Gå til innhold

kan jeg bruke angrefrist når varen er DOA?


Anbefalte innlegg

mottok i går et skjermkort der det hadde løsnet en kondensator (merket at det var noe som lå løst i den antistatiske posen). Sendte mail til butikken med spørsmål om retur umiddelbart.

 

Saken er at jeg har fått tilbud om å kjøpe et tilsvarende kort billigere fra en annen plass. Dette i tillegg til at det ifølge endel innlegg her på forumet er veldig lang ventetid på returer for tiden gjør at jeg har lyst å sende kortet tilbake til butikken ved hjelp av angrefristen.

 

Hvordan virker angrefristen når varen er skadet ved mottak? Kan jo veldig enkelt se ut som om jeg har "ombestemt meg og knukket/dratt av en kondensator for å få returnert varen".

 

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Denne siden har to sider, en rettslig og en faktisk.

 

Rettslig er saken helt grei, så lenge tingen blir returnert innen fristen og i "tilnærmet samme stand og mengde" jf angrerettlovens § 12 a). Her er jo kortet i akkurat samme stand som da du mottok det.

 

Men du kan jo få et problem med å bevise om det faktisk er slik at kondensatoren var løs da du mottok den. Men min erfaring er at nettbutikker sjelden krangler på denne. Selv om de har en mistanke om at du ødela det selv så lar man tvilen komme deg til gode med mindre det åpenbart er slik at du har føcka opp -f. eks svidd et skjermkort eller noe.

 

Kort oppsummert; hvis de godtar at kortet var ødelagt da de sendte det må de samtidig godta at du angrer kjøpet.

 

Edit: Kan ikke skjønne at de skulle mistenke deg for å ha ødelagt kortet for å kunne returnere det. Det har du nemlig rett til uansett om kortet har en mangel eller ikke -du trenger ikke engang oppgi grunn.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
mottok i går et skjermkort der det hadde løsnet en kondensator (merket at det var noe som lå løst i den antistatiske posen). Sendte mail til butikken med spørsmål om retur umiddelbart.

 

Saken er at jeg har fått tilbud om å kjøpe et tilsvarende kort billigere fra en annen plass. Dette i tillegg til at det ifølge endel innlegg her på forumet er veldig lang ventetid på returer for tiden gjør at jeg har lyst å sende kortet tilbake til butikken ved hjelp av angrefristen.

 

Hvordan virker angrefristen når varen er skadet ved mottak? Kan jo veldig enkelt se ut som om jeg har "ombestemt meg og knukket/dratt av en kondensator for å få returnert varen".

 

takker for svar

begge ting tar vel like lang tid,

Lenke til kommentar

Hvis du returnerer via angrefrist så oppnår du to ting:

- Varen blir videre solgt som demovare, og en eller annen bruker lider samme skjebne som du

- Du må selv betale returporto

 

Det er også som nosto sier slik at begge deler tar omtrent like lang tid. Spesielt siden dette kortet var defekt ved mottak.

 

Det er altså ikke noe å tjene på å bruke angrefristen.

 

Uansett synes jeg det er utrolig frekt å spørre om det er greit å prøve å lure webshoppen på denne måten.

Webshoppenes tap må de hente inn ved å ta høyere pris, noe jeg og alle de andre her må betale for. Tenk deg litt om!!

Lenke til kommentar

Uansett må du fort belage deg på mellom 1 og 2 uker, hvis alt går i tur og orden... Da med sjekk, innbetalinger o.l.

 

Punar: I dette tilfellet vil ikke denne bli videresolgt, da det er en defekt på kortet som gjør det ubrukelig. Her vil webshoppen søke om kredit fra leverandør, eksempelvis MSi, Abit osv.

 

Hva returporto angår, vil ikke kunde måtte dekke dette heller, da det som sagt er en defekt!

 

Han har faktisk ikke bedt om å lure noen, han lurer faktisk bare på hva han burde gjøre i denne saken!

 

**EDIT** Svar til Punar!

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

ring sjappa og spør om de kan sende deg et nytt kort med en gang. En del (service-vennlige) butikker gjør dette. (Og viser det seg at det ikke er en feil på komponenten du sendte inn likevel, så må du betale for det første kortet du mottok, eller et lite mellomlegg, eller noe slikt. Men du vet jo at kortet er defekt, og har ingenting å tape på dette.)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Punar:

Uansett synes jeg det er utrolig frekt å spørre om det er greit å prøve å lure webshoppen på denne måten.

Webshoppenes tap må de hente inn ved å ta høyere pris, noe jeg og alle de andre her må betale for. Tenk deg litt om!!

 

Punar: Det er ikke meningen å lure noen som helst. Tror du misforstod meg der (mulig jeg ikke var klar nok i det første innlegget). Jeg kommer selvfølgelig til å gi beskjed om at kortet er defekt selv om jeg bruker angrefristen. (har allerede sendt mail og opgitt om dette, se det første innlegget)

 

Poenget mitt er at jeg sikkert må vente i rundt en måned på nytt kort hvis jeg skal ta utgangspunkt i andre arfaringer på dette forumet fra samme wepshop. Samtidig har jeg mulighet å skaffe et tilsvarende kort endel billigere ved å bestille fra en annen kilde.

 

Kortet må uansett til reperasjon, og siden dette var defekt ved mottak går jeg ut ifra at det sendes tilbake til leverandør. Jeg er derimot litt redd for at webshoppen mottar kortet, for så å la noen som ikke er 100% kompetente lodde på kondensatoren og sende kortet tilbake. de har jo full rett til dette, men er redd at kortet kan bli skadet på annen måte ved slik behandling.

 

Tror jeg venter noen dager på svar fra webshopen, regner med at de bruker litt mindre tid på å lese mail hvis jeg har et returnummer. håper ihvertfall det.

 

edit: leif

Endret av spaakh
Lenke til kommentar
ring sjappa og spør om de kan sende deg et nytt kort med en gang. En del (service-vennlige) butikker gjør dette. (Og viser det seg at det ikke er en feil på komponenten du sendte inn likevel, så må du betale for det første kortet du mottok, eller et lite mellomlegg, eller noe slikt. Men du vet jo at kortet er defekt, og har ingenting å tape på dette.)

Som regel må du forskuttere ut en ny vare, for så å få kreditert den defekte, slik at de har en sikkerhet hvis det skulle vise seg å være en brukerfeil...

Lenke til kommentar
ring sjappa og spør om de kan sende deg et nytt kort med en gang. En del (service-vennlige) butikker gjør dette. (Og viser det seg at det ikke er en feil på komponenten du sendte inn likevel, så må du betale for det første kortet du mottok, eller et lite mellomlegg, eller noe slikt. Men du vet jo at kortet er defekt, og har ingenting å tape på dette.)

Som regel må du forskuttere ut en ny vare, for så å få kreditert den defekte, slik at de har en sikkerhet hvis det skulle vise seg å være en brukerfeil...

Dette er jo nesten en selfølge :)

Men ja dette bør være en enkel sak for sjappa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...