Gå til innhold

Frastjålet Ferrari, søker ny kraftplugg! (25k)


dale

Anbefalte innlegg

Snakker vi power her så faller jo Ferrari totalt ut mot Dell 9300 med sitt X700 kort kontra Go 6800 som yter 80/90% bedre :whistle:

 

Snadder er det også med 17 skjerm med 1920X1200 oppløsning og med FanGui som gjør denne lekkerbisken dønn stille :thumbup:

 

Jeg er en bærbarnarkoman (hvis man kan kalle noen det) og jeg har hatt ca 15 forskjellige maskiner de to siste årene, men 9300 er den første jeg "ENDELIG" har funnet roen med samt er 100% fornøyd, så jeg satser på å beholde denne i et par år i hvertfall :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Design er prioritert sist, men det betyr overhodet ikke at det er utelatt.

 

At snorreh anbefaler folk å kjøpe ferrari syntes jeg er helt greit, han sitter med mye kunnskap om maskinen og har vært til stor hjelp for mange av forumets brukere.

 

Jeg skal snoke litt på Dell'en, Fujitsu Siemens M4438G og 4005.

 

takk for svar :)

Endret av dale
Lenke til kommentar
Ferrarien er en fin maskin, men den kan ikke måle seg med XPS Gen2 så lenge den bare kommer med Mobility X700 (Pro?).

dale nevnte at også design som et viktig punkt for ham, og Dell XPS Gen2 er trolig markedets styggeste slepbare akkurat nå.

Heh, det virker som "slepbar" er det mest populære uttrykket å benytte når man ikke har noen reelle argumenter å komme med til hvorfor en bærbar er dårlig.

Hvis man er ute etter å bære pc'n rundt hele verden uten å slite seg nevneverdig ut, så kjøper man en ultraportabel.

Å bære 3,5 kilo har aldri vært noe problem, vi har alle gått barneskole, og det var ikke noe problem med en sekk på 5kg da heller.

 

Og som vi alle burde vite nå, oppfatningen av fint design er faktisk individuelt, og mange synes nok 9300 og XPS Gen2 er pene maskiner.

 

Greit at du liker Ferrari-serien, snorreh, det gjør faktisk jeg også, men ikke kom med pisspreik. Hadde bare 4005 hatt et dugelig skjermkort så hadde den vært et soleklart førstevalg for folk som er ute etter en bærbar med power ;)

Lenke til kommentar

Det er direkte synd at man ikke har kommet lenger på skjermkortfronten i 15"/15,4" maskiner..

 

Er det et krav med veldig god ytelse på skjermkortet ville jeg nok gått for Dell Inspiron 9300... XPS2 har bedre skjermkort, ja. Menn 9300 er slankere (og lettere).

 

Toppspesifiser en Dell Inspiron 9300, bortsett fra minne, som du helelr kjøper i en annen butikk.

 

 

Edit: Glem det med minne. Nå har de et godt tilbud. 1024 MB holder vel litt framover.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
spesielt ATI Mobility Radeon X700 skjermkortet er betydelig kjappere (opptil 60-70% raskere) enn ATI Mobility Radeon 9700 skjermkortet i Acer Ferrari 3400.

Som spillemaskin er den lite å sikle etter. Slik jeg ser det betaler man for mye for design her. Jeg ville aldri kjøpt en Ferrari selv og heller ikke anbefalt den til noen selv om den er veldig pen. Hvorfor noen lager en slik maskin med såpass gode specs og setter inn et x700 kort er for meg komplett uforståelig.

Lenke til kommentar
Er det et krav med veldig god ytelse på skjermkortet ville jeg nok gått for Dell Inspiron 9300... XPS2 har bedre skjermkort, ja. Menn 9300 er slankere (og lettere).

Nei, de er identiske i både størrelse og vekt (på en millimeter nær.) 9300 listes som 300 gram lettere, men det er fordi den er veiet med 6-cellers batteriet, mens XPS2 bare kommer med 9-cellers.

 

Jeg kan ikke annet enn å anbefale XPS2, nå har jeg hatt min i noen måneder og drasset den med meg på reise med mere. Ytelsen er topp for en bærbar, grafikken duger til alle dagens spill (spesielt etter at jeg fikk installert de siste nVidia driverne.) Og nå som den snart kommer med 7800 GTX Go duger den sikkert til morgendagens også. (Det kommer også som oppgradering til dagens modell.)

