Gå til innhold

Den nye regjeringen vil innføre økt klasseskille


Anbefalte innlegg

Ja, men det blir jo mer fordelt da! Muslimer på en skole, kristne på en skole, ikke-kristne på en skole...
Hm.. privat vs offentlig har med relegion å gjøre?

Personlig har jeg heller mer tro på at det har med hvilken opplæring og oppfølging foreldrene ønsker å gi sine barn. Er tilhenger av valgfrihet og mener at staten ikke alltid vet best hva som passer våres barn, selv også mtp. skolen.

 

Fordi da blir det jo selvsagt mindre penger til den offentlige skolen!!
huh? Hvordan kommer du frem til dette? Er da ikke en enhetspris pr.elev pr.d.d.

 

Det blir i det minste vanskeligere å være privatskole, og da blir det vel også færre...
Nettopp. Og så lenge det bare strammes inn og ikke fjernes helt, blir skillene bare desto større. Inntill den dag de forbys helt (som jeg forøvrig tviler på kommer), burde man heller jobbe for likestilling av private- og offentlig skoler. Slik som det blir nå blir det virkelig bare de rikeste som har råd.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm.. privat vs offentlig har med relegion å gjøre?

Personlig har jeg heller mer tro på at det har med hvilken opplæring og oppfølging foreldrene ønsker å gi sine barn. Er tilhenger av valgfrihet og mener at staten ikke alltid vet best hva som passer våres barn, selv også mtp. skolen.

 

Du må jo være tilhenger av at ekstremister skal få starte privatskoler , slik at barna Deres kan indoktrineres med kulturelle, religiøse, ikke religiøse,svadasynspunkter..

 

Og der er jeg sterkt uenig, som jeg tidligere skrev, er det for meg lite interessant hvem som driver en skole, men at fagplan og meget sterke føringinger skal gis frem til 10, ende.

 

Og hve er i såfall vitsen med privatskoler dersom de må ha samme innhold som offentlige ?

 

Men jeg ser også et poeng i at foreldre skal kunne gå sammen å starte privatskoler der hvor komune legger ned skolen i nærområde, det er iallefall et godt argument for privatskoler.....

 

Men privatskoler med annen hensikt er noe tull.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Og vri spørsmålet rundt privatskoler inn på ekstremisme og relegion er faktisk første gangen jeg har hører, så tror ikke akuratt dette er et veldig aktuelt tema.

 

Og hve er i såfall vitsen med privatskoler dersom de må ha samme innhold som offentlige ?

I en privatskole har man ofte muligheten for å tilrettelegge bedre for hver enkelt elev. De har ofte bedre lærere enn offentlig skoler, samt kanskje mulighet for andre aktiviteter som en offentligskole ikke har..

Lenke til kommentar

Når du mener at privatskoler vil kunne tilby bedre lærer og mer idividuell læring, så legger du til grunn hva:

 

Høyere Lønninger til de lærerne en i den offentlige skole ?

 

Bedre undervisningsmatriell enn i den offentlige skole ?

 

Flere lærere pr elev enn i den offentlige skole ?

 

Bedre lokaliter enn den offentlige skole ?

 

Skal undervisningen være bedre bør endel av disse punkter være oppfylt.

 

Og hvordan skal så den høyer kvaliteten finansieres ?

 

Nå er jeg litt spent

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Høyere Lønninger til de lærerne en i den offentlige skole ?

Dette er opp til skolene selv å regulere, utover at undervisningspersonell skal ha rett til samme lønns- og arb.vilkår som tilsvarende i offentlig skoler. Dog er færre oprganisert enn i den offentlige skole.

 

Bedre undervisningsmatriell enn i den offentlige skole ?
Til dels, ja.

 

Flere lærere pr elev enn i den offentlige skole ?
Generelt vil jeg tro det er det. Private skoler vil ha mulighet for å stille andre faglige- og pedagogiske krav til lærere.

I tillegg gir det kanskje en sårt trengende avlasting for den offentlige skolen.

 

Bedre lokaliter enn den offentlige skole ?
Definitivt ja. Private skoler fokuserer ofte mer på trivselstiltak enn offentlige.

