke ens egen feil.

Feks. blir jeg ikke skuffet dersom jeg kjøper en "løvbit" og denne ikke inneholder 100% storfekjøtt. Derimot hvis jeg kjøper en "løvbiff" blir jeg rett og slett lurt dersom denne ikke inneholder rent kjøtt. Forventer man det samme fra en kjøttkake som fra en karbonade? Mange blander sikkert sammen slike ord, men det blir som sagt i siste rekke ens egen skyld.

At produsenten kanskje spekulerer i ord og uttrykk får så være, så lenge produsentene holder seg innenfor det som faktisk er korrekt/lovlig.

Lenke til kommentar
Det er masse vanlige produkter som man ikke kan forvente i en beefy burger, svin ett av dem. Dette er ikke vanlig i burgere, om det benyttes er det vanlig å opplyse om det.

Bør man opplyse om at det ikke er storfekjøtt i kyllingburgere?

 

Igjen, du svarer ikke på essensen. Burde det opplyses om man har ingredienser som ikke er naturlig, som ikke går frem av navnet, og som har potensiale for å støte kundemassen?

Vi er i Norge nå. Her blir ikke kundemassen støtt av svinekjøtt. Hvis et lite mindretall blir støtt av det, så får de selv passe på å spørre hva slags kjøtt de får servert.

 

Dette er helt utvetydig. Beefy er ikke det samme som beef. I beste tilfelle betyr det mye biffkjøtt.

Men i ingen tilfelle antyder det noe som helst om svinekjøtt, snarere tvert i mot. Det gir et inntrykk av biff, ikke svin.

Irrelevant, siden svinekjøtt er svært vanlig i Norge.

 

Det essensielle spørsmålet går tapt: Burde man opplyse om hva en rett inneholder utfra navnet om ingrediensene er utradisjonelle og har potensiale til å støte kunder? "Beefy" kan knapt sies å gjøre det, uansett hvordan man analyserer det.

Svinekjøtt er ikke "utradisjonelt" i Norge. Det er derimot veldig vanlig.

 

Selvfølgelig, men det er noe som regnes som "normalt" og det skaper forventninger når man kjøper en vare.

Nemlig. Og vi er i Norge, et land det er der veldig vanlig med svinekjøtt i matlagingen.

Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk: Hvis du hadde bestilt en burger i et annet land og så i etterkant fått vite at den var laget av storfe- og puddelkjøtt, ville ikke du følt deg litt lurt da?

 

På mine reiser rundt omkring i verden har det å få mat av tilfredsstillende kvalitet ikke alltid vært like enkelt. Jeg kan nevne ett eksempel for å illustrere problematikken.

 

Beijing, Kina, Februar 2001.

En kompis og jeg setter oss på en restaurant og får tildelt menyer. Menyen er som sedvanlig på kinesisk og derfor komplett umulig for oss å forstå. Vi bestiller oss en pils, et ord vi nå har lært oss, mens vi grubler over situasjonen. Ettersom ingen av våre nærmeste naboer spiste noe vi umiddelbart kunne tenkt oss fant vi, etter noe om og men, ut at vi måtte fremføre dyrene vi ville spise. Kort tid etter satt jeg med to pekefingrer pekende du fra pannen mens jeg sa mø mø og kompisen min flakset med armene sine mens han fremførte et kykeliky. Dette førte selvfølgelig til at stemningen i restauranten ble noe muntrere. Ikke lenge etter svirret det hovmestere, servitører og kokker rundt bordet vårt som alle latet som om de var storfe og høner. Vi ble deretter med kokken inn på kjøkkenet og fikk plukket ut de råvarene vi ville spise.

 

Når vi måtte gå til slike ekstreme handlinger for å i det hele tatt få mat synes jeg det ikke er for mye å be om at en muslim kan spørre om det er svinekjøtt i maten i et land han vet det er svært vanlig.

 

Jeg aksepterer at det finnes en mulighet for at maten består av noe jeg ikke normalt ville spist når jeg på reise. Ofte blir jeg servert ting jeg ikke hadde planlagt å spise den dagen. Dette ser jeg ikke på som ondsinnet av min servitør, men som en konsekvens av omstendighetene.

Hadde jeg vært så redd for å bli servert noe, for meg, unormalt måtte jeg enten ha tatt med meg mat hjemmefra eller holdt meg hjemme.

 

- Så: Hvis jeg hadde fått en burger i et annet land bestående av strofe og puddel hadde jeg ikke følt meg lurt gitt at dette var naturlige matingredienser i landet. Tvert i mot hadde jeg vært skuffet over min egen evne til å sette meg inn i den fremmede kulturen jeg kom til.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Yada yada yada

Muslimene det siktes til i dette tilfellet er norske statsborgere, ikke turister.

