Gå til innhold

Jackie Chan vs Jet Li


^fmj

Anbefalte innlegg

Til dere som mene Jet Li ikkje har trnet Shaolin kungfu tar dere feil

dere tenke på Shaolin Munker det finst mange forskjellige du må må ikkje

vere munk!

skal dere liksom vere betre meg i kinesiske kung fu historie tar dere feil

eg er fra kina og har lært det når eg gikk i 1 klasse før eg kom til norge

Kun du ikke lære deg å skrive ordentlig norsk først, så kan vi diskutere senere? :ermm:

Kan du ikke lese retningslinjene? Du skal ikke brase ut i tråder og kommentere andres skrivefeil og som han sier så er han kineser så det å skrive korrekt norsk er vel kanskje ikke så lett?

 

@ wilai: Det har allerede kommet fram at Jet Lee ikke er en munk (Shaolin eller ikke) og det var bare en spøk fra en lenger oppe i tråden, altså ikke noe å bli så hissig for ;)

[Off]

Dette er ikke skrivefeil. Det er en tekst som ikke henger sammen i det hele tatt. Men som retningslinjene sier, burde jeg vært høflig, så jeg prøver igjen. Kan du være så snill å prøve å skjerpe norsken din litt, slik at det i alle fall går an å lese hva som står der? Var ikke meningen å være spydig ;)

 

[On]

Jeg mener at Jackie Chan er en bedre skuespiller enn Jet Li. Chan klarer å flette inn humor i filmene sine, samt bruk av forskjellige hjelpemidler som stiger, stoler osv. Om Li hadde banket Chan i en mørk bakgate bryr jeg meg ikke om ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til dere som mene Jet Li ikkje har trnet Shaolin kungfu tar dere feil

dere tenke på Shaolin Munker det finst mange forskjellige du må må ikkje

vere munk!

skal dere liksom vere betre meg i kinesiske kung fu historie tar dere feil

eg er fra kina og har lært det når eg gikk i 1 klasse før eg kom til norge

Det er helt riktig at du ikke trenger å være munk for å trene Shaolin kung fu. Det tilskrives vanligvis munken San Te/Lin Yu-te å ha åpnet for å trene legfolk, så vidt jeg husker tidlig/midten av 1900-tallet.

Når det gjelder Jet Li og Shaolin kung fu kan du ta en kikk på de offisielle Jet Li-sidene, hans kunnskap om Shaolin før den første filmen, hva han eksplisitt regner seg som trent i.

Null Shaolin kung fu.

 

Ehe Jackie Chan var jo Bruce sin stunt doubble under hans siste film om jeg ikke tar feil?

De som vanligvis krediteres med å ha vært doubles under innspillingen av Enter the Dragon og Game of Death er Yuen Biao (igjen!) og Yuen Wah.

 

 

Enig i at New Police Story er den beste Jackie Chan-filmen på lenge.

Og vil hevde at Danny the Dog/Unleashed er den beste Jet Li-filmen gjort i Vesten med god margin, og blant hans bedre alt i alt (slutten drar dog noe ned).

Lenke til kommentar
kan dere ramse opp de beste filmene til jackie chan og jet li??

Neppe komplett, bare ramset opp etter hukommelsen (som ikke er allverdens i dag), de mer severdige filmene (imdb-link'er får jeg evt komme tilbake til) med hhv:

Jet Li:

Shaolin Temple

Fung Sai-yuk I og II (I er veldig mye bedre, II er ganske fjollete)

Tai Chi Master

Once Upon a Time in China I og II (resten av serien, til og med (VI) and in America, er ikke like bra)

Fist of Legend

Hero

Danny the Dog/Unleashed (i mine øyne den beste vestlige filmen hans med svært god margin)

 

Jackie Chan:

Drunken Master

Drunken Master II

Project A og Project A II

Police Story-serien (setter spesielt pris på 2 og 3)

First Strike/Police Story IV i den lengste utgaven (Taiwan-versjonen)

Crime Story

Lenke til kommentar
Jet LI er bedre enn Jackie Chan, han spiller bedre, Jackie spiller så mye tull, mens Jet Li spiller mer alvorlige filmer

Jup derfor kan de ikke sammenlignes skuespillermessig. Chan har selv sagt at han har lyst å kutte ut klovenstrekene sine og heller satse på litt seriøst skuespill.

Ikke for å disse Jackie, men det har jeg liten tro på at han får til ;)

Lenke til kommentar

Jup derfor kan de ikke sammenlignes skuespillermessig. Chan har selv sagt at han har lyst å kutte ut klovenstrekene sine og heller satse på litt seriøst skuespill.

 

 

Har jeg liten tro på! han selv som lager mange av filmene sine å har selv sagt at han liker å ha litt humor med inn i bilde...å i og med at han lager mange av filmene selv så kan han jo bestemme selv om det skal være litt humor i den eller om det skal være dreping og sånt på høyt plan. sjeldent man ser at noen dør etter litt juling fra han i filmene sine... så drunken master 2 her om dagen å mye handlet om å holde folk i livet å heller bare banke dem en smule...Dessuten så jeg en ganske lang reportasje om han på discovery eller national geo kanalen her om dagen der han sa at han likte og ha humor i filmene sine...