Skal private skoler overleve må de ha noe å lokke elevene med, og det får de ikke ved å ha nedslite fasaliteter og utstyr.

 

Og hvordan skal så den høyer kvaliteten finansieres ?
Enhetssubsidiering + egenandel. I tillegg blir det som alt annet privat vs offentlig, at privatsektor som regel har en helt annen struktur i arbeid og utgifter.

 

Offentlig skoler gir i de fleste tilfeller et godt grunnlag å bygge videre på, men det er som oftest større klasser, dårligere utstyr, og mindre tid til hver enkelt elev..

Selv om det er lovfestet at alle skoler skal ha en tilpasset opplæring til hver enkelt elev, er det i praksis umulig å gjennomføre dette pga. resusser i det offentlige.

 

På en måte blir det som å sammenligne med offentlig vs private legeklinikker.

Lenke til kommentar
Enhetssubsidiering + egenandel. I tillegg blir det som alt annet privat vs offentlig, at privatsektor som regel har en helt annen struktur i arbeid og utgifter.

 

Det var egentlig det eneste logiske svaret du kunne komme med.

 

Og siden det innebærer en form for egenbetaling betyr det da at de ungene som kommer fra de svakeste gruppene økonomsike ikke har denne muligheten.

 

Høyere lønninger vil tappe det offentlige for de beste lærererne og derved øke forskjellen.

 

(Men her må jeg si at lærlønningene er skammelige lave, og et kunnskapsamfunn kan umulig være tjent med at alle de beste havner i private bedrifter.)

 

Ellers så forutsetter du over hele linja at private skoler har mer resurser en den offentlige.

 

Men nå er norge et så rikt land at de fleste ville ha råd til en egenbetaling, for å si det rett ut, dersom mitt barn hadde valget mellom en skole med bedre , lærere, bedre matriell, bedre lokaliteter, ja da hadde jeg for selfølgelig betalt egenandel. Alle vil vel at barna sine skal ha det beste.

 

Men hva står vi igjen med dersom vi fullfører et slikt ressonomang, et utall av gode privatskoler for den store masse , betalt av foreldre med råd, som jeg vil tro at 90 % av foreldrene gladlig vil gjøre.

 

Og 10% på offentlige skoler i armod.

 

Og ikke kom og si at da kan jo det offentlige bare likestille kvalitet ved å gi mer midler til de offentlige, jeg betaler da fan ikke egenadel for å få lik kvalitet på en privat skole.

 

Altså privat skoler øker forskjeller , de minsker ikke forskjeller.

 

Dette mener jeg dog kun er korrekt inntel den yrkesrettet delen av skolen tar over, da er det godt rom for spesialskoler.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Turgon 

Skrevet: 17/09/2005 : 17:38

 

Okey, la oss da ta det verste senarioet ved ditt vrangsyn på den private skolen. I verste fall blir de flinke elevene enormt flinke og taperne like dårlig (de kan ikke få med seg mindre enn ingentidng selv om det er en dårlig lærer:P)

 

Har vi da tapt noe?`Nei. Har vi vunnet noe? Ja. I virkligheten vil det ikke være slik fordi taperne vil være samlet og lettere å undervise på sitt nivå og unasett kvaliteten på læreren (så sant han ikke vranglærer dem) blir de dårligste flinkere.

 

Men, unasett, det er ikke at vi skal dele dårlige og gode elever mellom skoler. De skal gå på samme skole, men i forskjellige klasser/grupper innad i skolen. Altså har ikke skolen mulighet til å eksudere noen siden de skal dekke et vist geografisk område.

 

Det er soleklart at alle har behov for forskjellig grad av oppfølging. Selv har jeg alltid hadd toppkarakter i matte, og slete vette med å forstå språkelige fag.

 

Du mener altså at det skal lages klasser av gode elever seperet fra de svake elevene. Dette vil være direkte ødeleggende for de beste elevene, dette da de ofte blir fremtididge ledere, skal ikke disse ha trening med å omgås folk som kan mindre en de, her bør vi heller se på de gode elevene som resurs og benytte de til å hjelpe de svake elevene, dette vil forbedre begge grupper, både sosialt og fagelig, den gode eleven vill lære slik at det sitter foraltid, den svake eleven vil kanskje letter forstå det.