 

dale nevnte at også design som et viktig punkt for ham, og Dell XPS Gen2 er trolig markedets styggeste slepbare akkurat nå.

Jeg er uenig i at den er stygg. Den vinner sikkert ikke noen designpris, men kombinasjonen av sort og sølvgrå er slettes ikke ueffen og gjør at maskinen virker slankere enn den faktisk er.

 

Minus er størrelse og vekt, men det kommer du ikke unna hvis du skal ha 17" skjerm og den ytelsen. Batteritiden er knapt nok middelmådig med 2 timer ++, men det nå allikevel himmelvidt bedre enn Alienware og andre P4 monstere som bråstopper på halvtimen.

 

Skjermen er praktfull, skjønt 1920x1200 punkter på 17" krever gode briller. Den er skarpere enn noen annen skjerm jeg har sett, det er ikke problemet, men alt blir så fordømt smått. Kun på fargegjengivelse taper den i likhet med alle(?) skjermer for bærbare litt i forhold til de beste LCD-skjermene, for eksempel sammelignet med min LaCie 20".

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kjøp ALDRI bærbare PC'er med Pentium 4 prosessor! :ermm:

Fordi? lav batteri tid og stor varmeutvikling? Kjølesystemet på alienware maskinen så ikke annet enn imponerende ut... Lurer fælt på hvordan det fungerer i praksis.

 

Maskinen står mest å går plugget til strøm uansett. Og svært ofte med tastatur og mus og div disker via en usb hub...

Leverer de med AMD også? Det hjelper jo endel, så blir ikke forbruket helt fullstendig rabiat ihvertfall...

 

AtW

Lenke til kommentar
spesielt ATI Mobility Radeon X700 skjermkortet er betydelig kjappere (opptil 60-70% raskere) enn ATI Mobility Radeon 9700 skjermkortet i Acer Ferrari 3400.

Som spillemaskin er den lite å sikle etter. Slik jeg ser det betaler man for mye for design her. Jeg ville aldri kjøpt en Ferrari selv og heller ikke anbefalt den til noen selv om den er veldig pen. Hvorfor noen lager en slik maskin med såpass gode specs og setter inn et x700 kort er for meg komplett uforståelig.

ATI Mobility Radeon X700 er faktisk den beste grafikkløsningen som finnes til skikkelige bærbare fortsatt. Ingen av NVIDIA sine løsninger kvalifiserer til annet enn slepbare, ettersom strømforbruket er over dobbelt så stort. Ønsker man altså en skikkelig tynn og lett bærbar som Acer Ferrari 4005, så er altså ATI Mobility Radeon X700 det beste som finnes enn så lenge. Denne grafikkløsningen er faktisk mer enn god nok til å spille ALLE de siste spillene relativt glatt også :)

 

Ved siden av et pent design til en meget fornuftig pris (sammenlignet med Acer Travelmate 8104), så sliter heller ikke Acer Ferrari 4005 med nevneverdige problemer med varme og støy som også var viktig for dale såvidt jeg kunne forstå.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
dale nevnte at også design som et viktig punkt for ham, og Dell XPS Gen2 er trolig markedets styggeste slepbare akkurat nå.

Jeg er uenig i at den er stygg. Den vinner sikkert ikke noen designpris, men kombinasjonen av sort og sølvgrå er slettes ikke ueffen og gjør at maskinen virker slankere enn den faktisk er.

Ja, smaken er som baken - delt - heter det. Selv har jeg hatt et godt øye for design, og jeg vil tørre å påstå at Dell aldri har designet et produkt som designmessig er pent å se på. Dell definerer det som er grått og kjedelig i databransjen etter min mening, noe som også gjenspeiles i deres R&D-budsjetter som er de absolutt laveste i bransjen (usle 1% av omsetningen). Og når man satser så lite på design så kan man heller ikke forvente noe særlig nyskapende og lekkert akkurat. Hvis du f.eks. sammenligner Dell sine design med Apple så skjønner du kanskje hva jeg mener, for det er enorm klasseforskjell mellom dem. Jeg påstår ikke at Acer er så mye bedre, men deres Ferrari-serie bærbare er noe av det lekreste mhp. design som kommer fra Taiwan akkurat nå etter min mening. Mitt inntrykk av Dell XPS Gen2 var rett og slett Harry, på en veldig negativ måte - makan til lite stilig maskin har jeg ikke sett på lenge. Hva er poenget med alle disse glorete lysene? :yucky:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Joda, er ikke uenig i det du sier. Nå har jeg stort sett "harry-lysene" slått av da. Jeg kjøpte maskinen primært for spesifikasjonene, men hadde jeg synes den var direkte stygg hadde jeg latt det være.

