Gå til innhold

Hjemme PC ordning: Hvilken PC? (HASTER)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I min kommune er det nå den tiden på året der alle ansatte blir tilbudt en PC gjennom Hjemme-PC ordningen. Familien min kjøpte en i fjor. En HP DC7100 med P4 3,2 Ghz, 320 GB HDD, 1GB RAM, DVDRW og 2stk. ATI Radeon X600. PC-en er en familie PC og brukes veldig lite til spill. Nå har jeg gått en stund å spart til egen PC, men nå har jeg altså sjansen til å få en "gratis". Valget står mellom 2 bærbare og 2 stasjonære. Desverre er leverandøren Ementor så sleipe at de legger med relativt dårlige skjermkort på disse PC-ene. Derfor er jeg usikker om det i det hele tatt er verdt å benytte denne muligheten?

 

Her er i allefall det jeg har å velge mellom:

 

A - HP Compaq dx5150M

AMD 64 3200+ prosessor

ATI Radeon XPRESS 200-brikkesett

1 GB PC 3200 DDR-RAM (2*512)

200GB HDD

DVDRW

ATI RNX300SE 128MB PCIe DVI FH skjermkort :ermm:

+++

Bruttopris: 8928,-

Nettopris: 5731,-

 

 

B - HP Compaq dc7600CMT

P4 660 prosessor med HT-teknologi 3,6 GHz

Intel 945G-brikkesett

1 GB DDR2-Synch DRAM PC2-4200 (533 Mhz)

320 GB HDD

DVDRW Dual Layer

Geforce 6600 256MB PCI Express :(

+++

Bruttopris: 12168,-

Nettopris: 7811,-

 

 

C - HP Compaq nx6110

Intel Celeron M Prosessor 360J 1,40 Ghz

Mobile Intel 910GML Express Brikkesett

512 MB RAM (1*512)

60 GB HDD

DVD/CD-RW

128 MB Dynamisk Allokert Skjermminne

14.1 XGA Sjerm

2,7 kg, 6 cellers Litium-Ion batteri

+++

Bruttopris: 8676,-

Nettopris: 5569,-

 

 

D - HP Compaq nx8220

Intel Centrino Mobile Technology, Intel Pentim M Prosessor 740 1,73Ghz

Mobile Intel 915PM Express Brikkesett

1024 MB RAM (1*1024)

80 GB HDD

DVD-RW

128 MB dedikert Skjermminne

15.4 TFT WSXGA+ (Widescreen) Sjerm

2,8 kg, 8-cellers Litium-Ion batteri

+++

Bruttopris: 13428,-

Nettopris: 8620,-

 

Alternativ A og B er altså de stasjonære, mens de to andre da er bærbare for de som ikke ser det.

PC-en "leies" i 3 år og kan deretter kjøpes for en relativt liten sum (1k eller noe sånt) Merk dere at jeg ikke kan oppgradere PC-ene før etter 3år. Det ville vært et avtalebrudd. :thumbdown: Derfor er det helt utelukket at jeg oppgraderer skjermkortet.

 

Per i dag så holder jeg med alternativ D. Altså toppmodellen av de to bærbare. Det som jeg ser på som positivt er først og fremst at den har 1*1024Mb minne, slik at den kan oppgraderes lett etter 3år. Er likevel litt i tvil om man kan spille noe særlig på den? Er heller ingen ekspert på prosessor og skjemminne for bærbare PC-er?

 

Syns de to stasjonære har skikkelig dårlige skjermkort, så det jeg vurderer nå er å kjøpe en av de to bærbare pluss en PC med et 6600GT kort og AMD 3000+ til ca. 5,5k om noen måneder (når jeg får råd til det). Er likevel litt usikker på om jeg i det hele tatt trenger en bærbar? Begynner på videregående til neste år, så den kan vise seg å være nyttig der, men jeg er slettes ikke sikker! Kanskje jeg skal la være å kjøpe noe i det hele tatt?

 

Håper noen kan gi meg litt "veiledning" her. Men vær rask! Fant nettopp ut at svarsfristen er I DAG! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På generelt grunnlag. Om du ikke vet om du trenger en bærbar, så gjør du sannsynligvis ikke det. Kjøp bærbar til neste år når/hvis du trenger en.

Vel, du sier egentlig noe der. Men det er jo ikke bare bare å kjøpe en ny PC da! Det er jo noe som heter penger (som jeg har lite av for tiden). Derfor lurer jeg på om jeg skal benytte denne muligheten når jeg har den! For fra mitt ståsted så ser ser PC-ene ganske billige ut og jeg slipper å punge ut med fler tusen kroner!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skjønner dilemmaet ditt. Tenk nøye gjennom for du velger en av de stasjonære iallefall. Husk at begge er i utgangspunktet veldig "svake" (skjermkort), og det vil gå over tre år før du kan gjøre noe med det.