 

En segreson er etter min mening direkte skadelig for sosial inteligens, og derved skadelig for samfunnet.

 

 

 

Når det gjelder privatskoler/friskoler er det ikke noe problem å regulere dem slik at de ikke har noen mulighet til å diskriminere noen utfra kunnskapsnivå eller hvor mye penger hver enkelt har, bortsett fra på videregående hvor man kommer inn på grunnlag av karrakterene man fikk på ungdomskolen, noe som er likt for alle skoler.

 

Dersom en er enig at barne og ungdomskolen skal skaffe alle en god allmen kunskap, grunferdighetene for den vidre utdanning. Ser jeg ikke behov for privatskoler på dette nivået, se min begrunnelse svaret til darko.

 

Når det gjelder etter 10 ende er jeg stort sett ening i at der er konkuranse om elevene er av det gode. Her gjelder det bare at statens lånekasse får de verktøy som gjør at det ikke blir rikmannsoler og fattigmanskoler.

 

For det må gå et skille når det offentlige avslutter sitt ansvar for vidre utdanelse og hva skolen da skal inneholde, og det skille går etter min mening etter 10'ende.

Lenke til kommentar
Høyere lønninger vil tappe det offentlige for de beste lærererne og derved øke forskjellen.

Ja, slik det er nå så vil nok faren for det kunne være tilstede, men mye fordi det er så stor ujevnhet mellom lærerne. Hadde vi derimot begynnt å jevne ut forskjellen mellom lærere, f.eks ved å stille hardere opptakskrav til lærerhøyskolen, ville vi også fått et godt nivå på lærerne i det offentlige.

 

Men nå er norge et så rikt land at de fleste ville ha råd til en egenbetaling, for å si det rett ut
Både ja og nei. Private skoler er kanskje mer utbredt i byer enn på landet. I tillegg viser undersøkelser at "middelklassedominerte/ressurssterke" familier (foreldre med utdanning, i jobb, o.l.) er mer opptatt av sine barns utdanning. En privat skole vil nødvendigvis ikke passe alle alikevel.

 

Ellers så forutsetter du over hele linja at private skoler har mer resurser en den offentlige.
Ikke direkte det, men jeg forutsetter at privat sektor vet å håndtere og fordele resursene på ein helt annen måte. I hvertfall dette min erfaring med privat vs offentlig viser.

 

Og ikke kom og si at da kan jo det offentlige bare likestille kvalitet ved å gi mer midler til de offentlige, jeg betaler da fan ikke egenadel for å få lik kvalitet på en privat skole.
Den dagen offentlig skole, på alle måter, vil være like bra som privat skole, vil en stor den av det private markedet falle bort.

 

Altså privat skoler øker forskjeller , de minsker ikke forskjeller.
Ja, så lenge det bare er de "enda rikere" som får råd. Derfor må private skoler eneten likestilles mest mulig med offentlige eller forbys helt. Og kutte i subsidieringene er ingen av delene, men skaper bare mer gap.

 

For å vinke litt på tråden:

Hva skaper mest klasseskille?

En privat skole der "folk flest" har råd til å sende barna på, eller

en privat skole der "bare de rikeste" har råd til å sende barna på?

Lenke til kommentar
Stemmer det overens med privatiseringa av posten og telenor ??

Ja utvilsomt. Vi har jo alle sett hvilke tiltak både Posten, Telenor og andre eks-statlige bedrifter har måttet være nødt for å foreta for å overleve. Hvorfor skjedde ikke alle disse kuttene når de var under statlig styring?

Lenke til kommentar

Du har rett i sentrale strøk er det blidd meget bedre teletjenester, god konkuranse om å ha de raskeste linjene. Dette gjelder da Telenor. Men utbygging av de ikke fult så tett bebodde områder ligger jo lysår etter.

 

Men Posten, det er da fan billigere å sende en pakke fra Dannmark til Tromsø enn fra Oslo til Tromsø. Gebyr for å betale en regning kontant er nå 35 kr. Jeg fikk fan meg en pakke fra hing kong på 2 dager, bestiller jeg fra komplett/netshop , ja da er det 4-5 dager.

