Gå til innhold

Hvem er best?Canon PowerShot Pro 1 eller fz 30 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er billig. Er det brukt? Det er under billigste pris i produktguiden i akam.no. Det er bare såvidt over det du kan få det brukt for i USA, og da må du ut med moms i tillegg. Nå er Pro1 riktignok en utgående modell, så jeg vil anta butikken vil kvitte seg med det, og det er årsaken til den lave prisen. Hvis du i tillegg får med et (minst) 512Mb minnekort på kjøpet eller for et par hundrelapper ekstra, så har du virkelig gjort et kupp.

 

Det som er "feil" med Pro 1, er at billedstabilisator mangler. Det betyr at du må bruke stativ/støtte noe oftere enn for et kamera med stabilisator. Dessuten er autofokusen utrolig treg. Men dette autofokusproblemet forsvinner helt når du installerer ny firmware. (Lastes ned gratis).

 

Jeg har ikke prøvd FZ30, men ser noen viktige forskjeller:

- har billedstabilisator (det trengs i hvert fall siden telen er større)

- har mindre sensor enn Pro1 (selv om begge er på 8MP) = trolig noe mer støy i bildene

- dårligere vidvinkel enn Pro1, men mye bedre tele

- større og tyngre

 

Her kommer det an på hva du synes er viktig. Prisforskjellen er uansett bare noen hundrelapper. Jeg ville slått til på dette tilbudet på Pro1. For meg er bedre billedkvalitet (som jeg tror Pro1 har) og vidvinkel, mer verdt enn den bedre telen i FZ30. Før du velger, bør du prøve å få tatt på begge. Den subjektive følelsen er viktig.

 

Jeg har Pro1 selv, og er svært fornøyd med kvaliteten på bildene. Det er viktigst for meg. Ved siden av naturligvis full manuell kontroll og omtrent alle funksjoner/innstillingsmuligheter du kan tenke deg. Dette er kameraet for de som synes SLR er litt for stort å drasse på, men vil ha kvalitet og muligheter nærmest mulig SLR. FZ30 er så stort at da ville jeg vurdert SLR i stedet.

Selv om Pro1 er en utgående modell, tror jeg kameraet vil kunne hevde seg i toppen blant kompaktkameraene i flere år framover. Men der vil også FZ30 være.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd FZ30, men ser noen viktige forskjeller:

- har billedstabilisator (det trengs i hvert fall siden telen er større)

Korrekt. Stort + til FZ-30.

 

- har mindre sensor enn Pro1 (selv om begge er på 8MP) = trolig noe mer støy i bildene

 

Vanlig misforståelse. Her er det snakk om en sensor på 7.18(h)x5.32(v)mm vs en sensor på 8.8(h)x6.6(v)mm. Dette utgjør en minimal forskjell i praksis. Når man snakker om at større sensorer gir mindre bildestøy er det snakk om helt andre størrelsesforskjeller enn dette, f.eks. forskjellene mellom kompaktkamera og DSLR (som stort sett har sensorer rundt 22.7(h)x15.1(v)mm).

 

- dårligere vidvinkel enn Pro1, men mye bedre tele

 

Korrekt.

 

- større og tyngre

 

740g vs 640g og begge har utstikkende objektiv. Vil si dette er en minimal forskjell.

 

I tillegg kan jeg komme på en del andre forskjeller:

 

FZ-30 har en meget god manuell zoom-ring, mens Pro1 kun har en ubrukelig fly-by-wire zoom. Dette mener jeg er det kanskje beste argumentet for å velge FZ-30.

 

FZ-30 har kjapp autofokus på nivå med entry-level DSLR-kameraer, mens Pro1 har forholdsvis treg autofokus.

 

Angående bildekvalitet synes jeg du ikke skal stole på andre, men heller se på eksempelbildene som er lagt ut på dpreview, dcresource etc. Dette vurderer du best selv.

 

Til slutt: Husk at Canon har vært meget nøye med å konstruere Pro1 slik at det ikke skal konkurrere med deres egne entry-level DSLR-kameraer, det vil si: Antall seriebilder er dårligere enn 300D/350D, autofokusen er tregere, og manuell zoom-ring er utelatt. Panasonic har ingen slike hensyn å ta. Tenk også på at FZ-30 har 1,5 års nyere teknologi. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Endret av ShAvAnO
Lenke til kommentar
det indlæg var postet i alle igangværende debatter i går eller i morges, så det skal nok ikke tages så alvorligt.

Å berre ha produktnavnet som emnetittel er ikkje ein god emnetittel.

Dette har blitt gjennomgått på andre deler av dette forumet og blir ikkje oppmodinga oppfylt så vil det resultere i stengt post.

Lenke til kommentar
Å berre ha produktnavnet som emnetittel er ikkje ein god emnetittel.

Dette har blitt gjennomgått på andre deler av dette forumet og blir ikkje oppmodinga oppfylt så vil det resultere i stengt post.

 

kan du da være så snill å si hva som er en god emnetittel da?

En tittel som beskriver emnet du ønsker å få svar på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...