Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGenTel med IP-TV via ADSL2+


Anbefalte innlegg

http://digi.no/php/art.php?id=274373

 

Dette er strålendes nyheter for meg som har fått ADSL2+ fra NGT, og ikke har annet enn en dårlig husantenne (NRK1 og TV2) å forholde meg til.

Men tror dere det vil bli mulig å "unngå" den tv-boksen det snakkes om? Å få signalet rett inn i pcen via et slags dekoder-kort, og så heller sende tv-signalet videre til tven via skjermkortet (DualHead)?

Det hadde i så fall vært det ultimate for meg.

Et alternativ kan jo være at boksen har ethernet-tilkoblinger...

 

Det snakkes forøvrig om 4-5Mbit båndbredde per kanal, det kan jo i så tilfelle være å anse som akseptabel kvalitet:)

 

Tommelen opp for dette, la oss bare håpe NGT bygger ut ADSL2+ til alle de andre som ønsker det, og ansetter noen flere folk i kundeservice;)

Endret av sexten
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
http://digi.no/php/art.php?id=279315

 

Nå viser det seg at IP-TV lanseringen kan bli utsatt (d'oh) pga. forhandlinger med bl.a. Lyse. I den forbindelse så lurte jeg på hvilken programpakke de som har Lyse kan få?

Hadde sett frem til å endelig få TV3, men den kanalen er kanskje ikke inkludert i Lyse sitt programtilbud?

5117161[/snapback]

 

 

tv3 kan du få garantert

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

http://digi.no/php/art.php?id=282913

 

Da var tjenesten endelig lansert, og jeg som hadde gitt opp å få dette før jul.

En positiv overraskelse er at man kan få Canal+ (og sikkert flere av Canal Digitals kanaler etter hvert), en ikke så positiv overraskelse er at ingen av Viasat sine kanaler (TV3, SportN osv.) er med. Dette er kanskje ikke så merkelig siden Canal Digital og Viasat er bitre fiender.

Så nå gjenstår det bare å se når jeg får boksen og hvor godt dette vil funke:)

Lenke til kommentar

Forjævlig å se de to 'monopolistene' prøve å ødelegge for de som vil se f.eks TV3 og TVN med samme leverandør.

Dette er bare en videreføring av det pisset de har drevet med på satelittsiden i mange år.

Noen skulle ha holdt disse i ørene og vridd kraftig om! Det er som vanlig kundene som taper på denne krigen...

Lenke til kommentar

hvordan er det egentlig mulig for ngt å tilby ip tv via vanlig adsl?

 

NextHome Trippel 698,- pr mnd

 

NextHome Trippel inneholder:

 

* ADSL Classic - opptil 3500/600 kbps

* NextPhone Classic

* NextGenTel Club Gull inkl sikkerhetspakke og mange rabatter og fordeler

* NextTV Grunnpakke med 15 kanaler

 

 

blir det virkelig bra nok kvalitet? blir vel sirup tregt å surfe når det brukes ip tv

Lenke til kommentar

når kan man få kanaler både fra viasat og canal digital uten å ha to forskjelig dekoder bokser , eller fra en leverandør ?

 

man greide seg før med en dekoderboks på parabolen for noen år siden

 

ønsker man å se tv på pcen og kanalene enten er på viasat eller canal digital kan man da styre dekoderen med pcen ( kanalskifte) ?

 

hvor mange kan egenlig se tv over bribandslinjen ?

Lenke til kommentar
hvordan er det egentlig mulig for ngt å tilby ip tv via vanlig adsl?

 

NextHome Trippel 698,- pr mnd

 

NextHome Trippel inneholder:

 

    * ADSL Classic - opptil 3500/600 kbps

    * NextPhone Classic

    * NextGenTel Club Gull inkl sikkerhetspakke og mange rabatter og fordeler

    * NextTV Grunnpakke med 15 kanaler

 

 

blir det virkelig bra nok kvalitet? blir vel sirup tregt å surfe når det brukes ip tv

5266038[/snapback]

 

Kan være at de har tatt og kompansert med at de har eks noen ekstra mbit som bare funker med ip tv.

Lenke til kommentar
http://digi.no/php/art.php?id=279315

 

Nå viser det seg at IP-TV lanseringen kan bli utsatt (d'oh) pga. forhandlinger med bl.a. Lyse. I den forbindelse så lurte jeg på hvilken programpakke de som har Lyse kan få?

Hadde sett frem til å endelig få TV3, men den kanalen er kanskje ikke inkludert i Lyse sitt programtilbud?