 

Hadde Norge vært et land på størrelse med dannmark i areal, jo så hadde den der markesøkomomien fungert meget bra, men her er vi 4,6 mill på 7-8 ganger støre areal (7-8 er ganger større er gjenting fra min side)

 

Det er derfor helt klart at skal vi ha et fortsatt godt land å bo i så er vi avhengig at vi har endel oppgaver som det offentlige skal ta seg av.

 

Hva tror du hadde sjedd hadd vi fult Hagen sitt råd på 70 tallet om å selge ut Oljeandelen til private for et 10 talls milliarder.

Lenke til kommentar
Hm.. privat vs offentlig har med relegion å gjøre?

Personlig har jeg heller mer tro på at det har med hvilken opplæring og oppfølging foreldrene ønsker å gi sine barn. Er tilhenger av valgfrihet og mener at staten ikke alltid vet best hva som passer våres barn, selv også mtp. skolen

 

Nei det var et eksempel... :p

Det er bedre at alle barn får vokse opp sammen, forskjellige som vi er, og heller styrke den offentlige skolen! Vi må lære å takle hverandre, uanett bakgrunn og økonomi. Hvis jeg skulle gått på skole etter hvor rik jeg var, ville jeg ikke kommet sammen med bestevennina mi f. eks. Og jeg ville ikke møtt Mardin, irakeren i klassen. Synes det er viktig at vi blander oss, for det blir vi nødt til i voksenlivet!!

Hvordan kommer du frem til dette? Er da ikke en enhetspris pr.elev pr.d.d.

 

Vel, private skoler krever også penger, og da blir det mindre på den offentlige, det sier seg selv. Det er begrenset med penger!! Jeg vil gå på skole med alle andre i nærområdet, ikke de i nærområdet med samme økonomi som mine foreldre, og samme religion.

 

Nettopp. Og så lenge det bare strammes inn og ikke fjernes helt, blir skillene bare desto større. Inntill den dag de forbys helt (som jeg forøvrig tviler på kommer), burde man heller jobbe for likestilling av private- og offentlig skoler. Slik som det blir nå blir det virkelig bare de rikeste som har råd.

 

Det er veldig vanskelig å fjerne skoler som allerede har etablert seg, det går jo elever og lærere der!!

Så du mener at vi bør si ja til privatskoler? Slik at vi får den utviklingen vi har sett i England? De skolene som betaler mest for lærerne får de beste, det blir dyrere å gå der, foreldrene må begynne å spare til skole for barna før de blir født hvis de ikke er rike? Det blir sånn at noen skoler blir bedre enn andre, selv om det overhodet ikke var ønsket! Det er den utviklingen vi får, er det virkelig det vi ønsker?

Når det gjelder den såkalte valgfriheten sier jeg JA til å styrke den offentlige skolen i stedet, bruk pengene der! Så kan alle få det samme, gode, gratise tilbudet! :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle gått på skole etter hvor rik jeg var, ville jeg ikke kommet sammen med bestevennina mi f. eks.

 

Det er begrenset med penger!!

 

Det er veldig vanskelig å fjerne skoler som allerede har etablert seg, det går jo elever og lærere der!!

 

Så kan alle få det samme, gode, gratise tilbudet! :)

Hvis vi hadde sidestilte offentlige og private tilbud hadde ikke økonomien bestemt, men du og bestevennina di kunne ha gått på hvilken skole dere ville (jeg regner med det er den du går på i dag).

 

Ja, det er korrekt, men har lite med saken å gjøre før du beviser at en privat skole er dyrere i drift enn en offentlig.

 

Vi behøver da ikke ha revolusjon, selv om vi skal innføre en ny ting? Man behøver heller ikke full privatisering; hvis man sidestiller alternativer fra private og fra staten, så vil valgfriheten bli større med én gang.

 

"Gratis" er noe man får uten å betale for det, ikke noe man får, men som du selv må betale for siden (skatt og avgifter).

 

Tilbudet er vel også like godt i det private, for hvis ikke vil det jo miste elever -> miste støtte -> forsvinne fra markedet.

