Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Vel, det er din mening. Du kan ikke si at det ikke eksisterer "strykejern". "Alle" skylder ikke på dette "strykejernet". Tror ikke man bør uttale seg om noe før man har opplevd selv å fått en ganske urettferdig sensor og da strøket. F.eks., å blant annet bli strøket for å kjøre feil sier seg selv at sensoren er en idiot. Det er ikke lov å føre opp en gang.

 

 

Beklager, jeg dro kanskje alle under en kam. Men det er faen meg mange som mener at sensoren er en idiot etter at de har strøket, jeg har mer troen på at sensoren atter en gang tok en god beslutning.

 

Sensoren pleier å være kort i ordene etter en eventuell stryk, og på arket står det sjeldent definert hvilke enkelttilfeller du har strøket på. "Viser ikke god nok trafikkavvikling og samhandling feks".

 

Altså viser det seg ofte at eleven har gjort mange småfeil, ikke vist seg frem godt nok eller lignende og etter en helthetsvurdering av sensor mener han at eleven ikke er god nok. Jeg kan ikke skjønne hvorfor sensorer skal ønske å stryke noen og få en høy strykprosent ved trafikkstasjonen. Dette er en diskusjon med påstand mot påstand og vil ingen ende ta, så la oss være uenige.

 

 

Men du må gjerne utdype hva du mener med siste kommentar. Hva gjorde du feil, hva skrev sensor? Til opplysning pleier ofte sensor og notere veldig mye underveis. For å komme med et helt tilfeldig eksempel kan det hende du kjørte feil, men når du skulle snu viste du dårlig evne til å se deg rundt for å sjekke om det var klart. Da kan sensor ha notert blikket som en svakhet, ikke det at du kjørte feil.

 

Sensor har da lov til å notere akkurat det han vil. Om du stryker eller ikke baserer seg på helheten og jeg vedder alt jeg har på at du ikke strøk fordi du kjørte til høyre da du skulle til venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Altså, jeg skal ha oppkjøring om en ca. 2 måneder (ja, vet det er lenge til!). Men siden det ikke er noen andre som har tatt opp den tråden som ble stengt, så tar jeg og lager en ny en. Og jeg regner med at det er noen som skal ha oppkjøring før meg, for all del skriv! Det hjelper alle som skal ha oppkjøring inkl. meg, selv om det er en ca. 2 måneder til.

 

Og er det noen som vet liksom hva en bør gjøre på den tiden? Får og ikke få uvaner eller noe i den duren mener jeg.

Fordi jeg har temmelig lyst til og bestå, og jeg vil gjøre alt som er i min makt får å være forberedt. Sånn at ikke sensoren på oppkjøringen stryker meg på diverse ting, ting som jeg egentlig kunne men som jeg ikke gjorde på den ene timen (den verste timen!) som betyr så mye.

 

EDIT:

 

Her kan du skrive om oppkjøringen på bil, både før og etter, få tips og lignende. Dette ser ut som om det er den eneste (?) tråden som omhandler oppkjøringen på bil. Så hva du en har tenkt til; ta oppkjøring/teoriprøven/kjøretimer, så skriv om det her! Så greier vi og holde liv i denne tråden! https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/thumbup.gif

 

Mvh:

Wasters

 

Førerprøven - praktisk prøve:

 

Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

 

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

 

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

 

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

 

Eksempler på slike kan være:

 

 

"Følg skilt til Stordal"

 

"Finn en egnet plass å snu"

 

"I enden av gata skal du til venstre"

 

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.

Sensors vurdering

 

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

 

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

 

Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

 

Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

 

Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

 

Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

 

Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

 

Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

 

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

 

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

 

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.

Kjøretøy til førerprøven

 

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

 

Kilde: Vegvesen.no

 

Hei da kjøre æ opp om 15 tima :o å selvfølgelig kom snøen å glatta. Kjøre opp i trondheim. Tips te mæ? Kan man ligg 5 eller 10 under fartsgrensa om du føle det e glatt og uoversiktlig. Eller kan du stryk på det???

