Gå til innhold

Filserver - Download pc


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge meg en filserver. Den skal også stå for all downloading.

 

Jeg har ikke tenkt å fylle den til randen med disker fra starten men det hadde vært greit med et kabinet som jeg kan bruke som filserver i lang tid. (Da teller 5x25 plasser også som harddisk plasser.) :)

 

Som en følge av det må hovedkortet ha mange s-ata plasser. Det meste jeg vet om er 8. Pga at et slikt sytem ikke krever allverden av ett skjermkort, hadde det vært greit om hovedkortet støttet agp, sånn at jeg kan slenge inn et gammelt skjermkort.

 

Når det er sagt så foretrekker jeg AMD prossesorer. Det jeg har vurdert til nå har vært socket 754 siden det er veldig billige gode prossesorer, mye for pengene. :thumbup:

 

Kravet til ram er vel heller ikke allverden, men minst 512. Pga at ram er så billig for tiden har jeg vurdert å sette inn 1024 når jeg først er igang :yes:

 

Jeg har lenge holdt meg til WD, men for en stund siden prøvde jeg seagate sin 400 gb disk. Var veldig fornøyd med den :love: , men WD sin 400 disk er 3-400 kr billigere. Dessuten kan WD skilte med 16 MB cache, noe som vist nok ikke hjelper med mindre det er snakk om filer på under 1 MB(altså typisk som OS disk).

 

Her er et forslag til deler:

 

Kabinett: Chieftec CA-01BL-BL-B

 

Prossessor: AMD Sempron 2800+ 64bit

 

Hovedkort: ASUS K8N4-E Deluxe

 

Ram: TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512)

 

Skjermkort: Sapphire Radeon X300SE HyperMemory 256 MB

 

Disk alt 1: Seagate Barracuda 7200.8 400 GB S-ATA

 

Disk alt 2: Western Digital Caviar SE16 400 GB

 

Kunne igrunn tenkt meg et kabinett som er fysisk litt mindre, uten å ofre så alt for mange harddisk plasser. Tar imot anbefaling på på kabinettvifter og cpu vifte og.

 

Prisen kunne jeg selvsagt tenkt meg at gikk ned litt, men mest mulig for pengene er det viktigste.

 

Dette er nok ikke endelig oppsett. Dere kan kikke på handlevognen her:

Filserver

 

KOM MED FORSLAG TIL FORBEDRINGER

Endret av AtroZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale at du velger disken til WD.

 

Kabinettet støtter E-ATX og hovedkortet støtter ATX. Det er mulig at dette er kompatibelt med hverandre, men jeg ber deg være oppmerksom.

 

God vifte følger med til prosessoren.

 

Ja kjøp 1GB ram. 512MB er et minimum i dag. Minnet du har valgt er bra.

 

Du skal vel ha en dvd-brenner også? Denne her er veldig bra: NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 395 kr.

Lenke til kommentar
Kabinettet støtter E-ATX og hovedkortet støtter ATX. Det er mulig at dette er kompatibelt med hverandre, men jeg ber deg være oppmerksom.

E-ATX-kabinetter støtter også ATX-hovedkort. :)

 

AtroZ: Som sagt i den andre posten, så stjeler HyperMemory-kortet minne fra systemet ditt, og fører derfor til unødvendig aksessering av systemminnet. Et ikke-HyperMemory-kort koster ikke mer enn 40 kr ekstra.

Lenke til kommentar
Kabinettet støtter E-ATX og hovedkortet støtter ATX. Det er mulig at dette er kompatibelt med hverandre, men jeg ber deg være oppmerksom.

E-ATX-kabinetter støtter også ATX-hovedkort. :)

 

AtroZ: Som sagt i den andre posten, så stjeler HyperMemory-kortet minne fra systemet ditt, og fører derfor til unødvendig aksessering av systemminnet. Et ikke-HyperMemory-kort koster ikke mer enn 40 kr ekstra.

Da fikk jeg svar på et spørsmål jeg har hatt i lengre tid.

 

Og ja, det er best med et skjermkort som ikke benytter HyperMemory.

