Gå til innhold

hvor kan mitt firma kjøpe inn datadeler fra?


zulo

Anbefalte innlegg

hei

 

Hvis man skulle starte sitt eget enmanns firma som bygde pc'er og solgte, hvor

kunne jeg da fått tak i datadeler? F.eks komplett, hvor kjøper de inn delene fra? Er det ikke slik at du kan kjøpe inn uten å betale moms og legge på moms selv når du selger pcen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett importerer selv(norek) og kjøper en del fra Ingram Micro, og litt fra Scribona og SMG bla... Det er ikke så lett å bare starte et enmanns firma og få avtaler. De fleste disti har grenser for minimumsuttak, og du må betale moms, for deretter å få det trukket fra igjen osv. Men har man lyst er det bare å gå på, kan gi en fin liten bi inntekt etterhvert!

 

Edit: Leif :blush:

Endret av GA
Lenke til kommentar

Kommer på Itegra i tillegg til Norek og Hattelco.

 

MVA betales når du kjøper inn varer, men det skal ikke betales mva av varer som ligger på lager. Dermed vil du få fradrag for momsen for de varene du har i lageret ditt. Imidlertid kan det muligens være noe upraktisk med momsoppgjør hver måned til å begynne med, så årlig oppgjør kan vel være en god måte å begynne på.

 

Imidlertid er ofte prisforskjellene på utsalg i webshop kontra hos grossist forsvinnende små, og husk at feil/reklamasjoner som måtte oppstå i tidsrommet mellom produsentens garanti og reklamasjonsfristen ihht forbrukerkjøpsloven må dekkes av deg og ditt firma. Det kan således kanskje lønne seg å kjøpe delene inn som privatperson til å begynne med til du ser om du klarer å få omsetning/inntjening nok til å greie dette. Tror ikke webshoppene er så veldig begeistret for en slik løsning, men det er fullt mulig om du har en privat kundekonto.

 

Fordel med å kjøpe fra grossist er at du sparer oppkravsgebyr og har en liten frist til forfall på varer du kjøper inn.

 

Legger til at det har vært svært mange gode tilbud rund omkring det siste året om inkluderer godt spesifisert PC m/OS og masse software samt gjerne gode supportavtaler. For nysgjerrighets skyld har jeg prøvd å sette sammen tilsvarende pakker med priser fra grossist, og passert prisen allerede før all hardwaren var lagt til. Da mangler vi OS, software, support samt påslag for bygging osv. Så det vil ikke bli lett. En mulighet er å levere ferdig oppsatte maskiner hjemme hos kunden mot pristillegg, det er det nok etterspørsel etter om du bare får markedsført deg godt nok. Eller du kan bare blåse i salg og kjøre kun på reparasjon/oppgraderinger/hjemmebesøk osv. Det er arbeidet du tjener penger på, salget må man opp i stort kvanta på før det kaster av seg vesentlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

det høres litt håpløst ut :hmm:

 

jeg kan jo bygge en pc og selge den men problemet er operativsystem, hva pleier dere å gjøre? bare selger med en helt vanlig windows som ikke er installert enda? Ellers kan jeg jo kjøpe windows også og installere men da får jeg jo ikke inn riktig navn på den som egentlig kommer til å eie pcen osv..

Lenke til kommentar
det høres litt håpløst ut :hmm:

 

jeg kan jo bygge en pc og selge den men problemet er operativsystem, hva pleier dere å gjøre? bare selger med en helt vanlig windows som ikke er installert enda? Ellers kan jeg jo kjøpe windows også og installere men da får jeg jo ikke inn riktig navn på den som egentlig kommer til å eie pcen osv..

andbefaler deg og ta et etableringskurs :hmm:

Lenke til kommentar
det høres litt håpløst ut :hmm:

 

jeg kan jo bygge en pc og selge den men problemet er operativsystem, hva pleier dere å gjøre? bare selger med en helt vanlig windows som ikke er installert enda? Ellers kan jeg jo kjøpe windows også og installere men da får jeg jo ikke inn riktig navn på den som egentlig kommer til å eie pcen osv..

Se MS Support Quick Guide to Preinstalling Windows

Lenke til kommentar
det høres litt håpløst ut :hmm:

Det med navn er ikke så farlig, det som er problemet at du som selger står ansvarlig for maskinen i fem år etter att den er solgt i følge norsk lov, dette gjelder hvis du selger til private brukere. Og det finnes ikke penger i og selge maskinvare eller PC-er med mindre du får solgt inn timer på oppsett og konfig av systemet. For og være onskapsfullt ærlig så vil jeg anbefale deg og prøve og finne på noe annet.

Lenke til kommentar
Går det an å bare kjøpe deler fra komplett da f.eks og selge pcen? Må jeg betale ekstra skatter osv da? Eller går det som en hobby?

her betaler du med skatt, og andre som handler av deg må betale skatta av deg... Derme står du langt fra konkuransedyktig på pris siden(noe av det viktigste i dag)

 

Max beløp på omsetting for å unngå å betale skatt er på 30.000kr (altså ingenting)

Lenke til kommentar
det høres litt håpløst ut :hmm:

 

jeg kan jo bygge en pc og selge den men problemet er operativsystem, hva pleier dere å gjøre? bare selger med en helt vanlig windows som ikke er installert enda? Ellers kan jeg jo kjøpe windows også og installere men da får jeg jo ikke inn riktig navn på den som egentlig kommer til å eie pcen osv..