Lenke til kommentar

Du må nok ofte ligge mer enn 10 under fartsgrensa på disse forholdene. Pass på å brems ned i god tid før rundkjøringer, kryss ol., hold god avstand til den foran, ta det veldig rolig i krappe svinger. Tror det skal mye til for å stryke deg pga at du kjørte for forsiktig når det er is og snø. Kjør så sakte at du føler at du har stålkontroll :)

 

Andre tips er å følge mye med i speilene, "lete" etter veier fra høyre når det er høyreregel, få med deg alle skiltene, og husk at du skal klare å stoppe for alle uventede hindringer, det tar lang tid å stoppe på glatta.

Lenke til kommentar

Hei da kjøre æ opp om 15 tima :o å selvfølgelig kom snøen å glatta. Kjøre opp i trondheim. Tips te mæ? Kan man ligg 5 eller 10 under fartsgrensa om du føle det e glatt og uoversiktlig. Eller kan du stryk på det???

Det er bare positivt, for det betyr at du kan ta det mer med ro og kjøre senere enn du vanligvis ville gjort. Godt sagt av en over her: Kjør så du føler du har stålkontroll. Ikke fortere, ikke senere.

Lenke til kommentar

Det er bare positivt, for det betyr at du kan ta det mer med ro og kjøre senere enn du vanligvis ville gjort. Godt sagt av en over her: Kjør så du føler du har stålkontroll. Ikke fortere, ikke senere.

høres bra ut. Når man har kjørt leng å sensorn si da kan du kjør tbake. Si han kor du ska kjør?

Lenke til kommentar

høres bra ut. Når man har kjørt leng å sensorn si da kan du kjør tbake. Si han kor du ska kjør?

Hvis han ikke sier noe så skal du bare kjøre rett frem (MEN ikke hhvis det er et innkjøring forbudt-skilt rett frem. Det må du selv være obs på og svinge unna).

 

Sensor kan be deg finne en plass og snu. I såfall er det opp til deg hvordan du vil gjøre det (jeg kjørte inn en sidevei og fant en åpen plass der jeg snudde).

Endret av Goonar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager dobbelposten, men tenkte kanskje jeg skulle dele min opplevelse også. Kjørte opp kl 09:30 på Fredagen i Kongsberg. Sensoren var en kar i 60 åra som var hyggelig nok. Spørsmålet jeg fikk var å sette på nødlyset og forklare hvilket andre lys man burde slå av for at nødlyset blir mest mulig synlig. Fikk en rimelig grei rute:

- Inn i sentrum

- Kjørte E 134 på vei mot Drammen før jeg svingte ut til Skollenborg
- Kjørte hele veien til Skrim/Kongsgårdsmoen og tilbake til Trafikkstasjonen

Tok alt i alt 45 minutter.

 

Kvelte bilen en gang på vei ut biltilsynet og var litt for avventende i en rundkjøring. En annen ting jeg syntes var kritikkverdig(men som sensor ikke nevnte) var at jeg hadde litt høy fart over fartsdumper.

Mine tips:

- Har du muligheten til det, ta deg fri dagen(eller en halv dag) før oppkjøringen så du får lade batteriene dine.

- Stå opp i GOD tid før showtime, gjerne 2 timer før. Bruk tida til å slappe av, se på TV, titte litt på sikkerhetsspørsmålene. Da blir du kvitt de verste morra nervene. Unn deg noe godt på frokosten(hadde selv Lasagne den dagen :p)

- Kom gjerne til Biltilsynet 10-15 minutter før, så du får litt alenetid med bilen.

 

- Når det gjelder kjøringen henviser jeg til de glimrende rådene som har vært gjentatt på tråden. Vær nøye på vikeplikten, kontrollert fart i rundkjøring og kryss, observere skilter og speil(særlig i feltbytte, når du svinger av en vei etc), bruke blinkelys ca 5 sekunder før sving og selvfølgelig behagelig og økonomisk giring.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har oppkjøring om to uker ca... Gruer meg veldig. Hvordan skal man egenlig kjøre på vinterføre?Tar med glede imot tips.

 

Kjør etter føre, saktere hvis det er glatt.. men ikke alt for sakte, eller sånn at du kan stanse der det kan bli nødvendig.

Endret av koosepus
Lenke til kommentar

Mye snø i Trondheim nå, og skal ha oppkjøring om 2 uker. Er ikke var til å kjøre i mye snø. Noen som Har gode tips?

 

Tenk litt på hva du gikk igjennom på glattkjøringkurset sikkerhetskurset (takk til Pikachu). Snakk med kjørelærer om tips. Kjør mye på snø så du blir vandt til det.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...