 

Jeg har alltid hatt sansen for PowerBook. (Har hatt en 4-5 stykker også i årenes løp.) Men siden en Powerbook ikke gir hva jeg trenger idag (har så få kunder som fortsatt bruker Mac) var ikke det noe alternativ.

 

Ferrarien er småpen, det skal du ha. Men det er jo interessant at den bare er en av Acers utallige modeller, og som du selv sier er de ikke så mye bedre enn Dell på det området.

 

Dette er ikke et spørsmål om mangel på designere, Dell har sikkert råd til de aller beste, men et ønske om ikke å være for radikal, tror jeg. Jeg tipper det er Toyota-filosofien som slår gjennom her, man skal være moderne, men ikke for fancy. Toyota prøvde for noen år siden å friske opp Corolla (tror jeg det var) med et riktig sprekt design. Det var en stor fiasko, fordi målgruppen ikke ville ha den. Året etter var de tilbake tild et gode gamle. Dell selger til alt fra forretningsfolk til besteforeldre, og designer deretter, tror jeg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
ATI Mobility Radeon X700 er faktisk den beste grafikkløsningen som finnes til skikkelige bærbare fortsatt. Ingen av NVIDIA sine løsninger kvalifiserer til annet enn slepbare, ettersom strømforbruket er over dobbelt så stort.

Nå var vel ytelse førsteprioritet her så vidt jeg husker fra side 1.... ;) Kjøpte selv et P4-monster for et par år tilbake. Ønsket først og fremst ytelse for en grei penge. Og det fikk jeg. Det eneste jeg ikke liker (eller likte, den er svært syk nå :( ) med den, er støyen. Tyngden og kort batteritid for heller bare være; kjører 99,9% på nettstrøm allikevel...

Lenke til kommentar

ATI Mobility Radeon X700 er faktisk den beste grafikkløsningen som finnes til skikkelige bærbare fortsatt. Ingen av NVIDIA sine løsninger kvalifiserer til annet enn slepbare, ettersom strømforbruket er over dobbelt så stort. Ønsker man altså en skikkelig tynn og lett bærbar som Acer Ferrari 4005, så er altså ATI Mobility Radeon X700 det beste som finnes enn så lenge. Denne grafikkløsningen er faktisk mer enn god nok til å spille ALLE de siste spillene relativt glatt også :)

 

Ved siden av et pent design til en meget fornuftig pris (sammenlignet med Acer Travelmate 8104), så sliter heller ikke Acer Ferrari 4005 med nevneverdige problemer med varme og støy som også var viktig for dale såvidt jeg kunne forstå.

Tynn og lett? Den veier tross alt 2,6kg, noe som ikke akkurat kvalifiserer den til å være en ultraportabel. I flere av testene så blir den fremstilt som en skrivebordserstatter.

 

Det skulle bare mangle at X700 trekker halvparten så mye strøm når den yter halvparten så bra som GF GO 6800U, men samtidig er ikke batterlevetiden til Ferrarien nevneverdig bedre enn f.eks XPS Gen2. 2,5 timer mot 2 timer på XPS ifølge tester. (De du selv postet). Og bare så det er sagt, X700 er ikke et adekvat skjermkort når det kommer til å spille de nyeste spillene relativt glatt på. Da snakker vi om en VELDIG relativ oppfatning av hva som er glatt ;)

 

Sånn som jeg ser det, så faller Ferrari 4005 mellom to stoler. Den er for stor og tung til å kalles en ekte bærbar, og for lett og svak til å konkurrere med ekte skrivebordserstattere.