 

Og forresten; om du hadde kunnet lese kinesisk (for muslimene som går på Harveys kan lese norsk), ville du selv kunne valgt ut oksekjøttretten, og samtidig sett at det ikke stod kantonesisk hund på menyen.

Endret av PureTamil
Lenke til kommentar
Er det evnen til å forstå norsk, eller er det logikken som svikter her? Eller begge deler?

Hva er det du mener her? Hva er galt med norskkunnskapene mine? Eller hva finner du ulogisk?

At du spør om man kan forvente rottekjøtt basert på at man ikke vet hva man forvente, vitner enten om manglende språkforståelse eller manglende logikk.

 

Når det ikke finnesn noen indikasjon på at rottekjøtt skal være involvert, så er det helt ulogisk at man skulle forvente det.

 

Jeg skal slippe f.eks å spørre om det finnes svinekjøtt eller annet i en beefy burger. Dette synes jeg skal være skrevet i menyen dersom navnet kan være misvisende.

Påstår du, uten noen som heslt begrunnelse. :shrug:

 

Men,som perpyro sier, dersom det var slik at rottekjøtt var en vanlig brukt type kjøtt i Norge, så kunne du heller ikke forvente å ikke få det.

 

Jeg kunne ikke forvente å få det dersom det ikke var opplagt hva som var inni.

Du må lære deg å skille mellom betydningen av å forvente å få noe, og å forvente å ikke få noe.

 

Det at du ikke kan forvetne å få rotte, betyr at du ikke er garantert å få rotte. Men du kan alikevel få det.

Lenke til kommentar

HJEEELP! Svinekjøtt! Satans verk! Få det vekk! :ermm:

 

Ærlig talt! Om det er en liten prosent svinekjøtt i en storfeburger, så må det da ikke være påkrevd at det opplyses om det. Det er kjøtt som (i Norge) spises på lik linje med kylling og storfe. Hvis dette er så fryktelig for muslimene, så får de værsågod spørre om hva som er i burgeren. Det er overdrivelse å kalle det forgiftning! Hadde det f.eks. vært arsenikk i burgeren, kunne man kalt det forgiftning, men svinekjøtt er ikke farlig for den menneskelige rase med mindre man er allergiker. Muslimene er en minoritet, og vi kan ikke tilrettelegge samfunnet etter minoriteter. Allergikere er også en minoritet, og det er faktisk verre for dem å spise svinekjøtt om de ikke tåler det, enn det er for muslimer som ikke er allergikere. Allergikere må hele tiden spørre om det er f.eks. skalldyr eller nøtter i mat, så hvorfor skal ikke muslimene da trenge å spørre om det er svinekjøtt i det kjøttet de får servert. Jævla egoister! Jeg tror faktisk at allergikerne har det litt verre enn dem!

 

Dessuten.. er det ikke nettopp muslimske kebabsjapper som det er funnet rotte- og hundekjøtt i? Er det så mye renere kjøtt enn svin? I Norge er det i hvert fall ikke vanlig å spise slikt kjøtt, og jeg tviler sterkt på at det er vanlig i muslimske land. Det opplyses jo ikke om at det er rotte- eller hundekjøtt man får servert i enkelte av kebabsjappene, så hvorfor faen krever de da at det opplyses om det er svinekjøtt eller ikke? Og hvis det er så veldig farlig, kan de vel bare gå å få rotte- og hundekjøtt selv, i stedet for å klage på at de får litt svinekjøtt i en norsk sjappe?

Lenke til kommentar
HJEEELP! Svinekjøtt! Satans verk! Få det vekk! 

 

å gjeøre narr av en religion sine spiseregler er et vanvittig godt argument som viser at du er voksen nok til å debattere

 

 

 

KaYcH har du noen bevis for rottekjøttet i kebaben? Jeg ser at du skriver det som et spørsmål

Dessuten.. er det ikke nettopp muslimske kebabsjapper som det er funnet rotte- og hundekjøtt i?

 

,men lenger nede så skriver du

 

  Det opplyses jo ikke om at det er rotte- eller hundekjøtt man får servert i enkelte av kebabsjappene,

 

Jeg synes også at du bør huske på att muslimer ikke er en person. Det er ikke nødvendigvis den samme muslimen som selger kebaber og som kjøper beefy burger

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Hvis muslimene ikke liker maten restauranten serverer, står de fritt til å gå et annet sted. Man kjøper på selgers premisser, og kan ikke kreve å få disse endret dersom man ikke liker dem. Selger vil selv endre sine premisser for salg dersom han taper store summer på å holde fast på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...