Lenke til kommentar

Får mest sannsynlig et par brikker ram av en jeg kjenner. Plutselig koster pc'en 2800 :!:

 

Kommer til å sette inn en eller annet liten disk jeg har fra før som OS disk, så diskene jeg skal kjøpe skal brukes til lagringsplass :ohmy:

 

Har valgt nytt skjermkort: Sapphire Radeon X300SE

 

Så vidt jeg kan se så er det vifte løst. Det er jo kjekt :w00t:

Endret av AtroZ
Lenke til kommentar

jepp, 512 går fiiiint.

 

skjermkort klarer du deg fint med noe enda mer dritt enn X300SE. Selv bruker jeg ett gammelt Voodoo3 16MB AGP kort jeg fikk på den lokale datasjappa i min filserver, funker fedt det...(søk etter "AGP" på qxl, så skal jeg garantere deg at du finner tilbud på langt billigere ting enn det)

 

Det viktigste i en filserver er jo tross alt lagringsplass ;)

 

og SATA kontrollerkort kan du alltids kjøpe i etterkant hvis det blir ett problem ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Dc bruker en god del ram når du laster masse samtidig. Vis du da i tillegg bruker emule og en torrent client så trengst det litt.. Hovedgrunnen til at jeg vil ha såpass med ram er at den er så billig for tiden. Dobbelt så mye ram er verdt det når det koster 300 kr ekstra og jeg skal kjøre win server 2003, som utnytter den bra. Dessuten så skal jeg ikke kjøpe ram nå, jeg tar bare imot det jeg får av en jeg kjenner.

 

MrLee: Hovedkortet har pci express ikke AGP... Jeg vet jeg klarer meg med et mye billigere kort. Skal se om jeg får tak i et gammelt pci kort.

 

avalanche: Filserver er igrunn bare et kabinett med masse disker i. Har et fint lite nettverk her, og da har vi alle tilgang til filene på den pc'en alltid, siden den står på alltid for å laster likevell.

Endret av AtroZ
Lenke til kommentar

Min erfaring er at PII-350 med ATA-33 harddisker var litt svak til akkurat slike oppgaver (overføring av data fra filserver/nedlastings PC gikk saktere enn jeg likte), men med en gang jeg "oppgraderte" til P3-600 med ATA-66 og 512MB RAM, funker det som en drøm. Eneste jeg har brukt penger på er vifte - 92mm Papst vifte trekker luft gjennom Slot-1 prosessorens kjøleribbe og dytter den videre gjennom PSU. Resten fikk jeg fra ett par gamle PCer fra jobben som egentlig skulle kastes. Bl. a. kjøleribbe og plasttunnell til CPU kom fra en gammel Dell.

 

Da har jeg fått en PC som kona ikke hører og som får lov å være på dag og natt :thumbup:

 

230W PSU fra Enlight. Gammel, men veldig pen og ryddig beige kabinett fra AOpen. Gammel AtiRageFury skjermkort (tror jeg). Den ble bare brukt for å installere WinXP, etterpå har jeg bare brukt Remote Desktop, så egentlig kan jeg ta skjermkortet ut og redusere strømforbruket og varmeutviklingen enda mer.

 

Selvfølgelig, hvis du har mye penger til øvers, får fu lov å gjøre hva du vil med de pengene. Men da kan du også kjøpe en ferdig brandname server :tease: (det kan være billigere hvis du treffer på tilbud).

Lenke til kommentar
MrLee: Hovedkortet har pci express ikke AGP... Jeg vet jeg klarer meg med et mye billigere kort. Skal se om jeg får tak i et gammelt pci kort.

:wallbash: så bare noe AGP nevnt i posten, antok...

 

Det er nok bare ikke i den 0.01 % MrLee :tease:

 

scarface15: Jeg kan gjerne kjøpe et HK med integrert skjermkort, hvis du finner et med 8 s-ata plasser på Det hadde vært supert! :thumbup:

 

DidzisK: får ikke ferdigserver ned imot 2400 kr som det er snakk om i dette tilfellet etter at jeg bruker brukte/ting jeg har fra før som f.eks ram, OS disk, og skjermkort. Den skal brukes til downloadpc og. Å det krever noe mer en bare en filserver.

 

Nå er det hovedsakelig hovedkort jeg trenger hjelp til å finne alternativer til, det må ha GB nettverk, hadde vært fint med integrert skjermkort, eller Agp port, og det MÅ ha minst 8 s-ata plasser.

Endret av AtroZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...