Skal man kjøpe noe som 90% av tiden skal stå tilkoplet strømnettet, så velger man en ekte skrivebordserstatter, mens man kjøper en ekte bærbar hvis man er ute etter et kontorverktøy til å bære med seg over alt.

 

Når det er sagt, Ferrarien er himla kul når det kommer til design og utstyr. Ingenting slår en bærbar som har et skjermcover i karbon, slot-in cd/dvdr, egen pusseklut og mus med ferrari-logo osv. Men så var det denne ytelsen :/ Jeg hadde lett ofra en halvtime batterilevetid mot ytelsen til 6800U.

Lenke til kommentar
ATI Mobility Radeon X700 er faktisk den beste grafikkløsningen som finnes til skikkelige bærbare fortsatt. Ingen av NVIDIA sine løsninger kvalifiserer til annet enn slepbare, ettersom strømforbruket er over dobbelt så stort. Ønsker man altså en skikkelig tynn og lett bærbar som Acer Ferrari 4005, så er altså ATI Mobility Radeon X700 det beste som finnes enn så lenge. Denne grafikkløsningen er faktisk mer enn god nok til å spille ALLE de siste spillene relativt glatt også :)

 

Ved siden av et pent design til en meget fornuftig pris (sammenlignet med Acer Travelmate 8104), så sliter heller ikke Acer Ferrari 4005 med nevneverdige problemer med varme og støy som også var viktig for dale såvidt jeg kunne forstå.

Begynner å bli veldig mange hakk i plata her... Nvidia GO6600 sitter i flere slanke lette bærbare, og det er et kort som yter vel så godt som X700.

 

Jeg syntes du er veldig firkantet men smaken er som baken, forøvrig så har jeg 3,30 min batteritid på min Dell 9300, og det med GO6800 kortet så strømproblemet ser jeg ikke, samt dette er den mest stillegånde, og kjølige maskinen jeg har hatt.

 

Utseende på maskinen sytes jeg er veldig fint stilrent, og gjenomført jeg syntes virkelig ikke at den er plagsom tung heller med sine 3,5 kilo.

 

Jeg hadde nylig en Zepto 6515WD som går for å være den slankeste/letteste i sin klasse med 2,6 kilo men ærlig talt 900 gram ekstra har jeg ikke tenkt på en gang....

Lenke til kommentar

Ville bare opplyse om at jeg oppnår ca 5 timer batterilevetid med min 9300 med 9 Cells batteri. Dersom Ferrarri'en er 2.6 kg er dette snakk om en vektøkning på 35% for en ytelsesøkning på ca 100%. En proposjon som ihvertfall i mine ører høres gunstig ut, til 9300's fordel. En får da også en maskin med bedre og større skjerm samt gode utbyggingsmuligheter til nye skjermkort. Samt den er billigere.

Med sine 3200 og 3400 modeller hadde de i sin tid en glimrende ytelse i toppsjiktet og de yter nok fremdeles bra i forhold til sine konkurrenter med samme skjermkort. Dette hjelper akk så lite når de ikke lenger kjører det ypperste av hardware.

 

Eneste som taler til Ferrari's fordel er utseende. Det er imidlertid et faktum at Ferrari modellene også har et harry stempel som gjør at den er uaktuell i mange bedrifter. Ta en runde og se hvor mange bedrifter som som bruker Ferrari. På dette markedet brukes først og fremst IBM og Dell. I9300 er etter har etter min og manges mening et pent og stilsikkert design som kanskje ikke skiller seg ut men som passer inn i de fleste sammenhenger. Imidlertid blir det å kommentere En XPS som Harry når en selv eier en Ferrari 3400 bare for dumt. Mange mener selvfølgelig at den er pen men det er heller ingen tvil om at svært mange unngår denne modellen kun pga. av utseende og farge. Jeg ville hatt betenkligheter med å vise en seriøs presentasjon på en blodharry, rød ferrari ihvertfall !

Lenke til kommentar
Jeg syntes du er veldig firkantet men smaken er som baken, forøvrig så har jeg 3,30 min batteritid på min Dell 9300, og det med GO6800 kortet  så strømproblemet ser jeg ikke, samt dette er den mest stillegånde, og kjølige maskinen jeg har hatt.

 

3,30 min batteritid? Du ser ikke strømproblemet??

 

 

Unnskyld, jeg måtte bare... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...