5117161[/snapback]

 

 

Lyse har "alle" kanalene i sitt sortiment både kanaler fra canal digital og fra viasat, så du trenger ikke bekymred eg noe særlig om de velger lyse

Lenke til kommentar
når kan man få kanaler både fra viasat og canal digital uten å ha to forskjelig  dekoder bokser , eller fra en leverandør  ?

 

man greide seg før  med  en dekoderboks på parabolen  for noen år siden

 

ønsker man å se tv på pcen og  kanalene enten  er på viasat eller canal digital kan man da styre dekoderen  med  pcen ( kanalskifte)  ?

 

hvor mange kan egenlig  se tv over bribandslinjen ?

5266092[/snapback]

 

Går knall å ha viasat og canal digital på samme tuner. (jeg burde vite det, da jeg har det) Eneste er det at du ikke får såkalte CAM kort til både viasat og kanal digital (noe som ekskluderer de beste tunerne "Force" fra å kunne kjøre både Viasat og kanal digital :thumbdown: )

 

Ellers så kunne jeg ønsket meg ett abb over ADSL 2+ med TV3, NRK, TV2, TVN (og ett par kanaler til, men det er de kanalene jeg ser mest på). Ikke slik som nå, da jeg kjører parabol med en stk minipakke med TV3 kanalene og en "familiepakke" med resten av røkla som jeg bruker å se på... TV1000 og kanal pluss kanalene synes jeg er så bra at de kan trøskes en plass der sola sjelden skinner... :tease:

Lenke til kommentar

Har nettopp snakket med NGT Kundeservice (som forresten hadde en svartid på 10 sekund) angående IP-TV på ADSL2+.

Til min store fortvilelse så jeg på nettsidene til NGT at man bare kunne få IP-TV sammen med vanlige ADSL-linjer på 3,5Mbit og 6,5Mbit.

Svaret jeg fikk når jeg spurte om man ikke kunne få IP-TV sammen med ADSL2+ var at IP-TV tok såpass mye av båndbredden at de ikke kunne levere høy nok hastighet til internett-tjenesten (jeg har per i dag 15Mbit, som vil bli oppgradert til 20Mbit).

Da synes jeg det er merkelig at de kan tilby 6,5Mbit ADSL sammen med IP-TV (siden maks-hastighet på ADSL er 8Mbit), men IKKE på en 15Mbit linje.

Jeg skal sende en mail til de senere i dag der jeg spør om det ikke går an å få til en spesialavtale der jeg får IP-TV sammen med ADSL2+ mot at jeg ikke klager på hastigheten (det må jo være den eneste grunnen til at de ikke vil gi meg IP-TV sammen med ADSL2+).

Det må jo gå an å koble fra denne boksen slik at all båndbredden blir frigjort til internett-tjenester?

Lenke til kommentar

Jeg kan vel komme med litt inspill om dette da.

 

Har min lille aning, om at dette har noe å gjøre med oppkjøpet dems av LOS.

Stod at de skulle ta over, og viderutvikle alle tv produkter videre ..hehe..

 

LOS drev jo som kjent, på med pilotprosjekt , på akkurat dette. Undertegnede, har selv hatt IP-TV via linjen , i 3 måneder. Fikk oppgradert min 4mbit ADSL1 linje, til ADSL2+ på 12mbit , (Internett speeden var fremdeles bare satt til 4mbit da).

 

Å se på tv osv, gikk aldri utover internett båndbredden. Men , for å teste dette, så kontaktet jeg kundeservice da. Og fikk såkalt "uncapped" linje et døgn.

 

Det jeg fikk opplyst av teknikkeren som var her , var at NRK1 og NRK2 , er de som tar opp mest båndbredde, oppimot 7-8 mbit. det sier seg selv, at sitter en og ser på det, og prøver å laste som en helt.. så går det utover begge deler.

 

Merket at det begynte å bli "errors" i tv bildet, eller mosaic som noen og kaller det, mens de fleste kanalene gikk det greit på da. Lastet med 7-8 mbit, mens jeg så tv.

 

Koblet jeg av tvboksen, d,v.s helt avslått, så kunne jeg fint laste på 12Mbit full linje. Det som er problemet, er vel det at mange sliter med dårlige linjer, så det høyeste de kan sette er vel rundtom 10-15 mbit MAX, for å få stabilt med tanke på tvboksen , så derfor safer de med å si maks 3,5 mbit internett.

 

Ser dere på sidene til våres kjære nedlastingsISP hos søta bror, www.bredbandsbolaget.se , ser dere at de og leverer lignende. Både over ADSL2+, og fiberen. Der sier de og , på ADSL2+, at du kan kun få max 12 eller 16mbit linjespeed, dersom du har ADSL2+ TV , og tvbruken vil ta av denne båndbredden.

 

Så konklusjonen er vel rett og slett det, at de kan ikke kjøre full peis (20mbit+) på adsl2+ linjen, om det skal brukes TVboks på den og, og få denne stabil.