 

Tviler på at han vil slutte med det..

Lenke til kommentar

Jup derfor kan de ikke sammenlignes skuespillermessig. Chan har selv sagt at han har lyst å kutte ut klovenstrekene sine og heller satse på litt seriøst skuespill.

 

 

Har jeg liten tro på! han selv som lager mange av filmene sine å har selv sagt at han liker å ha litt humor med inn i bilde...å i og med at han lager mange av filmene selv så kan han jo bestemme selv om det skal være litt humor i den eller om det skal være dreping og sånt på høyt plan. sjeldent man ser at noen dør etter litt juling fra han i filmene sine... så drunken master 2 her om dagen å mye handlet om å holde folk i livet å heller bare banke dem en smule...Dessuten så jeg en ganske lang reportasje om han på discovery eller national geo kanalen her om dagen der han sa at han likte og ha humor i filmene sine...

 

Tviler på at han vil slutte med det..

D r u n k e n....... m a s t e r... 2?

 

Når, hvor, hvordan og hvorfor kom den ut uten at jeg har lagt merke til det? :wow:

Lenke til kommentar

Lett å gå surr i filmene til Jackie da de ofte kommer med ørten forskjellige navn, i tillegg så er det endel overlapping ute og går. F.eks to filmer som blir kalt New polic story (Zhong an zu og San ging chaat goo si).

 

Det er forøvrig en koselige dvd box som ligger ute på ebay, 40 av Jackies filmer som kan plukkes opp for en ca 600 kr inkl frakt.

 

Jackie Chan filmer som fortjener en visning:

 

New Police Story

Shanghai Noon

Rush Hour

First strike

Rumble in the bronx

Drunken master II

Chao ji ji hua

Zhong an zu

Jing cha gu shi III: Chao ji jing cha

Ging chaat goo si juk jaap

'A' gai waak juk jaap

 

Da er jeg kommet til ca 1985, fortsetter listen siden. Bør vel synke titlene slik at alle er enten Kina release eller US release.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Såg tråden å måtte bare legge til en post :p

 

Jet li eller Lian Jie Li som han egentlig heter, startet å trene Wushu I Beijing når han var 8 år, og han har vunnet 5 Gull medaljer , den første når han var 11 år. :thumbup:

 

Jackie chan vart fra ung alder trent opp i klassisk kamp sport og musikk som du kan se i mange av filmene hans.. Han tok over søkelyset etter Bruce lee sin død :(

I mange sine filmer har Chan en slåstkamp mot en populær kampsport mester som i "Who Am I" , og "wheels on meals"...

 

Men hvem som vinner en slåstkamp av disse 2 er uten tvil Jet li.

BTW: Det er mange som disser chuchern og Seagal.. Men disse er også store..

 

Seagal Har femte "svarte" belte i Aikido og Chuckern har vunnet mange nationale mesterskap.

 

Men uten tvil så var Bruce lee den største. I biografien til chuck norris skriver han selv at ingen kunne slå han :)

Lenke til kommentar

Offtopic: Chuck Norris er uhyre dyktig, men viser ikke frem hele reportoaret sitt i filmene:

 

Norris has indicated in his own biography that he has black belts in Tang Soo Do, Tae Kwon Do, and is founder of Chun Kuk Do ("Universal Way"). Mr. Norris has also practiced Judo, Shinto-Ryu Karate, and Brazilian jujutsu. He is also founder of The United Fighting Arts Federation (UFAF).

 

Og, hvem kan stå imot den mannen her:

 

Invasionusa.jpg

Lenke til kommentar

I KICK ASS FOR THE LORD! Hydr hydr.

 

Chuckern er stor, men han rota seg borti så mange tullete krigsfilmer på 80-tallet som ødela hele imaget som karatemann. Nå forbinder vi ham med hockeysveis og ett maskingevær i hver hånd, ikke som den som hadde det hardeste sparket noensinne.

Norris var mest kjent for sine kraftige spark.

Du skjønner at Chuck var en respektert mann når man ser rollen han hadde i Way of the Dragon. Han er fortsatt motstander til Bruce Lee, men han blir behandlet med en helt annen respekt enn alle de andre Bruce meier ned, og han tar nesten knekken på Bruce. Han er liksom den noble fienden, ikke den onde.

 

A Force of One fra 1981 er en fin hybrid mellom skyte/karatefilm. Der har man fortsatt den klassiske onde motstanderen som er karateekspert, pluss at hele filmen er laget i Hong Kong. Masse cheesy synthmusikk og en legendarisk kampscene i ei trapp der vi bare ser siluettene av de to som sloss, pluss et par fine damer som skal beskyttes.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...