Lenke til kommentar

Hvilke årstrinn snakker du om ?

 

Hvor kan det i såfall spares i forhold til det offentlige, dersom de får samme midler for samme antall elever, og fagplan og valgmulighter skal være de samme ?

 

Vel er jeg enig med FRP på mye, men den evige trua på at markede løser alle problem er strekt overdrevet.

 

Somnevt tidligere er vi for få mennesker spredt over et for stort område.

 

Nå er det jo god plass til alle oss 4,6 mill i Østfold, flyttet vi alle dit så ville marekede kunne løse det meste. Og så kan vi jo leve av å klippe håret til hverandre.

 

Det er dog et problem,dersom varen som skal tilbyes er en knapphetsfaktor, da blir prisen dyr, er varen som skal tilbys lett tilgjengelig, ja da får en først reell konkurans.

 

I skoleverket er det knapphet på ressurser for salg.

 

Trenger jeg å bruke teskje for å forklare det ?

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Ja, det er korrekt, men har lite med saken å gjøre før du beviser at en privat skole er dyrere i drift enn en offentlig.

 

Vi behøver da ikke ha revolusjon, selv om vi skal innføre en ny ting? Man behøver heller ikke full privatisering; hvis man sidestiller alternativer fra private og fra staten, så vil valgfriheten bli større med én gang.

Det er dyrere å ha mange små skoler enn en stor da... samme som med fjøs det :p

 

Det vil alltid være slik at ikke alle har like god råd. Og hvis de beste skolene blir private, vil læreæne forlange mer i lønn, og skolene blir dyrere. Alle vil ikke ha råd til private skoler uansett. Og da blir det slik at de med bedre lønn enn andre vil få bedre utdanning!! Er det det du ønsker?

Lenke til kommentar
Det er dyrere å ha mange små skoler enn en stor da... samme som med fjøs det

 

Ser en i et isolert perpektivt er dette sant. Men det er perspektiver som taler for at mindre enheter, særskilt i barneskolen og tildels i Ungdomskolen.

 

Mindre skoler betyr mindre transport pr. elev.

 

Mindre skoler vil lettere få øye på problemer

 

Mindre skoler kan ha lettere for å engasjere lokalsamfunnet og også foreldre. Og derved bli en resurss for lokalsamfunnet, og vel i byer , for bydelen.

 

Trivsel er vel også verdt noen kr mer.

 

Jeg mener debatten heller burde gå på skolens innhold og ikke om det er en privat eller offentlig oppgave.

 

Men som jeg tidligere har sagt, og jeg er ikke rik, men kommer det en privatskole som har et bedre faglig miljø, så nøler jeg ikke med å betale en egenandel for mitt barn, så til fans med det offentlig dersom de ikke klarer oppgaven sin.

 

Og det er netttop det som skaper klasseskille, barn med foreldre som bryr seg eller har råd og barn som har foreldre som ikke bryr seg eller har foreldre som ikke har råd.

 

Barn kan ikke gjøre noe med hvilke foreldre de har fådd, de er uskyldige.

 

Derfor mener jeg at det er det Offentliges ansvar å sørge for at det er absolutt like mulighter for alle barn i Norge !! Og det mener jeg at markedskreftene ikke vil greie og styre.

Lenke til kommentar
Og hvis de beste skolene blir private, vil læreæne forlange mer i lønn, og skolene blir dyrere.

En ting vi ofte glemmer, er at flinke elever er en uproblematisk elevmasse. Nå snakker jeg mye av egen erfaring, men allikevel: På Katta i Oslo hadde vi nesten ikke datadekning. Ille? Nei, egentlig ikke - siden vi fokuserte på tavleundervisning og selvstudier heller enn prosjektarbeid og datatimer, lærte vi rett og slett mye mer. Og så var det deilig å kunne skulke matte- og fysikktimer uten at lærerne ble sure. Man kan si mye fint om gode privatskoler med kjempegod datadekning, masse lærere til å ta oppfølging osv., men det er ikke de flinke elevene som trenger dette. Og det er ikke den enkelte lærer som avgjør hvor mye elevene lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...