Gå til innhold

Hva blir effekten av DRM i Windows Vista?


Paragrafrytteren

Anbefalte innlegg

Som kjent kommer Windows Vista til å bli utstyrt med DRM for å unngå piratkopiering. (Paranoide mediamafia :wallbash: )

 

Spørsmålet mitt er: blir all output fra Windows Vista kryptert, slik at man må ha en skjerm med HDCP for å se noe som helst, eller er det bare lisensiert HD innhold som blir kryptert? Mitt inntrykk er at det er sistnevnte som er tilfelle, men med tanke på det ramaskriket som kom da det ble kjent skulle man jo tro det første var tilfelle.

 

Hvis eneste haken med DRM er at man ikke kan se Blu-Ray filmer og HDTV uten HDCP tror jeg ikke det skremmer meg fra å bytte skjerm nå, tar nok mange år før både Blu-Ray og HDTV blir utbredt i Norge, for ikke å snakke om kommer ned på mitt prisnivå.

 

Hva mener dere, noen vits i å utsette skjermkjøp?

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DRM støtten vil kun bli gjennomførtbart med nye video og lydformater. Altså de kan ikke stoppe eksisterende piratsaker (som lages i DivX, Xvid, osv) ved hjelp av Vista sin DRM. Det de derimot kan lage trøbbel med er når produsentene lanserer tjenester som krever at DRM utnyttes maksimal (altså at det må være en skjermenhet med HDCP støtte for å vise innholdet og os'et må støtte de DRM mulighetene som vista nå lanseres).

 

Tipper dette ikke er gjennomførbart på lang lang tid (10 år?), så vi kan bare slappe av inntill videre. Men før eller siden vil DRM bli en plage for vanlige lovlydige brukere. Og de andre vil bare laste ned mediaformater uten påskrudd drm ifra bittorrentsider (eller det som kommer av piratnettverk ifremtiden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...