Gå til innhold

Hvorfor ikke Wide-screen?


Storm29

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det har vel blitt mer og mer av det, men det er ikke mange spill som er i widescreen enda.

 

Siden flatskjermer med høy oppløsning tar over for tv-er så blir det vel mer og mer 16:9 spill og derfor 16:9 til pc skjermer også.

 

Siden høyere oppløsninger er på veg på tv-er blir kansje tv og pc helt integrert med tiden.

Lenke til kommentar

Njaei. :D Det kan egentlig ikke bli mer komplisert:

 

- 17", 19", 21" CRT typisk 4:3 format

- 17", 19" LCD 5:4 format

- 15", 20", 21" LCD typisk 4:3 format

- PC widescreen = 16:10

- tradisjonell widescreen (tv, projektor) = 16:9

 

Veldig mange spill kan tegne mer enn man skulle tro, bare man endrer instillingene til spillet. Et av de mer ekstreme justeringer blir benyttet til dualhead/triplehead oppsett f.eks.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg veldig imot widescreen på skjermer. Det eneste det virkelig duger til er film, og til det har man projektor. De aller fleste websider, programmeringsprogrammer og tekstbehandlere er på høykant, så med en widescreen skjerm føler jeg at jeg får med meg veldig lite av gangen. I spill kan det være kult å se masse som er rundt på sidene, men tenk om skjermen hadde vanlig høyde og, så du kunne se mer oppe og nede også?

 

Widescreen på alt annet enn projektorer kan gå og henge seg...

Lenke til kommentar

Tullegutten! :D 4:3 er jo ikke høy nok den heller, men min WS-skjerm derimot kan vris 90 grader og dermed har 10:16. Se mer i høyden? jeg ser da mer i høyden med 1200 pixler fordelt på 33cm en jeg gjorde med 1024 fordelt på 26,5, for ikke å snakke om nå jeg vrir den og får 51cm i høyden.....Tror du egentlig har behov for en 1:1 skjerm jeg, så får du jo likestilling og rettferdighet hvor enn du titter.

Endret av UAM
Lenke til kommentar

Men det er jo nettopp DET - man synes widescreen ofrer mye i høyden for bredden? Derfor går man opp i størrelsen :)

 

Eller man kan bruke projektor, gjerne en med god oppløsning, som vil gruse det meste. Det er ikke få gangene jeg har oppdaget detaljer på lerretet jeg ikke oppdaget på CRT TVet/LCD skjermene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...