Det er låv å prøve seg ;)

Ingen som sier at man må lykkes.... (selvsagt morsommere da)

Lenke til kommentar
Går det an å bare kjøpe deler fra komplett da f.eks og selge pcen? Må jeg betale ekstra skatter osv da? Eller går det som en hobby?

her betaler du med skatt, og andre som handler av deg må betale skatta av deg... Derme står du langt fra konkuransedyktig på pris siden(noe av det viktigste i dag)

 

Max beløp på omsetting for å unngå å betale skatt er på 30.000kr (altså ingenting)

Du blander MVA og skatt. En bedrift skal beskattes av overskuddet.

 

Når det gjelder grensen for MVA-fri omsetning ble den hevet fra 30.000 til kr. 50.000 i fjor. Når man er under den grensen er selskapet som sluttbruker å regne og kan dermed ikke spesifisere mva, men det må betales mva av innkjøp. Dermed har man en fordel når man skal fakturere f.eks. arbeid til privatkunder, mens man blir mye dyrere på salg mot bedrifter på datautstyr som det er små marginer på.

 

EDIT: ... fordi bedriftskunden din dermed ikke kan få fradrag for mva på varen.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Går det an å bare kjøpe deler fra komplett da f.eks og selge pcen? Må jeg betale ekstra skatter osv da? Eller går det som en hobby?

her betaler du med skatt, og andre som handler av deg må betale skatta av deg... Derme står du langt fra konkuransedyktig på pris siden(noe av det viktigste i dag)

 

Max beløp på omsetting for å unngå å betale skatt er på 30.000kr (altså ingenting)

Du blander MVA og skatt. En bedrift skal beskattes av overskuddet.

 

Når det gjelder grensen for MVA-fri omsetning ble den hevet fra 30.000 til kr. 50.000 i fjor. Når man er under den grensen er selskapet som sluttbruker å regne og kan dermed ikke spesifisere mva, men det må betales mva av innkjøp. Dermed har man en fordel når man skal fakturere f.eks. arbeid til privatkunder, mens man blir mye dyrere på salg mot bedrifter på datautstyr som det er små marginer på.

 

EDIT: ... fordi bedriftskunden din dermed ikke kan få fradrag for mva på varen.

Beklager feilen :p

Lenke til kommentar
EDIT: ... fordi bedriftskunden din dermed ikke kan få fradrag for mva på varen.

Du kan ikke under noen omstendighet selge uten MVA på normale salg så jeg kan ikke forstå hva du legger i dette, det skal ikke spille noen rolle for bedriftene fordi de trekker jo MVA i eget regnskap.

La oss si at ikke mva-pliktig selskap kjøper inn en vare for kr. 10.000 inkl. mva.

 

Denne skal selges ut for kr. 11.000, altså kr. 1000 i påslag.

 

Faktura ut til bedriftskunde lyder kr. 11.000, og den er merket "Mva ikke beregnet."

 

Her er det altså ingen mva-fradrag å hente for bedriftskunden, og varen koster dermed bedriften kr. 11.000.

 

Om bedriftskunden har kjøpt samme vare av et mva-pliktig selskap ville fakturaen lyde på kr. 11.000 inkl mva, herav mva kr. 2200. I dette tilfellet ville varen kostet bedrifskunden kr. 8.800,-

 

Når påslaget er såpass beskjedent oppveier ikke det faktum at man slipper å legge på mva på avansen for at bedriftskunden ikke får igjen mva for hele beløpet.

Lenke til kommentar
Om bedriftskunden har kjøpt samme vare av et mva-pliktig selskap ville fakturaen lyde på kr. 11.000 inkl mva, herav mva kr. 2200. I dette tilfellet ville varen kostet bedrifskunden kr. 8.800,-

Du har rett, jeg tenkte logisk og fonuftig og da er det jo selvsagt feil i forhold til skattevesenet :) Beklager, jeg mått ha en telefonkonferanse med regnskapsføreren før jeg inså hvor ulogisk dette igrunn er.

Lenke til kommentar
Jeg kan jo bygge en pc og selge den men problemet er operativsystem, hva pleier dere å gjøre? bare selger med en helt vanlig windows som ikke er installert enda? Ellers kan jeg jo kjøpe windows også og installere men da får jeg jo ikke inn riktig navn på den som egentlig kommer til å eie pcen osv..

Du bør ikke bygge en pc, og selge den hvis du har lite penger å gå ut ifra, fordi kunder vil alltid bytte enkelte deler, evt sette inn no nytt, og da må du jo formatere uansett...

 

Mitt tips til deg er å ta imot bestillinga, også bygge pc'n. En proff pc-bygger trenger ikke mer enn 15min til bygging, det som tar tid er å formatere, men siden du har bestillinga, så bare legger du inn navnet på den som bestillte.

 

Du kan også kjøre slike ghost fil system som flere bærbar-produsenter, så første gang du slår på maskinen, så er alt fyllt inn, alt er klart, du bare taster inn key og brukernavn, så er du i gang.

 

Men siden du et en en-manns-konsept, som ikke visste dette på forhånd, og jeg gjennom flere år aldri har sett et en-manns-konsept holde ut mer enn halvt år, så sier jeg lykke til, jeg håper virkelig på det beste. Du burde alltid få med deg folk som kan dette, datamarkedet i Norge er beinhardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...