 

Ellers funket det helt ok med TVboksen via LOS , var litt "hakk" iblant og sånt.. ikke helt perfekt ,men stort sett bra. Bildekvaliteten var det ingenting å utsette på ellers. Like bra/bedre, en vanlig digitalparabol. Den har og 5.1 Coax ut, så en kunne få 5.1 DD lyd, på filmer f.eks. leid på sån "on demand" eller å man skal kalle det.

 

Håper dette var litt opplysende.

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar
Har nettopp snakket med NGT Kundeservice (som forresten hadde en svartid på 10 sekund) angående IP-TV på ADSL2+.

Til min store fortvilelse så jeg på nettsidene til NGT at man bare kunne få IP-TV sammen med vanlige ADSL-linjer på 3,5Mbit og 6,5Mbit.

Svaret jeg fikk når jeg spurte om man ikke kunne få IP-TV sammen med ADSL2+ var at IP-TV tok såpass mye av båndbredden at de ikke kunne levere høy nok hastighet til internett-tjenesten (jeg har per i dag 15Mbit, som vil bli oppgradert til 20Mbit).

Da synes jeg det er merkelig at de kan tilby 6,5Mbit ADSL sammen med IP-TV (siden maks-hastighet på ADSL er 8Mbit), men IKKE på en 15Mbit linje.

Jeg skal sende en mail til de senere i dag der jeg spør om det ikke går an å få til en spesialavtale der jeg får IP-TV sammen med ADSL2+ mot at jeg ikke klager på hastigheten (det må jo være den eneste grunnen til at de ikke vil gi meg IP-TV sammen med ADSL2+).

Det må jo gå an å koble fra denne boksen slik at all båndbredden blir frigjort til internett-tjenester?

5268266[/snapback]

 

Du får nok en ADSL2+ linje fysisk. De vil aldri kunne klart å gi deg TV + bredbånd, via vanlig ADSL linje. Trust me .. linja mi stod på ADSL1 når jeg først fikk tv'en .. hehe.. så ut som en film med 80% CRC error.

 

Teit å kalle det ADSL classic når det i teorien er en adsl2+ linje, men det er vel for at "hvermansen" kanskje skal skjønne mer av det, og ikke mase og grave åffer naboen har 20mbit ADSL2+ ,mens hans "adsl2+" linje er bare 3,5 mbit.

Lenke til kommentar

Det er vel snakk om en adsl2+ linje der deler av kapasiteten er reservert for TV (muligens visning av 2 kanaler parallellt etter hvert), og en annen del for vanlig datatrafikk. Den hastigheten som er mulig å få på bredbånd i tillegg til TV avhenger selvsagt av linjekvalitet og lengde.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
http://digi.no/php/art.php?id=274373

l.

Men tror dere det vil bli mulig å "unngå" den tv-boksen det snakkes om? Å få signalet rett inn i pcen via et slags dekoder-kort, og så heller sende tv-signalet videre til tven via skjermkortet (DualHead)?

 

Det er veldig mulig teknisk sett ja. Det er bare å la PC'en lese av datatrømmen. Aner ikke om det vil bli allmennt støttet dog, men det er en smal sak for de som har noenlunde peil, ettersom det i praksis egentlig bare er en vanlig stream du kan hooke deg inn på akkurat som alle andre streams på nettet.

 

TV-boksen er nok hovedsakelig der for at det skal være mulig for hvermannsen å kunne bruk det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Når man ser hva de har å tilby til denne prisen så er det en vits! Se hva Lyse og Haugalandkraft kan tilby til nesten samme pris, og det er ikke mye å juble over. Da får man også svært rimlig telefoni også.

5270459[/snapback]

 

Nei, det er ikke mye og snakke om i så måte.

Men om noen år så vil jeg tro fiber er lagt til de fleste kunder som bor innen rimelig radius fra ett nogenlunde tettsted.

Her i området graves det fiber fra morgen til kveld og etterspørselen er enorm.

Lenke til kommentar
går fint an å ha viasat og canal digital på samme tuner.

5266400[/snapback]

 

 

Tja, det er vel en drøy påstand... dette betinger jo

a) At du var kunde før november '04 eller når den datoen var

eller den mindre populære

b) At du bruker piratkort...

 

Grunnen til dette, er at Viasat konsekvent ikke har godkjent tunere som støtter både canal digital og viasat, dette betyr at f.eks mange Humax-tunere ikke lengre kan brukes optimalt.

Viasat registrerer tunerens STB-ID, som er unik for hver tuner, omtrent som en mac-adresse. Ved hjelp av denne vet de om du bruker en godkjent tuner eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...