Gå til innhold

Temperatur Monitoring med auto shut down


Anbefalte innlegg

Hei.. har lett gjennom overklokking.no etter en lignende tråd, og er mulig det finnes flere slike, men jeg har ikke kommet over de..

Jeg lurer bare på om noen av dere vet om et program som automatisk slår av pc'en ved for høy CPU/GPU temp..?

(eks. hvis vannpumpen min stopper mens jeg ikke er tilstede)

Har også søkt på google, men fant ikke det jeg er ute etter.. håper noen kan hjelpe meg :blush:

Endret av a_strann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speedfan kan også sttes opp til å skru av pc'n dersom ett sett av betingelser intreffer (ala cputemp>xx grader).

 

Problemet med bios-shut-down i relasjon til vannkjøling er at shutdown ikke skjer før på 80-90 grader (?). Hvis idle temp er på, la oss si 40, har det gått relativt lang tid fra noe 'har skjedd' (pumpe breakdown, lekasjer etc) til pc'n skrus seg av.

 

Personlig har jeg shutdown alt over 50 grader - når jeg denne temperaturen er det noe galt et sted.

 

mvh r.-

Lenke til kommentar

MBM har mange valgmuligheter når det kommer til alarmering ved for høy temperatur, voltstyrke eller lignende..

For å få den til å skru seg av når dette inntreffer må du ha installert SHDN (Shut Sown Now) som er payware, noe jeg ikke er så veldig begeistret for.. :thumbdown:

Så jeg gjorde min egen lille vri, og satt den til å kjøre et program istedenfor..

La da inn Shutdown.exe, og åpne med "-s -t 0"

Det får maskinen til å skru seg av momentant..

MBM er freeware og man får tak i det her.

Kan anbefale dette programmet :yes:

Litt vrient å skjønne alt i begynnelsen, men etterhvert blir man kjendt med de forskjellige applikasjonene.. Råder dere til å ta en titt i "hjelp" hvis dere har litt problemer. Der er det detaljerte beskrivelser med bilder..

Lenke til kommentar

Dette var rart.. kan ikke finne shut-down funksjonen i min bios (AMI)

Det jeg finner er en Thermal Throtling-sak; dersom cputemp > XX grader så

kan man sette cpu til å throttle XX% ned. Men altså ingen shut-down.

 

De som husker min lille 'ulykke' for ca ett år siden (glemte å skru på pumpen) husker

at pc'n slo seg av, men dette var etter at vannet i blokka hadde kokt og det luktet

svidd over et stort område..Mulig min HW er for gammel for denne funksjonen?

 

Eller så er det riktig som a_strann sier; må lage en CMD eller BAT dersom man ønsker å styre shut-down etter egne betingelser.

 

mvh r.-

Lenke til kommentar

Det som er så fint med MBM er at du slipper å lage BAT fil.. du velger bare programmet shutdown.exe som ligger i windows mappen..

så skriver du bare inn i MBM hva programmet skal åpnes med.. (altså hva mbm skal skrive etter den har åpnet CMD shutdown.exe)

der skriver du bare inn det jeg skrev her oppe, så vips skrur den seg av når en av verdiene over eller underskrider det punktet du har satt den enkelte verdien til..

Genialt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...