Gå til innhold

"Den store Photoshop" tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har Photoshop Elements? Evt opplevd samme problem:

 

Plutselig(ja, plutselig faktisk) har oppførselen til PS endret seg. F.eks når jeg flytter noe med Move Tool, virker det ikke slik at jeg flytter så lenge jeg holder inne, og "slipper" når jeg slipper museknappen. nei, nå følger objektet etter musa, helt til jeg dobbeltklikker, først da setter det seg. Dette gjør også at jeg ikke kan dra layers mellom dokumenter for å kopiere raskt.

 

Kan heller ikke endre størrelsen på en crop-ramme etter jeg har "strukket den ut" første gang. Free rotate funker heller ikke.

 

Jeg har en liten mistanke om at det kan være min superavanserte mus som klusser til her, men er ikke sikker. Musen kan spesialtilpasses til hvert program, og kjenner dem igjen, men jeg finner ingen åpenbare feil i innstillingene..

 

anyone? :S

Lenke til kommentar

Dette finnes det jo massevis med info/meininger om på nett... du får ofte bedre svar ved å gjere litt research. Menmen, eg gjekk no igjennom akkurat det samme tidligere i sommer. Det eg kom fram til var at merket du bør kjøpe er utvilsomt Wacom. Det finnes ikkje eit andrevalg, spar heller penger dersom det er som er hindringen.

 

Videre, dersom du tenker på størrelsen på tegnebrettet, så foreslår eg A5 eller A4. Større trenger du ikkje, og mindre blir plagsomt. Uansett, så avhenger størrelse-valget på tegnestilen din. Eg bruker sjølv A5, og ville ikkje likt A4.

 

Så er det ulike modeller å velge mellom. Du har f.eks. Graphire4 som er den meir grunnleggende utgaven, kor du berre har trykkfølsomhet... men du får A5-brettet for rundt 1500 kr. Vil du ha den meir avanserte Intuous, som da har andre dupeditter, som helning på pennen, og rotasjon, så må du opp ein tusenlapp.

 

Noke anna du bør tenke på er om du vil ha ein brei tablet, med samme proporsjoner som widescreen. Dette er veldig gunstig dersom du da har widescreen, siden du slipper kaste vekk deler av tegnebrettet.

 

Så, for å svare på spørsmålet ditt: Det billigste tegnebrettet som duger til tegning koster rundt 1500 (på shg.no i allefall).

Lenke til kommentar
Går det ann å lagre linjene man lager med "pen tool"? De man bøyer på mener jeg.9241111[/snapback]

Ja, det er mogeleg. Om du teikner ein sti (path) med penneverktøyet vil denne verte lagra som ein "work path" i Path-panelet, der du ogso kan lage nye stier, på same måte som lag. Om du ikkje finn Paths-panelet (ligg til vanleg som ei fane saman med lagpanelet), gå til Window-menyen, og vel Paths. Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Sjå i innstillingane (Edit --> Preferences), det er ein stad der du kan endre antal angringar mellom 1 og 99. Merk at høgare til vil gje høgare minnebruk.

 

I tillegg kan du merke at Ctrl + Z som standard ikkje er hurtigtast for berre angre, men for Angre/Gjør om. Trykker du ein gong, angrer du, ein gong til gjer du om. Dette og kan du endre i innstillingane (Edit --> Keyboard shortcuts). Vil du ha Ctrl + Z til gå bakover i historia, set Step backwards under Edit-menyen til Ctrl + Z.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...