Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

får ikke adgang til en annen maskin på nettverket


Anbefalte innlegg

Har to maskiner som jeg ønsker å ha i nettverk, via en trådløs router.

 

Den stasjonære er koblet via kabel, mens den bærbare sender trådløst.

 

Jeg kommer på nettet med begge.

 

Jeg har fulgt veiviseren for installasjon av hjemmenettverk. Første gang jeg restartet etter å ha gjennomgått veiviseren, hadde jeg tilgang til filene som lå på den andre maskinen, og jeg trodde alt var greit. Men så neste dag fikke jeg (etter en reboot av begge maskinene), følgende melding opp på skjermen når jeg prøvde å hente filer fra den andre maskinen:

 

"xxxxx er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Nettverksbanen ble ikke funnet".

 

Når jeg går inn på mine nettverksteder, kan jeg se begge maskinene, og filene jeg har valgt ut for deling. Sånn sett kommuniserer vel maskinene med hverandre. Jeg har deaktivert brannmurene (både windows og den andre jeg bruker (pc-cillin)). Alt til ingen nytte. Den tidligere nevnte meldingen dukker opp hele tiden.

 

Jeg har også prøvd å aktivere gjestekontoen uten at dette hjalp. Videre har jeg både aktivert og deaktivert bruken av enkel fildeling (nå står den på aktiv).

 

Hmm....sliter virkelig her. Er det noen som kan hjelpe?

 

På forhånd takk :)

Endret av gustav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det var så rart, siden jeg fikk tilgang, og kunne gjøre endringer i den delte mappen første gang jeg gikk inn, men altså etter en reboot av begge maskinene, fikk jeg altså feilmeldingen. Forteller dette noe? Hva kan ha endret seg etter rebooten?

Endret av gustav
Lenke til kommentar

Ja, det er brannmur på begge pc'ene, men jeg har prøvd å skru av begge, uten at dette medførte noen bedring. Windows brannmuren skrudde seg også på da jeg fulgte veiviseren, men denne har jeg også slått av.

 

Merkelig dette, at jeg fikk kontakt første gangen før jeg rebootet. Men ikke etter rebooten, som jeg tidligere spurte om, kan dette gi noen signaler om hva som har skjedd, og i så fall hva?

Lenke til kommentar

Tilsynelatende har du riktig ip-oppsett i og med at du kommer på nett med begge maskinene, men for ordens skyld: Kan du bekrefte at du har forskjellig IP-adresse på de to maskinene (dog i samme subnet, dvs i de fleste tilfeller at de tre første tallene er like, mens det siste er forskjellig)?

 

Videre skal nettmasken (vanligvis 255.255.255.0) være lik på begge PCene. Gateway skal også være det samme på begge, dette har dog ikke betydning for intern trafikk.

 

Kan du prøve å pinge begge maskinene fra routeren?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Sjekk denne tråden:  http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=473184&hl=

 

Problemet kan altså være en Hotfix fra i februar 2005, som årsaker slike feiler som du beskriver... prøv og fjerne den, det vil sikkert hjelpe...

 

Jeg har sjekket hos Microsoft, de har ikke kommet med nyere version av denne hotfix-en...

 

 

Lykke til!  :thumbup:

Prøvde å fjerne denne KB885250, men den kom ikke opp i "legg til/fjern programmer" selv om jeg hadde huket av for "vis oppdateringer". Vet du hvordan jeg kan få gjort det? (har ikke foretatt så mange windows updates etter sp2 ble installert, kanskje jeg ikke har den, eller var den med i sp2?). Dette tipset virket ellers veldig interessant i forhold til problemene jeg har hatt.

 

Tilsynelatende har du riktig ip-oppsett i og med at du kommer på nett med begge maskinene, men for ordens skyld: Kan du bekrefte at du har forskjellig IP-adresse på de to maskinene (dog i samme subnet, dvs i de fleste tilfeller at de tre første tallene er like, mens det siste er forskjellig)?

 

Videre skal nettmasken (vanligvis 255.255.255.0) være lik på begge PCene. Gateway skal også være det samme på begge, dette har dog ikke betydning for intern trafikk.

 

Kan du prøve å pinge begge maskinene fra routeren?

 

Ip-adressene er forskjellig i de to maskinene, men subnet var det samme. Nettmaskene var lik for begge mask.

 

Kan legge til noe jeg så nå, nemlig at de delte mappene på den ene maskinen, vises i den andre, men når jeg går inn på mine nettverksteder, står de som "ukjent" under "datamaskin" i mine nettverksteder. Kan dette gi noen indikasjoner (at jeg kan se mappene, men får opp den tildligere nevnte feilmelding når jeg prøver å entre disse mappene).

 

her er et bilde som forteller deg hvordan du skal få deling i windows til og kanskje fungere

 

Prøvde dette, men det ga ingen forskjell.

Endret av gustav
Lenke til kommentar

Nå har jeg omsider fått fikset problemet mitt. :)

 

Lastet ned KB885250 og installerte denne. Ikke vet jeg, men det var kanskje en nyere versjon av denne hotfixen, enn den jeg hadde på maskinen fra før?

 

Takker for alle innspill. Det var til stor hjelp, selv de som ikke var en direkte årsak til løsningen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...