Gå til innhold

"Den store Photoshop" tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har samme inntrykk som andeby. Tar du utgangspunkt i eit bilde slik du har gjort, og lager noko nytt, så er det framleis det som kalles "derivative work", og er fult lovlig å gjøre, så lenge du ikkje publiserer det (med mindre du får tillatelse, som andeby sa).

 

Dette går egentlig så langt som... f.eks. at du bruker eit bilde fra nett for å lage ein custom brush i photoshop (som da ofte ikkje ligner det fnugg på bildet... siden man bare bruker det for å gi brush-en litt tekstur), så lager du eit mesterverk av eit maleri kor du da har brukt den brushen... og publiserer det.. så har du faktisk brutt loven. (derimot, så er det ganske usannsynlig at man oppdager det, og i så tilfelle, at noen bryr seg).

(sånn er det i alle fall i den amerikanske kopibeskyttelses-loven.. tipper det går for det samme her i landet)

 

Derimot.. dersom du bruker eit bilde som referanse... og da altså ikkje bruker pixel-informasjonen i selve bildet... så truuur eg det er lov. (No er eg litt usikker her, så viss nokon andre veit det, så må dei gjerne uttrykke det :))

Endret av Quijote
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jada, jeg bruker "remove red eye"-toolen. Fyren i avataren min heter Hans Bauge og ja, det var han som hisset seg vanvittig opp i et debattprogram jeg ikke husker navnet på. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Her er min nåværende og selvlagde skrivebordsbakgrunn:

 

 

 

Brukte faktisk metroplanen over Paris til venstre del av bildet. :D

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...