Gå til innhold

ultra tx2 og Sil3112 - problem!


TorAtle

Anbefalte innlegg

Har et hovedkort (Abit AL8) med en Silicon Image 3112 kontroller. Denne virker fint, men bare dersom jeg ikke har tilkoblet et Promise ultra tx2 PCI kort (standard PATA kontroller). Promise-kortet virker også fint dersom det ikke er tilkoblet noen SATA-disker på Sil3112.

 

Maskinen vil ikke boot'e dersom PCI-kortet er tilkoblet og det er minst en disk på Sil3112.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ernie, joda, jeg kan minnes at det er en slik setting i BIOS, men jeg kan ikke se logikken i at det kan være en feilkilde. PATA-kontroller på plass og maskinen booter, trykk i SATA-kabelen og den gjør det ikke. Noe er gæli!

 

OC-Freak, takk for svar. Trist å høre at det ikke er stort å gjøre. Kanskje jeg skulle følge den gamle gode regelen om å "velge mine slag med omhu" og bare pensjonere/selge PATA-diskene.

Lenke til kommentar
Ernie, joda, jeg kan minnes at det er en slik setting i BIOS, men jeg kan ikke se logikken i at det kan være en feilkilde. PATA-kontroller på plass og maskinen booter, trykk i SATA-kabelen og den gjør det ikke. Noe er gæli!

Vel, greia er den at i BIOSen vil RAID tilsi at man booter opp den interne kontrolleren før de eksterne. SCSI blir åpenbart boote eksterne før interne. Det er til og med mulig du må velge RAID-boot og i tillegg SCSI i boot-prioriteten i stedet for HDDx.

 

Derfor kan det være det som er feilen ;) Har selv vært borti det her. Disker på intern S-ATA-kontroller i tillegg til disk på ekstern S-ATA-kontroller, og på toppen en IDE-disk. Jeg skulle boote på en av S-ATA-diskene som var på den interne kontrolleren. Jeg famlet endel før jeg faktisk fikk maskina til å boote opp riktig.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...