 

Ville gått for den billigste bærbare og gitt den til familien og oppgradert den stasjonære som dere allerede har. ;)

 

rubme

Lenke til kommentar

Eg har kjøpt to forskjellige PCer igjennom slike ordninger der eg jobber, og gitt blanke i om eg kunne oppgradere eller ikkje. I begge tilfellene var det Compaq-maskiner vi fikk, med ganske gode spesifikasjoner på enkelte deler, som ditt alternativ B.

 

Eg kjøpte nye kabinett og hovedkort, og plukket det eg ville ha fra Compaq-maskinen og kastet resten :thumbup:

 

Fikk ny helt ok PC for to-tre tusen :)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Jeg holder fortsatt med den bærbare PC-em ("toppmodellen"), men er litt usikker ettersom de ikke oppgir type skjermkort.

 

Her er alt vi får vite om den PC-en (alternativ D)

 

D: HP Compaq nx8220

 

 

Dette er en kraftig og profesjonell PC for deg som ønsker høy ytelse og mye funksjonalitet, kombinert med bærbar frihet!

Den har 15,4” WSXGA-skjerm (widescreen), kombinert DVD-brenner og CD-R/RW-enhet og Intel®Pentium® Centrino prosessor på 1,73 GHz.

Mange kommunikasjonsmuIigheter: Integrert 802.11b/g trådløs teknologi, et høyhastighets v.92 data/faks-modem, Bluetooth og integrert 10/100 Ethernet nettverkskort.

 

Prosessor                           Intel® Centrino™ Mobile Technology, Intel® Pentium® M Processor 740

 

Prosessorhastighet              1,73 GHz

 

Brikkesett                           Mobile™ Intel® 915PM Express

 

Nivå 2 cache                        2 MB

 

Minne                                 1 024 MB (1x1024)

 

Maksimum minne                2 048 MB

 

Minnespor                           2 SODIMM

 

Harddisk                             80 GB

 

Harddiskhastighet                5400 rpm

 

Diskettstasjon                     Nei

 

Optisk enhet                        DVD RW +/-

 

Modem                               56K

 

Nettverkskort                       NetXtreme Gigabit (10/100/1000 NIC) PCI Express Ethernet

 

Trådløst nettverk                  Intel® Wireless LAN 802.11b/g Mini PCI card, integrert Bluetooth

 

Sikkerhet                            Stasjonslås, Integrert Smart Kort-leser, HP TPM sikkerhetsmodul

 

Skjerm                                15.4” TFT WSXGA+

 

Mus                                    Touchpad og styrespake med rullesone

 

Skjermminne                       128 MB dedikert

 

Tilkoblinger                          3 USB 2.0, VGA, audio in/out, strøm, RJ-11, RJ-45, S-video TV out, serial,

 

Firewire (1394a), Fast IR, docking, HP Travel Battery connector

 

Lyd                                     HP Premier•Sound 16-bit sound, line out/headphone & microphone jack

 

Operativsystem                    Microsoft® Windows® XP Home

 

Vekt                                   2,8 kg

 

Størrelse                             356x264x28 mm

 

Programvare                        Adobe® Acrobat® Reader, HP Local Recovery fra Altiris, HP-programvare for One-touch-taster, HP Mobile™ Print Driver, Synaptics T WinDVD Creator – DVD Authoring (for ekstra DVD+/-RW-stasjoner)

 

Strømforsyning                    Ekstern 90 W

 

Batteri                                 8-cellers Litium-Ion

 

Garanti                                3 år på PC - under forutsetning av at utstyret ikke er

                                          kjøpt ut, 1 år på batteri

 

Antivirus                              Symantec Norton Antivirus 2005 med 3 års oppdatering

 

Her er iallefall en PC med samme modellnummer. Den har et ATI X600-kort. Denne har vel neppe noe dårligere skjerkormt! Noen som kan si noe om ytelsen på det eller?

 

Takk

Endret av aveiro07
Lenke til kommentar

Fristen for bestilling er visst utsatt i et par dager, så jeg skal ringe dem i morgen for å høre om hvilket skjermkort det er på den bærbare!

 

Ble litt overrasket om at den samme modellen, men med 512MB og 60GB HDD, koster 15k på Komplett! Men den har en litt kraftigere prosessor (PM 750). Men likevel? Det må jo være et røverkjøp dersom jeg i praksis får den for 8620 kroner!

 

Tips ønskes hjertelig velkomne fortsatt! Så kjør på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...